Vad har ni för drömmar/mål?

Killaloe

Trådstartare
Lite spinoff på tråden om livsdrömmar - vad har ni för mål och livsdrömmar? Är ni på väg ditåt? Vad gör ni för att nå era mål?
 
Överlag tycker jag att det verkar finnas två ”skolor” kring hur man (kan) navigera sig fran i livet, där en fokuserar på mål (top-bortom) och en annan snarare på vanor och små val (bortom-up). Jag tycker att ”mål” låter så formellt att ha i sitt liv, på livsplanet har jag nog snarare tankar/känslor kring om vad som vore en bra vardag nu och längre fram. Nu har jag till exempel barn i allt mellan bebis- och skolåldern, det gör att jag har vissa önskemål om hur jag ska använda min tid nu, var vi ska bo nu etc - ser jag 15 år fram i tiden är den bilden annorlunda men för att det ska inträffa så behöver jag inte gå in i någon sorts Måluppfyllelseläge, utan det räcker med att fortsätta med vanor som jag har redan nu och bara låta tiden gå.
 
Jag har ett stort fett mål, och det är att helt byta karriär. Det är en sådan akilleshäl för mig och nu har jag nästan orealistiska förväntningar på hur fantastiskt allt kommer var om jag bara får ett nytt jobb. Det har varit en dröm så länge nu. Pluggar och söker samtidigt, så jag gör väl vad jag kan för att nå dit.
 
Jag har uppfyllt flera mål och drömmar i livet. Just nu försöker jag istället släppa lite på ”mål i framtiden” och vara mera närvarande och njuta av nuet. Jag trivs fantastiskt bra i vårt hus och med mitt jobb, det är en glädje att se sitt barn växa upp. Jag har mina hästar och börjar äntligen få både tid, pengar och ork samtidigt för att vi kanske kan göra något mer än lulla i skogen någon gång i veckan.

Visst finns det mycket kvar som jag vill göra innan jag ger upp andan helt. Men idag är inte dagen då jag planerar för det :)
 
Jobb, körkort och eget boende. Detta händer förhoppningvis nästa år när jag är 27.
Hitta partner var en livsdröm som förverkligades iår, och avklara yrkeshögskoleutbildning. :D
 
Mitt enda större mål, eller "önskan" är att leva utan ångest. Var svårt deprimerad som ung, och det enda som kan hänga kvar är mer eller mindre långvariga perioder med motivationsdödande, oförklarlig ångest. Jag har bit för bit byggt upp mitt liv med häst, utbildning, jobb och har nu köpt min första bostad. Ångesten har bit för bit blivit mindre. En del i det är väl att lära sig hantera det såklart, och det har jag nog blivit bättre på under åren.

I övrigt vill jag bara ha en trygg tillvaro, ha kul, bli så bra jag kan bli på allt som intresserar mig, lära mig så mycket som möjligt, må bra och utöva mina hobbies. Och det är väl ungefär så jag lever idag. :)
 
Det är väl mer en dröm än ett mål men...

Jag skulle vilja bo på en mindre gård i Sörmland, själv utan man eller barn, och jobba med marknadsföring av något slag.
Hur realistiskt det är man vid snart 21.5 års ålder har 1.5 års utbildning kvar, bor hemma och fortfarande inte har körkort, låter jag vara osagt, men drömma kan man ju alltid.
 
Lite spinoff på tråden om livsdrömmar - vad har ni för mål och livsdrömmar? Är ni på väg ditåt? Vad gör ni för att nå era mål?

Har redan uppnått ett bra liv så nu gäller det att bygga för ättlingar som ska ta över efter mig.

Mitt mål är att samtliga av mina barn ska ha egna familjer när de fyllt 30. Att de ska bli ansvartagande personer där ekonomi inte är ett problem och som kan föra stafettpinnen vidare till nästa generation.
 
Har redan uppnått ett bra liv så nu gäller det att bygga för ättlingar som ska ta över efter mig.

Mitt mål är att samtliga av mina barn ska ha egna familjer när de fyllt 30. Att de ska bli ansvartagande personer där ekonomi inte är ett problem och som kan föra stafettpinnen vidare till nästa generation.
Nej det kan inte vara ditt mål att dina barn har familjer och barn vid 30. Det kan vara deras mål men inte ditt.
 
Jag har inte direkt några mål med livet. Jag skulle gärna äga mitt boende någon dag, men det är mer av praktiska och ekonomiska skäl än att det skulle vara någon dröm. Jag gör val som gör mig lycklig när jag kan, men det handlar om små och kortsiktiga saker. Jag är nog överlag dålig på att planera långsiktigt.
 
Jag håller med @Myblackcat ,det låter inte trevligt att "bestämma" barnens framtid på det sättet..

Fast det gör du som förälder vare sig du vill eller inte. Och varför skulle påverka sina barn att få en dålig framtid närmande kan hjälpa dem att få en bra?

Ska du komma någonstans som förälder behöver du ha mål och en uppfostran som hjälper dina barn att gå i den riktningen.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
724
Senast: Caoimhe
·
Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
558
Senast: Görel
·
Hemmet Jag har googlat men känner inte att jag hittar den informationen jag söker. Jag vet att man får måla om i en lägenhet så länge det är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp