Vad har ni för blandis!?!

Sv: Vad har ni för blandis!?!

Jag kan till viss del hålla med Jadzia. Vissa blandraser borde aldrig få kommit till.
Har haft ett par nu genom åren.
Vår första var en shäfer 75% doberman 25%. En unghund som vi tog som omplaceringsfall. Det funkade så länge som han alrig var ensam. Han var otroligt känslig och stressad. Fick ta bort honom vid 1½ års ålder. Personligen tycker jag att man inte ska blanda shäfer, doberman, rottweiler och skarpa hundar.
När vi haft blandis kullar så har vi haft i tanke att skaffa en pigg alert jaktfri sällskapshund.
Vi lyckades med vår kull.
pappan collie-samojed HD fri ej ögonlyst
toss1s.jpg

tiken berner sennen 75% bordercollie 25% HD AD fri
skrållan3s.jpg


Kullen på 8 valpar blev långhåriga björnlika med mest berner drag och samojed knorr på svansen. Har inte hört att någon valp blev jaktintresserad. Min bror behöll en som aldrig har jagat trots att vi stött upp många djur vid ridning. Denna tik var sedan lös under höglöpningen (klantig brorsa) och träffade en mkt trrevlig HD och AD fri berner hane som resulterade i 9 valpar. Ingen av dessa valpar har fått problem med höfter eller armbågar men är dock oröntgade.

Vi har fått en trevlig familje hund med lite mer fart i än vad rena berner kan vara samt att de har blivit något mindre. Vallar gärna hästar och har lagom med vaktinstinkt.
effie1s.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Mynta2 skrev:
Nej, men har aldrig fattat då folk skriver *låna knapp*...


okej, men det betyder iaf att man bara lånar att skriva från ditt inlägg.
Ingenting riktat mot dig alltså!
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Inte så konstigt :D
Hugos mamma var renrasig Jämthund, så ansiktsteckningen och lite på framdelen är precis som jämthundens teckning är.
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

jag har en alaskan husky/vorsteh blandis på 6 år.
min "lilla" ögonsten :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 858
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 039
Senast: Laa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Knäfraktur, 7 veckor och ingen ordning på allting Mitt i det skulle jag börjat jobba och de nya releaserna för LesMills släpptes. Nu är...
Svar
2
· Visningar
718
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 333
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp