Vad har ni för blandis!?!

du har alldeles rätt i att det är inte den bästa blandning akita och dobberman.. jag har en av den blandningen och det är inte det lättaste att hantera kan lätt med fel bahandling bli en mycket aggresiv och ohanterlig hund.. vi tog över henne från en äldre dam som appsolut inte skulle haft henne från början.. hon klättrade på diskbänken och var som ett as när man var ute på promenad.. och när man skulle tillrättavisa henne flydde hon.. som sagt hon var inte enkel att hantera, men det har vi nu lyckats fått ur henne men det har tagit mycke tid och arbete för att rätta till det.. och häftigt är det då rakt inte har hört aldeles för mycket som hänt med fel behandlade hundar med dominanta raser i sig!

kanske ska nämna att det är samma hund som qodrofenia talar om :)

en sak till som min hund gjorde är att när hon ska hällsa på anndra hundar och mäniskor är att hon går ner i attack position och bara slänger sig fram.. visst det är inte menat som attack utan bara en "hällsning"

och hon kan inte hällsa på anndra hundar ordentligt utan hon hoppar rackt på och ska leka direkt ingen hällsning före utan attack lek!
en sak till som inte är så bra är att hon när man springer med henne är att hon ger sig på armarna på en och det är inte inlärt utan det är nåt hon har med sig från födseln!

det finns inget häftigt med att ha en "starkare"(penisförlängar ras)!
utan det är mycket jobb,kunskap och erfarenhet av hundar som ska till för att en sån ras inte ska bli farlig för allmenheten!
 
så som jag ser det så är problemet med blandisar att man inte vet vad man får riktigt.

Det som är så fiffigt med en renrasig hund är att den är under ett X -antal år är avlad för ett speciellt ändamål. Därför kan man i stor utsträckning förutse skärpan och instinkter hos en renrasig hund. Tex att en ras kan ha en ganska utpräglad vaktinstinkt, och sättet att vakta, medan en annan ras har en annan plats att fylla i en "flock".

Det har man avlat fram.

Blandar man hejvilt så blir det oftast dåligt. För man tänker inte på konsekvenserna, att man blandar en hund med en viss skärpa och uppgift att fylla, med en annan ras som har ett annat ändamål.

Det är min högst personliga erfarenhet av hundar.

och det handlar inte om att jag eller nån annan har något personligen emot blandisarnas ägare, utan dem som avlar på olika raser som inte passar ihop.

men de hundar som finns, de finns och bör finnas, bara inte avlas vidare på tycker jag.

Sen kan jag då tycka att det är märkligt att man väljer att korsa en renrasig hund med en annan ras, kanske det ligger lite ekonomi i det hela?
 
Ärligt talat så tror jag att det är du som sitter på lite för stora hästar, dina blandisar är två sällskapsraser, fogliga. Men alla BC, rottis, labbe, schäfer blandningar då??? De kräver en kunnig ägare med massa tid och ambitioner. Men en sådan människa KÖPER INTE en blandras, för som sagt så har de ambitioner...

hmm.. vet inte riktigt vart jag ska börja. men men, jag kan inte riktigt hålla med om att hundkunniga människor med massa tid och ambitioenr INTE skaffar en blandras. Själv har jag 3 st, jag e både hundkunnig, (enligt andra å inte bara enligt mej själv), har massa tid och ambitioner. Dock så satsar jag hellre på att ha en bra vallhund som är blandras än en renrasig border collie som stirrar ihjäl sej.
Jag har även 3 st rena BC, underbara hundar alla 3, men dom har en tendens att stirra. Av den anledning tar jag inga valpar på mina rena BC. Även om dom e mkt meriterade inom både lydnad, agility och vallning. Alla BC jag har träffat, vilket är väldigt många har en tendens att stirra mer eller mindre för minsta lilla. Lite stirrighet ska finnas hos en BC, men dom flesta har alldeles för mkt av det. är det då inte bättre att få fram en lugnare vallhund? Jag vill inte ha en hund som stirrar både sej själv å fåren/korna. Då blir det bara kaos av alltihop. Alla mina hundar är HD & Ad röntgade ua, ögonlysta och mental testade. Jag vet även hälso statusen längre bak på blandisarna.

sen kan jag hålla med om att många blandisar hamnar hos fel personer, men det gör även renrasiga, kanske inte i lika stor utsträckning, men jag har sett många rena BC som omplaceras p g a att ägaren inte klarar av dom.
Men men, hade kunnat skriva massa mer men hinner inte just nu.
 
Det är skillnad på att såga åsikter och att såga någons person. Att åsikter debatteras här är fullt naturligt, men att debattera någons person ska undvikas.

Jag har inte för avsikt att jaga bort folk, men jag tänker inte heller hålla käften bara för att mina åsikter kan vara obekväma.
 
Det är alltid trevligt att höra om när hundar hamnat i rätt händer och få veta vilka framsteg de gör.
Lycka till i framtiden!
 
Det är flera som säger att BC blivit för stirriga. Kanske är det dags att få in lite lugnare och stabilare blod i rasen. Tror du det är möjligt att SVAK kanske kommer att arbeta för det i framtiden?

Sådana här korsningar tycker jag är rätt intressanta för de görs med ett syfte och avkommorna utvärderas. Rena nyttohundar såsom vall- och jakthundar är ju lite speciella om man jämför med sällskapshunden. Det viktiga är ju att de fungerar i arbetet.
 
jag hoppas verkligen att SVAK arbetar för det i framtiden, annars vill jag knappt tänka på vad som kommer hända med rasen. Om man jämför BC:n nu och för bara 5 år sen så har stirrigheten ökat betydligt. Det märks när man är på proven och tävlingarna. Alla jag träffar tror att mina blandisar är rena BC:n och är imponerade över hur lugna dom är jämfört med dom andra border collierna. Som sagt, hoppas verkligen att SVAK inser att bc:n är på väg åt fel håll. Vallegenskaperna påverkas ju oxå om hunden är för stirrig. *suck*
 
Vi har inte många uteliggare här i denna stan, men alla asar de runt på en blandis. Undrar hur bra dessa hundarna mår???

När jag sist hälsade på i Sthlm så träffade jag på 6 st uteliggare som alla hade hund, och rasen var Schäfer. :smirk:
 
Angående kompatibla raser. Vad säger du om en Schabrador (mamma labb pappa Schäfer)som är lugn, snäll, pigg och glad..och en NewFoundland/Golden, också lugn, snäll pigg och glad?
 
Raserna golden och labrador tillhör ju i alla fall samma användningsområde och är båda apporterande. Där borde det inte kunna bli några mentala krockar och deras fysik är relativt lika.
Dock är de apporterande raserna inte min specialitet, men Tippan borde veta om det kan bli några krockar dem emellan.

Schabradoren har provats som projekt på hundskolan i Sollefteå och det föll inte väl ut. Första generationen blev relativt lyckade, men när man sedan avlade vidare gick det åt skogen. Jag skulle därför inte ta valpar efter en korsning Labrador/Schäfer, då det redan testats och misslyckats.

Nem Foundland är större än de övriga raserna och även korsningen i sig inte är stort så kan storleken komma igen i avkommorna. Jag har också hört rykten om att vissa exemplar inom rasen haft problem med tillgängligheten, så kolla upp vad som finns bakom hunden.

Alla raserna är belastade med HD och AD, schäfern dras med diverse olika sjukdomar och alla dessa måste kollas upp. Helst ska man också undersöka föräldrar och syskon.

Fyrvägskorsningar blir sällan bra då den andra generationens blandraser inte får de fördelar första generationen får. De blir inte friskare, någon ustpädningseffekt sker inte och risken att allt dåligt kommer igen är stor. Jag skulle därför avstå från att korsa dessa två hundar.

Ska man korsa är det bäst att ta två hälsokontrollerade hundar ur liknande raser med liknande mentalitet. Då har man bäst chans att få sunda och bra valpar.
 
Finns det något material att läsa om detta att andra generationen Scahbradorer inte blir bra?
Jag förstår inte varför allt det dåliga skulle komma i den andra generationen, varifrån kommer det dåliga och borde det inte vara samma för renrasiga hundar?
Som du kanske förstår har vi en Schabrador (3 år) och har fått ett antal förfrågningar om parning, tydligen tycker folk att vår hund är mycket trevlig (i och för sig inget som förvånar oss :)), men eftersom vi inte har några stora kunskaper vad gäller korsningar osv håller vi på att forska lite i detta komplexa ämne.
 
Jag har läst en undersökning om detta och jag ska se om jag kan hitta den.

När det gäller att risken för bakslag är större i andra generationen så beror det på en utspädningseffekt som sker vid första generationens korsning. Jag citerar här ett utdrag ur Per-Erik Sundgrens skrift om korsningsavel. Per-Eriks Sundgren är agronomie doktor i husdjuresgenetik.
Vill du läsa hela artikeln finns det här
Genetica
Om man korsars två obesläktade raser med varandra så minskar risken för att skadade recessiva gener dubbleras. Därmed sjunker normalt frekvensen ärftliga defekter tydligt vid korsning. Men det förutsätter naturligtvis att inte samma defekt finns i båda de föräldraraser som korsas.


Därför kan första generationens blandraser sägas vara friskare. Dock delar Labrador och Schäfer en del rasdefekter och den positiva utspädningen av defekta anlag sker inte i en sådan korsning. Det dåliga som kan slå igenom i den andra generationen kommer från föräldrarnas anlag och märks inte på föräldradjuren eftersom de bär på en enkel defekt gen. Om den genen dubbleras genom parning med hund som också bär på en enkel defekt gen, får avkomman defekten.

Det går heller inte att förutsäga vilka anlag hunden bär på och avlar man på en korsning är det rent stört omöjligt att säga vad man får. Korsar du då din hund med en New Foundland/Golden ökar risken igen för framförallt AD och HD eftersom alla raser är behäftade med denna defekt.

HD och AD nedärvs komplext och inte ens två helt friska föräldrar garanterar friska valpar. Därför bör man ha koll på hur höfter och armbågar ser ut på syskon och förfäder till den tilltänka avelshunden. Ju fler hundar i stammen som är friska, desto större chans att avkomman blir frisk.

Samma regler gäller naturligtvis för renraserna, men där finns bekämpningsprogram för fysiska defekter. Vissa rasklubbar har även mentalitetskrav. Chansen att avla fram en frisk och sund avkomma är större därför att den seriöse uppfödaren kan leta fram statistik för hur den tilltänkte avelshundens släkt ser ut både ur hälsosynpunkt och med tanke på mentalitet. Uppfödaren kan då göra ett urval och bara välja det bästa avelsmaterialet. Förvisso blir det alltid gissningar när man avlar, men gör man ett ordentligt avelsarbete blir det en mer kvalificerad gissning.

Jag försökte hitta hundskolans rapport om schabrador-projektet på nätet, men lyckades inte. Du bör dock kunna få tag på den genom Hundskolan i Sollefteå om du är intresserad.

Om ni bestämmer er för att upplåta en hund för avel, kontrollera att båda hundarna är fria från rasbundna defekter och gör gärna en mentalbeskrivning på både tik och hane. En mentalbeskrivning visar de mentala egenskaper som en hund har och med hjälp av den kan ni välja passande partners till er hund. Om ni till exemepl tycker att er hund har för mycket jakt eller brist på mod så är dte klokt att välja en partner som har balanserad jakt eller gott om mod.
 
Nu är inte moderatorn så känslig, men tänk på din ton.

:rofl:

Jag skrattade ganska länge när jag läste detta allvarligt talat :smirk: TÄNK PÅ DIN TON???? Då kan du ju börja radera bort några av dina egna inlägg för din ton är inte trevlig på något sätt!Det första du gjorde var att total såga min ÅSIKT om en viss blandning.Sen när ska alla ha samma åsikter som du?.. ja aldrig är min förhoppning! :D
:bow:

//Från en som hädanefter håller sig ifrån hund forumet- nöjd nu!? Schysst moderator som onekligen med avsikt försöker få folk att inte besöka hund forumet, eller är det bara blandras ägare!? :smirk:


:banana: :banana:


Håller med du! :bow: det är dock trisst att det ska behöva vara så...

:rofl:

Och moderatorn vet mkt väl vad jag tycker :smirk:
 
Jag har inte försvarat all blandrasavel ;)

Tyckte bara att jag kunde påpeka det att oftast förekommande blandraser på omplaceringshem är just stora raser... inget annat.

Att min ena är blandis av 2 små raser behöver inte heller betyda att han är en lite söt sällskapshund ;)
 
Visst vet jag det och det är inget jag kan göra åt.

Privatpersonen Jadzia börjar dock bli lite trött på Nickan som borde läsa lite genetik och hitta fakta att stödja sig på istället för en massa floskler och tyckanden.
 
Tack ;) Hon brukar valla kråkor istället för får så hon har det i sig! :D
 
Som ny här, har jag en fundering på om det inte är moderatorns uppgift att se till att tråden inte spårar ur.
Frågan var ju från början vad vi hade för blandisar och inte hur fel det är med blandisar !!
(jag försvarar inte blandis aveln ) !!
Hälsningar
Maria
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 876
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 039
Senast: Laa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Knäfraktur, 7 veckor och ingen ordning på allting Mitt i det skulle jag börjat jobba och de nya releaserna för LesMills släpptes. Nu är...
Svar
2
· Visningar
719
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 337
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp