Vad har man för rättigheter som kund när appar strular?

Milosari

Trådstartare
Jag pendlar med cykel på skånetrafiken och använder deras månadskort i appen. Senaste dagarna har det varit strul med appen och det går inte längre att köpa tillägg till cyleln. Kontrollanten hävdade att om det blir extra biljettkontroll så kan jag åka på böter. Det kan väl ändå inte stämma? Felet ligger ju hos dem? Någon som vet vad som gäller?
 
Jag pendlar med cykel på skånetrafiken och använder deras månadskort i appen. Senaste dagarna har det varit strul med appen och det går inte längre att köpa tillägg till cyleln. Kontrollanten hävdade att om det blir extra biljettkontroll så kan jag åka på böter. Det kan väl ändå inte stämma? Felet ligger ju hos dem? Någon som vet vad som gäller?
Skulle inte förvåna mig att det beror på den som gör den extra biljettkontrollen, dagens humör och så :meh: Jag skulle nog höra av mig till dem via mail eller så och fråga vad som gäller, och sedan ha det om någon extrakontroll kommer. Om man då får böter så skulle jag vända mig till dem igen och visa dem tidigare dialogen (om de säger att det ska gå bra alltså), och hoppas på att de säger att man inte behöver betala böterna eller liknande.

/SL-åkare.
 
Jag pendlar med cykel på skånetrafiken och använder deras månadskort i appen. Senaste dagarna har det varit strul med appen och det går inte längre att köpa tillägg till cyleln. Kontrollanten hävdade att om det blir extra biljettkontroll så kan jag åka på böter. Det kan väl ändå inte stämma? Felet ligger ju hos dem? Någon som vet vad som gäller?
Så här tror jag.

Om appen hade varit enda betalningsmetoden hade de inte kunnat straffa dig. Men om fler alternativ står till buds får man använda ngt av dem om ett alternativ inte fungerar.

Sen kan du ju ha en ursäkt för att inte kunna anv ngt annat alternativ (tex upptäckte strulet i sista sek, extrakostnad att anv annat alternativ och dyl). Då får du vidta åtgärder så långt som möjligt (ta kontakt etc).

Men i grunden tror jag kontrollanten har rätt. Du kan inte luta dig tillbaka och hävda att det inte är ditt problem om appen inte fungerar.
 
Jag tänker lite som när p-automater inte fungerar. Att man i alla fall behöver anmäla det till rätt instans och ett besked om hur man ska gå tillväga.. så tror nog att om du inte anmält/kontaktat dem och det finns andra sätt att köpa biljetten på så kan du råka ut för böter.
 
Jag tänker lite som när p-automater inte fungerar. Att man i alla fall behöver anmäla det till rätt instans och ett besked om hur man ska gå tillväga.. så tror nog att om du inte anmält/kontaktat dem och det finns andra sätt att köpa biljetten på så kan du råka ut för böter.
Även om det är trist är det ju logiskt egentligen. På samma sätt som att du helt plötsligt inte har rätt till att få dina varor gratis om kassorna på ICA slutar fungera typ.
 
Det går inte att köpa tillägg på andra sätt än genom appen när man har månadskort där. Jag kan inte välja att både ha fysiskt kort och månadskort i appen, det är antingen eller. Det fysiska kortet kostar i inköp och ger inte de rabatter som appen ger, så det är ett dåligt alternativ för mig. Jag tror inte heller att det går att köpa tillägg till det. Jojokort som användes tidigare slutar gälla från 14:e dec, så det är inte heller något alternativ.
 
Jag tänker lite som när p-automater inte fungerar. Att man i alla fall behöver anmäla det till rätt instans och ett besked om hur man ska gå tillväga.. så tror nog att om du inte anmält/kontaktat dem och det finns andra sätt att köpa biljetten på så kan du råka ut för böter.
Jag har anmält flera gånger att det inte funkar, till kontrollanterna.
 
Å ena sidan. Ur avtalsvilkor: dels Resenären ansvarar för att, under hela Resan, kunna uppvisa ett Giltigt Färdbevis. dels Skånetrafiken lämnar inga garantier att Resenären alltid kan använda Appen Skånetrafiken

Å andra sidan: Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik: 2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.

Tekniskt sett antar jag det går att hävda att du bara ska låta bli att göra resan/ta med cykeln om appen inte fungerar. I realiteten har jag svårt att tro att man skulle stå på sig om det är kända fel i deras egen app. Men det tror jag aldrig de kommer att säga på förhand, utan det får bli som informell goodwill i det enskilda fallet.

Visst kan man vägra betala och överklaga på något sätt? Finns nog inget säkert svar om vilka omständigheter som är ursäktliga innan man gjort det skulle jag tro...
 
Jag hade rättat mig efter vad kontrollanten säger. Oavsett vad buke gissar så är det ju kontrollanterna som sitter på makten.

Samtidigt hade jag kontaktat kundtjänst pronto för att få veta vad som gäller.
 
Cykel
Om du vill ta med din cykel på resan köper du en cykelbiljett innan du går ombord.

Så här fungerar det:
Cykeln måste ha en egen cykelbiljett. Priset är detsamma som för barnbiljett.
Under tiden 17 juni–19 augusti får man 50 procent rabatt på cykelbiljetten. I Skånetrafikens app eller i appen Reseplaneraren finns inte rabatten när man köper tillägg för cykel.
I våra biljettautomater eller på kundcenter köper du biljetten som heter cykelbiljett. Med Skånetrafiken-appen köper du din cykelbiljett som ett tillägg till din egen biljett. Läs mer om det här. Med vår gamla app Reseplaneraren köper du en barnbiljett till din cykel.


Som jag då förstår det måste cykeln precis som du ha en giltig biljett, jag hade antagligen garderat mig med en biljett från automat att ha om appen strular.
 
Cykel
Om du vill ta med din cykel på resan köper du en cykelbiljett innan du går ombord.

Så här fungerar det:
Cykeln måste ha en egen cykelbiljett. Priset är detsamma som för barnbiljett.
Under tiden 17 juni–19 augusti får man 50 procent rabatt på cykelbiljetten. I Skånetrafikens app eller i appen Reseplaneraren finns inte rabatten när man köper tillägg för cykel.
I våra biljettautomater eller på kundcenter köper du biljetten som heter cykelbiljett. Med Skånetrafiken-appen köper du din cykelbiljett som ett tillägg till din egen biljett. Läs mer om det här. Med vår gamla app Reseplaneraren köper du en barnbiljett till din cykel.


Som jag då förstår det måste cykeln precis som du ha en giltig biljett, jag hade antagligen garderat mig med en biljett från automat att ha om appen strular.
Hmm finns ens automat? Jag var superirriterad för ett par år sedan då jag var tvungen att ladda ned Skånetrafikens app (när jag knappt har plats på telefonen) för att köpa biljett och dessutom försöka få ned den på telefonerna för två pensionärer.
 
Om priset för cykel är detsamma som barnbiljett hade jag köpt en barn för att gardera mig.
 
Skrev på Facebook och fick till svar att jag måste köpa en barnbiljett. Den är dock dyrare än tilläggsbiljetten. Har frågat om jag kan bli kompenserad för merkostnader som uppstår när problemet ligger hos dem. Det blir ju lite knäpp logik att kunden hela tiden måste betala oavsett vem som gjort fel (säger jag samtidigt som jag sitter på fel tåg hem då tänkt avgång var inställd. Tur att mormor hämtar på dagis idag...).
 
Hmm finns ens automat? Jag var superirriterad för ett par år sedan då jag var tvungen att ladda ned Skånetrafikens app (när jag knappt har plats på telefonen) för att köpa biljett och dessutom försöka få ned den på telefonerna för två pensionärer.
Ja automat finns. Nu byter de ut dem mot nya så nu kan man inte betala som man kunde tidigare, minns inte vad skillnaden är, men jag har för mig att de nya inte tar jojokort.

Hela det här systemet är helt stört anser jag, appen strular ibland har jag förstått av andra resenärer och det är just sådant jag själv inte vill råka ut för. Jag kommer inte använda app utan kommer fortsätta köpa kort. Jojokorten kommer försvinna men ersättas av annat sorts kort där man kan köpa månadskort i alla fall, så det är vad jag kommer ha. vägrar tekniskt mög.

På de nya automaterna kan man bara betala med kort också och eftersom jojokort inte kommer finnas lär ju dottern få ha ett bankkonto lagom till den 14 december så får jag sätta in biljettpengar till henne där. OERHÖRT störigt! Varför byta ut systemet med jojokort när det fungerade och alla trots allt inte använder appen?
 
Ja automat finns. Nu byter de ut dem mot nya så nu kan man inte betala som man kunde tidigare, minns inte vad skillnaden är, men jag har för mig att de nya inte tar jojokort.

Hela det här systemet är helt stört anser jag, appen strular ibland har jag förstått av andra resenärer och det är just sådant jag själv inte vill råka ut för. Jag kommer inte använda app utan kommer fortsätta köpa kort. Jojokorten kommer försvinna men ersättas av annat sorts kort där man kan köpa månadskort i alla fall, så det är vad jag kommer ha. vägrar tekniskt mög.

På de nya automaterna kan man bara betala med kort också och eftersom jojokort inte kommer finnas lär ju dottern få ha ett bankkonto lagom till den 14 december så får jag sätta in biljettpengar till henne där. OERHÖRT störigt! Varför byta ut systemet med jojokort när det fungerade och alla trots allt inte använder appen?

Jag frågade Skånetrafiken redan tidigt och fick info att man kommer kunna ha ett kort. Det går dock inte att ladda pengar på kortet utan man förköper resor, typ åtta resor ToR Staffanstorp - Lund.
Exakt hur upplägget kommer vara vet jag dock inte.
Jag var vid nyhetssläppet rätt förbannad eftersom min dotter inte har kontokort och inte har mobiltelefon. Det blir rentav omöjligt för henne att åka buss utan något annat kort än Jojokort.
 
Jag frågade Skånetrafiken redan tidigt och fick info att man kommer kunna ha ett kort. Det går dock inte att ladda pengar på kortet utan man förköper resor, typ åtta resor ToR Staffanstorp - Lund.
Exakt hur upplägget kommer vara vet jag dock inte.
Jag var vid nyhetssläppet rätt förbannad eftersom min dotter inte har kontokort och inte har mobiltelefon. Det blir rentav omöjligt för henne att åka buss utan något annat kort än Jojokort.
Ja precis så, man kan ladda på med resor i storlek, liten, mellan och stor, men det känns väldigt oklart hur det fungerar i praktiken tycker jag. Det är ju så smidigt för min dotter att ha ett jojokort med 300 kronor på som hon använder när hon ska till mormor (mellan Höör och Marieholm- byte i Eslöv) men ibland åker hon till min syster i Eslöv och då är ju resan kortare än till Marieholm, hur är det med nya systemet? Hur har man koll? Ibland åker hon till Lund med en kompis och ibland till sin farmor i Malmö, hur har man koll på antal resor och hur laddar man på resor på kortet? "Hoppsan, jag behöver en stor resa men har bara 13 små, hur gör jag nu?" när hon står på stationen och har fått ett infall och ska till farmor efter skolan och jag inte är där och kan ladda på kortet... Så mycket smidigare med jojo med pengar istället för resor.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 022
Senast: _Elly_
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 939
Senast: zassoo
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 178
Senast: Energi
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp