Vad har ni för dressyrgjordar?

Jag behöver oxå en ny gjord har en sådan är som visserligen funkar bra men är inte så snygg .

4802xx01_13.jpg


Vill ha en elastisk på båda sidor men en ELT gjord känns liksom för ostabil på något sätt. Har visserligen aldrig ridit med en.

Ska kolla på en sådan på Hööks som @Sirap la in men för mig är det mer än hoppgjord? Speciellt med karbinhaken.
Hade ju en Amerigo dressyrgjord innan som jag var väldigt förtjust i så det kan ju bli en sådan oxå.

Hur menar du med ostabil?
Har du träbom och ullstoppning?
Du sitter ju stabilt själv och är ju vettig nog att prova ut sadel som passar.

Har aldrig upplevt den instabil på någon häst, trots sadlar den ”inte ska gå ihop med” pga flexig sadel Sas. Och på rörliga hästar.

Och min sadel ligger kvar trots diverse kast och hopp också. ;)

Tycker flertalet hästar däremot rör sig ngt bättre i fram.

Hade du bott här kunde du fått låna och testa. Men du känner säkert någon..
 
Hur menar du med ostabil?
Har du träbom och ullstoppning?
Du sitter ju stabilt själv och är ju vettig nog att prova ut sadel som passar.

Har aldrig upplevt den instabil på någon häst, trots sadlar den ”inte ska gå ihop med” pga flexig sadel Sas. Och på rörliga hästar.

Och min sadel ligger kvar trots diverse kast och hopp också. ;)

Tycker flertalet hästar däremot rör sig ngt bättre i fram.

Hade du bott här kunde du fått låna och testa. Men du känner säkert någon..

Ja jag har ju en Amerigosadel.. Nej jag vet inte den känns liksom inte tillförlitlig :laugh: Nej jag känner ingen här som har en faktiskt.. Men min tränare har en i skåne , kan ju prova den när jag är där nästa gång.
 
Ja jag har ju en Amerigosadel.. Nej jag vet inte den känns liksom inte tillförlitlig :laugh: Nej jag känner ingen här som har en faktiskt.. Men min tränare har en i skåne , kan ju prova den när jag är där nästa gång.

Enda gången min var icke tillförlitlig var när hästen skuttade till och den sprack. Då åkte jag av för första gången på 10 år.
Men det var den första modellen som inte hade ”säkerhetsbälte” i. De nya går inte av.

Jag har hoppat, ridit ut dårar som slänger sig, ridit dårar som stegrar/bockar/sticker, ridit in, ridit exploderande konvalecenter, hoppat krondiken, ridit extremt överrörliga saker etc. Sadlarna har legat där de ska.;)
 
Jag behöver oxå en ny gjord har en sådan är som visserligen funkar bra men är inte så snygg .

4802xx01_13.jpg


Vill ha en elastisk på båda sidor men en ELT gjord känns liksom för ostabil på något sätt. Har visserligen aldrig ridit med en.

Ska kolla på en sådan på Hööks som @Sirap la in men för mig är det mer än hoppgjord? Speciellt med karbinhaken.
Hade ju en Amerigo dressyrgjord innan som jag var väldigt förtjust i så det kan ju bli en sådan oxå.
Nej då, det är en dressyrgjord - jag lovar! :) Karbinhaken är till för inspänning, t ex graman. Jag är, som sagt, jättenöjd med gjorden. Min häst trivs super med den och jag upplever att allt ligger väldigt stilla med den.
 
FÖ helt hilarious att en dressyrryttare säger åt en ft-ryttare att inte vara så överdrivet försiktig. Haha!

Haha du har missuppfattat detta.. Som ft ryttare är jag ju extremt noga med utrustningen för det handlar ju om liv eller död.. Nåja kanske inte en dressyrgjord men tänket finns där oavsett ;)
 
Haha du har missuppfattat detta.. Som ft ryttare är jag ju extremt noga med utrustningen för det handlar ju om liv eller död.. Nåja kanske inte en dressyrgjord men tänket finns där oavsett ;)

Det förstår jag. Är ju själv fast i det tänket iom vad jag listat ovan. Sadeln får inte kasa i de lägena.
Men om sadeln pallar det klarar den nog dina dressyrritter.
För jag gissar att du inte har den till så mkt annat? ;)
 
Jag behöver oxå en ny gjord har en sådan är som visserligen funkar bra men är inte så snygg .

4802xx01_13.jpg


Vill ha en elastisk på båda sidor men en ELT gjord känns liksom för ostabil på något sätt. Har visserligen aldrig ridit med en.

Ska kolla på en sådan på Hööks som @Sirap la in men för mig är det mer än hoppgjord? Speciellt med karbinhaken.
Hade ju en Amerigo dressyrgjord innan som jag var väldigt förtjust i så det kan ju bli en sådan oxå.
Kolla Börjes anatomiska gjord, jag köpte en sån förra veckan. Jättenöjd! gjorden är så mjuk, plattan är liten och mkt plats för armbågen. Elastisk båda sidor. Amerigo kopia.
4237.jpg


Hööks gjorden med plattan hade vi innan, men min häst fick typ sadelgjordstvång av den och det får han nästan aldrig.
 
Tack för tipset @DrT det ska jag göra. Vi har Börjes i vår stad men aldrig tänkt att dom kan ha bra gjorda.
 
Kolla Börjes anatomiska gjord, jag köpte en sån förra veckan. Jättenöjd! gjorden är så mjuk, plattan är liten och mkt plats för armbågen. Elastisk båda sidor. Amerigo kopia.
4237.jpg


Hööks gjorden med plattan hade vi innan, men min häst fick typ sadelgjordstvång av den och det får han nästan aldrig.

Var på Börjes och köpte gjorden. Väldigt nätt och smidig. Bra pris oxå! Tack!
 
Var på Börjes och köpte gjorden. Väldigt nätt och smidig. Bra pris oxå! Tack!

Har du lust att utvärdera i tråden sen ?
Jag är på lite på icke akut jakt efter en anatomisk men gillar inte ELT/Cair etc då de är så tunga och otympliga vad jag provat, nästan blir ”låsande” på en del hästar. Min häst är djup i bålen samtidigt som han behöver stor frihet för armbågen så 70 i längd är minimum då jag vill ha spännena högt och inte i närheten av armbågen vid rörelse.
 
Jag har en wintec chair :), älskar den lika mycket som hästarna verkar göra ^_^.
Har haft den på stora halvblod med sadeltvång och lött gör skav och en liten fjording. Låg lika bra på alla utan att ha orsakat vare sig skav eller ngt tvång :).

Ja den är tjock och kan upplevas som lite stel och otymplig, Men den ligger perfekt på alla hästarna och är faktiskt väldigt mjuk då den är elastisk genom hela gjorden.
 
Har du lust att utvärdera i tråden sen ?
Jag är på lite på icke akut jakt efter en anatomisk men gillar inte ELT/Cair etc då de är så tunga och otympliga vad jag provat, nästan blir ”låsande” på en del hästar. Min häst är djup i bålen samtidigt som han behöver stor frihet för armbågen så 70 i längd är minimum då jag vill ha spännena högt och inte i närheten av armbågen vid rörelse.

Fio kan ju ge sin utvärdering sedan, men jag har 60 och den är rymlig på min och kommer inte i armbågen. Den är lätt och mjuk iallafall.
 
Fio kan ju ge sin utvärdering sedan, men jag har 60 och den är rymlig på min och kommer inte i armbågen. Den är lätt och mjuk iallafall.

Jag behöver 70 oavsett som minimum som sagt utifrån min häst ! (Har en jättestor häst jmf med din och dessutom djup i bålen osv som tidigare redogjort ) .

Men super ang tipsen från dig och ffa att den är LÄTT :) tack !

Hoppas även @fio sen vill utvärdera :)
 
Har du lust att utvärdera i tråden sen ?
Jag är på lite på icke akut jakt efter en anatomisk men gillar inte ELT/Cair etc då de är så tunga och otympliga vad jag provat, nästan blir ”låsande” på en del hästar. Min häst är djup i bålen samtidigt som han behöver stor frihet för armbågen så 70 i längd är minimum då jag vill ha spännena högt och inte i närheten av armbågen vid rörelse.

Jag tycker den är jättebra. Min är oxå djup i bålen så jag tog 70. Väldigt lätt och smidig och sitter bra. Jag är skitnöjd!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Utrustning Hej Jag och pålle har varit nöjda med vår ELT gjord men den sjunger på sista versen och jag vill se mig om på vad nytt som har dykt...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: Ace
·
Utrustning Jag hittar ingen vettig information om Mattes dressyrgjordar, dess avtagbart fårskinn. Den finns ju i tre olika versioner (svängd...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: domesticus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp