Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

pernilla_s

Trådstartare
Kan man kräva att man får komma och rida en gång, då min häst har varit illa behandlad innan och att rida honom är det bästa sättet för mig att se hur han mår hos dem?

Vi har varit och hälsat på men såg då att flickan som red honom slet i hästen och sparkade han i sidorna och smällde till honom men jämna mellanrum. Detta är en häst som varit väldigt känslig innan och höll på och fara i taket om man tog för hårt i munnen. Visade flickan toltalt att han inte tyckte om det genom att vägra gå. Jag ropade till flickan och sa till henne men hon ville inte lyssna. Mamman brydde sig inte heller nämnvärt.

Vet inte alls vad jag ska göra. Tänkte att jag kunde ju hjälpa tjejen genom att hålla ''lektioner'' för henne om hur hon ska rida honom. Men då krävs det att dem är intresserade och för det kostar pengar för mig att åka dit och jag kommer ju i så fall göra det gratis.

Allt jag vill är ju att buskillen ska må bra. Om dem inte tar det på allvar funderar jag på att ta hem honom men är det ett bra skäl?
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

Om någon red en av mina hästar på det sätt du beskriver, hade vederbörande blivit avsliten från hästen omedelbums, och sedan vackert fått se sig om efter någon annans häst att fördärva.
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

klart det är ett bra skäl! Vill du ta hem hästen så gör det! hur lång uppsägningstig har ni på kontraktet?
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

3 månader, men satt in om hästen blir misshandlad eller vanvårdad så får vi ta hem honom på studs, men där ingår väl inte det? Men kan jag kräva att jag ska få rida honom? För att se efter hur han egentligen mår?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

via skrev:
Om någon red en av mina hästar på det sätt du beskriver, hade vederbörande blivit avsliten från hästen omedelbums, och sedan vackert fått se sig om efter någon annans häst att fördärva.

Det önskar jag att jag hade gjort, men samtidigt så är det ju väldigt känsligt och jag vill ju verkligen att det ska funka för att han är en häst som inte klarar av att bli flyttad hur som helst.
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

pernilla_s skrev:
3 månader, men satt in om hästen blir misshandlad eller vanvårdad så får vi ta hem honom på studs, men där ingår väl inte det? Men kan jag kräva att jag ska få rida honom?
nä. dålig ridning kan väl inte räknas till misshandel eller vanvård. Frågan är hur hon hanterar hästen när hon inte rider. Folk som rider på ett sånt urselt sätt kan även vara rätt dåliga på att hantera hästar från backen. Inte alltid dock , men det kan gå hand i hand.

Fråga om du får rida, och förklara varför.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

Vi ska ringa och prata med dem idag så får vi åka dit inom snar framtid och kolla till honom och står inte allt rätt till så får han åka hem!

Vill ju helst inte att han ska komma hem för då får han åka vidare till en annan fodervärd igen då jag inet har någon möjlighet att ha honom. Är risk för att han blir otrygg.
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

hade det varit min häst så hade jag faktiskt börjat leta ny fodervärd redan nu. Hellre att den får flytta en gång till än att den blir sönder-riden.
vad är det för häst?
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

Ett gotlandsruss. Det är ju inte så lätt att få fodervärdar heller till en b-ponny som är ganska pigg... och lite svårhanterlig då han inte blivit uppfostrad när han var yngre och dessutom är väldigt känslig. Han har ju inte heller så bra erfarenheter av människor vilket försvårar jätte mycket.

Vill ju kolla att allt är okej så att det inte bara var en engångsföreteelse, men vid minsta lilla tvekan åker han hem. Har inga problem med stallplatser och liknande då jag kan ha honom hos mamma. Det är bara det att han vill ha mycket uppmärksamhet vilket jag inte kommer kunna ge honom efter sommaren då jag bor på en annan ort när jag går i skola.
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

åk dit igen och be att få provrida så märker du hur det står till! :)
fråga tjejen hur hon tycker att det funkar med ridningen, ponnyn kanske är för svår för henne men hon kanske inte vågar/vill erkänna det?
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

marieka skrev:
åk dit igen och be att få provrida så märker du hur det står till! :)
fråga tjejen hur hon tycker att det funkar med ridningen, ponnyn kanske är för svår för henne men hon kanske inte vågar/vill erkänna det?

Jag har med tänkt på det. Jag vet att jag erkände inte för mamma när jag var yngre att jag var livrädd för min gamla häst. Men jag ska dit inom väldigt snar tid och kräva att jag får rida honom och vill även titta på hur ungen rider honom nu. Kan ju vara att hon var nervös innan och allt bara blev fel.
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

marieka skrev:
åk dit igen och be att få provrida så märker du hur det står till! :)
fråga tjejen hur hon tycker att det funkar med ridningen, ponnyn kanske är för svår för henne men hon kanske inte vågar/vill erkänna det?

Håller med dig :)
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

Tack ör hjälpen. Allt kommer lösa sig till det som är det bästa för hästen! Det är det viktigaste för mig.
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

Jag hade tagit hem honom om jag varit dig. Och det säger jag inte bara pga det jag nyss PM:at dig om ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

Ta hem honom... det kommer inte bli bättre, de anser troligast inte att du ska bry dig, det är ju deras häst nu... (i deras ögon)



Det Finns bra fodervärdar.

Jag hittade min genom det stall jag förr stog i. Johanna, då ca 12 år, började som skötare på min gamla islänning. Han är väldigt speciell och jag såg direkt att han gillade henne.
Därför fick de ta honom på foder efter ett halvår och efter ytterligare ett halvår som fodervärd t honom skrev jag över honom på dom.
Jag vet att han inte Kan få ett bättre hem.

Men man får leta innan man hittar de bra fodervärdarna... jag haft många genom åren (hel och halvfodervärdar), de flesta var halvbra men ingen har varit lika bra som Johanna.
Problemet jag hade var att min häst var en "skruttponny", dvs, en helt underbar häst, men han har inget steg, hoppade inte som en gud, ingen tävlingshäst, och lite svårriden. Men med ett hjärta stort som en hel ocean... och jag ville ha en Bra fodervärd, en som skötte honom som en elittävlingshäst.
Tillslut fann jag Johanna.





/*sammet som haft liknande fodervärdar för längesedan tills hon hittade sin underbara Johanna*
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

Det är bra om man gör upp i förväg vilka krav man har på fodervärden - det underlättar för båda parter. Om du vill att din häst rids på ett speciellt sätt måste du vara tydlig i din kommunikation med ryttaren. Om du vill ställa som villkor att du ska närvara vid ridning vid jämna mellanrum säger du det. Det är inte säkert att den nuvarande fodervärden accepterar det, och då råder jag dig att säga upp kontraktet och leta ny fodervärd.

Hur mycket instruktioner fick tjejen innan hon övertog hästen? Var hon mjuk och lugn när hon provred?
 
Sv: Vad har man rätt att kräva av fodervärdar?

Jag tycker att du ska ta hem hästen och det på direkten.
visst du har 3 månaders uppsägning, men min erfarenhet säger att om man säger upp kontrakten bruka fodervärdarna sällan bry sej om man hämtar hästen tidigare.

Jag upplevde lite samma sak när jag va o hälsade på min häst, tyvärr hade vi 1 år-kontrakt. sa till dom att om dom vill ha kvar hästen få de bli lite ordning på ridningen, och då va det inte aktuellt längre.
ångra inte en sekund att jag hämta hem henne, nya tjejen är helt underbar o få bara höra positva saker om min häst både från tränare o andra folk som ridit eller sett henne.
Hästen är knappt igenkänbar om man jämför med hur hon va hos förra fodervärdarna
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 295
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp