Vad har ni för foderkostnad?

D

Dizan

Hej på er!
Ska flytta min lilla donna till ett nytt stall & har då hållt på & räknat lite på kostnader osv. och kommit fram till detta:
*Horse Hea ca:750:-/mån
*Krafft Groov ca: 70:-/mån
*Kornkross ca: 30:-/mån
*Mineraler: obetydligt kostnad
TOTALT: 850:-
(krafften & kornet kommer hon bara få för att hon också ska få någe smaskigt när dom andra käkar kvällis eftersom horse hea täcker hennes behov annars).

Sen tillkommer ju kallhyra på 500:- & spån ca:150:-/mån så totalt kommer hon kosta runt 1500:-/månad + att skoning, vetrinär osv. kommer till, men tycker ändå de är helt okej med tanke på att jag har stått & betalat mer för henne än för mitt eget boende under en tid nu.

Skriv & berätta hur ni har det! Kram!
 
Usch måste du fråga.. :crazy: :smirk:

Räknat på 31 dagars månad:

Kallhyra 950 kr.
Spån 40 kr/bal, går åt ca 6-7 balar/månad. Totalt ca 280 kr.
Hö á 2 kr, 7 kg/dag. Totalt 434 kr.
Proteinfoder, lucern, k.protein, soja, totalt 214 kr.
Kraftfoder 98,50 kr.
Mineraler, morötter, vitlök etc, inte mer än 50 kr per månad.

Totalt 2026,50 kr. :crazy: +Hovis som tar ca 500 kr/gång..

Tur att jag delar häst kan jag ju säga..! :cool: Så behöver bara betala hälften. :) (och ja, det går jättebra att dela häst, har bara "tjafsat" en gång på över 1½ år, och det var om en faktura som båda trodde att den andra hade betalat)
 
Tycker ni ska vara tacksamma att ni inte ska göda sto med föl vid sidan som jag ska den här hösten... :smirk:

Breed 2kg (torrvikt)/dag x 31 x 8:30kr = 517kr
Havre 2kg/dag x 31 x 1,75kr = 108:50kr
Betfor 1kg (torrvikt)/dag x 31 x 3:10kr = 97kr
Hösilage, fri tillg. ute och inne = 500kr (hoppas jag! Har lagt 1000kr på en mängd som vi hoppas ska räcka två månader...)

Lägg sen till 1000kr/månad för boxen inkl. strö
och 500kr/häst för ut/insläpp = 1000kr/månad.

Summa: 3200kr/månad uppdelat på:
Foder: ca 1200kr/månad
Stallhyra: 2000kr/månad

Sen har jag iofs tur med hovis som tar 200kr för verkning och gör fölet gratis av ren princip för "då blir det lättare för den hovslagare som får hand om honom i framtiden"! *dyrka hovis* :bow:

Menmen... Dyrt är det iaf och dyrare blir det om en månad då lillen ska ha egen box... :crazy:
 
Jadu...sitter också och räknar...

Kallhyra box 600 kr/mån
utsläpp 200 kr/mån
El 100 kr/mån

Hö 2 kr/kg-9kg per dag (stor häst ca 600 kg): 540 kr/mån
Lucern 1 kg/dag (andra skörd, ingen analys på ovanstående hö, därför proteintillskott): 144 kr/mån
Krafft Groov 0.5 kg/dag: 81 kr/mån
Havre 1.50 kr/kg; 1 kg/dag: 45 kr/mån
Halm 0.70 kr/kg ? kr/mån
Spån 59 kr/bal ? kr/mån

Sammanlagt 1910 kr/mån (ryys! om man räknar med strökostnad på ca 200 kr/mån). Och vi har inget lyxstall precis... I princip bara boxplats, men fina rejäla hagar med bra sommarbete. Ingen sadelkammare ännu...(är på g) Är jag gnällig?! Bor i Halland, vet inte prisnivån riktigt här ännu! :confused:
 
Hökostnader ligger på ca 350-400 kr/häst
Lucern 120 kr
Korn 50 kr
Mineraler, vitlök mm max 50kr

0 kr i kallhyra (trots att vi är inhyrda :D)

Överkommligt tycker jag :D Men då har jag isisar som får ca 7-8 kg hö/dag (fri tillgång)
 
Bra fråga, har faktiskt inte räknat så noga på det :angel: :o

Ska byta stall runt mars men
NU per månad :
Kraftfoder ca 200:-
Hö 300:-
Mineraler, extra vitaminer m.m. ca 50:-

Kallhyra + torv 1250:-
(from januari 1400:-)

SUMMA:
ca 1800:-
from januari 1950:- :crazy:


Nya stallet blir lite annorlunda
SEN:
Kallhyra inkl havre och halm 800:-
Hö 3-500:- (vet ej höpriser ännu)
Mineraler, betfor och övrigt max 100:-

SUMMA: runt 1300:-



Jag funderar lite på att byta havren mot ett komplettfoder som skulle passa fint med mitt hö, men då skulle det istället för nuv 120:- i månaden för havre, bli 180-200:- fast då behöver jag å andra sidan knappt ge nån betfor... Hm, beslutsångest!!! :crazy:
 
Fjordsto på underhåll.

Hö 7,5 kg/dag blir 112,50 kr/mån.
Betpellets 1 hg/dag blir cirka 10 kr/mån.
Fibergi Müsli 1,5 hg/dag blir cirka 90 kr/mån.

Spån och boxplats är gratis, då hon står hos mina snälla föräldrar. :bow:

Total summa: 212,50 kr/mån. Fast hon äter biotin också, och jag hittar inte kvittot på burken... :o

Gissa om jag fick en chock den korta stund (sex veckor) jag hade häst uppstallad i Linköping. Svindyrt med häst uppstallad! :eek:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
vilken lyx! Det var billigt det! (min häst kostar mig 3000 minst, per månad, sammanlagt). Fast då är det helinackordering, men jag köper till krafft breed för proteinets skull. stallhyra=2600 /mån....
 
Kallhyra: 750.-
Hö: 450.-
Spån: 130.-
Betfor: ca 30.-
Fibergi: 80.-
Hippo: 160.-
Vitaminer: ca 100.-

Då ska vi se, det blir alltså totalt: 1.800.-
:crazy:
 
Hej Ellinor! Jag bor i Lkpg, vart hade du din häst uppstallad? Finns jäkligt dyra stall, men de små stallen brukar inte vara så dyra...
Har haft min dam på ett ställe som låg 1,3 mil från stan, MKT litet stall på 4 boxar, dålig ridbana, tråkig hage, OK sommarbete. 600 kr per månad inkl halm.
Andra stallet låg 6 km från Linköping, kanonridbana, superhagar och underbara beten och ridvägar.Tyvärr helknäppa stallföreträdare (allvarligt talat något fel i huvudet på dem), 600 kr i månaden kallhyra.

Nu har vi en stallhyra på 1500 kr. Stallet är helt nytt (gammal ladugård, men all inredning är nytt, likaså el etc.) Sadelkammare och sprillans toa med värme, varmvatten. Fin ridbana med kanonunderlag. Fin hage, tyvärr inget bete... :cry: I hyran ingår spån, hö, havre, betfor och mineraler. Jag behöver köpa till Breed, Lusern, B- och E-vitamin. HOvslagare varannan månad 800 kr, men det räknar jag inte med nu...
1500 + 135 + 100= 1735 kr
Sedan tillkommer en bensinkostnad på ca 1200 kr.... :crazy:
Vi har just nu 2 kombisar, jag och min sambo, en Passat-02 och en Volvo 740 -91. De drar ju inte direkt lite bensin...så vi ska nog byta Volvon mot en mindre, bensinsnålare bil....annars blir det DYRT!
 
Hö: 500kr
Havre:30kr
Korn: 60kr
Lusern: ca 90kr
Sen tillkommer olja, B-vit, mineraler och morötter!

Har stallhyra på 500kr inkl halm och befor! Litet kollektivstall där vi hjälps åt med allt typ!
 
Sv: Vad har ni för foderkostnad?

Tack så himla mycket!!! Tack vare er alla så kanske jag ska få en häst :D!!!!!
*Jag dyrkar hästmänniskor* :bow:
 
Sv: Vad har ni för foderkostnad?

Har faktiskt räknat lite på det då jag nu står i stall där vi betalar för hur mkt foder vi gör av med o köper in kraftfoder själva...

Kallhyra: 450kr
Spån: 22kr per kärra. Blir ca 6 kärror per månad, dvs 132kr

Hösilage: 13kg per dag a´ 1,65kr/kg. Blir 665kr per månad
Lucernpellets: 1kg per dag. Blir 180kr per månad
Betfor: 0,2kg per dag. Blir ca 25kr per månad
Tokosel: obetydlig kostnad.
Glucosamin: 150 kr per månad

Så min stallhyra landar på ca 1600kr :)
Inte så pjåkigt tycker jag...! :banana:
 
Sv: Vad har ni för foderkostnad?

Hö: 2kr/kg, 9kg/dag 560kr/mån
Galax Utmärkt: 6,60kr/kg, 2kg/dag 410kr/mån
Betfor: 7kr/kg, 0,25kg/dag 50kr/mån

Foderkostnad/mån: 1020

Spån: 4 balar á 60kr 240kr/mån

Kallhyra: 550kr/mån

Totalt ca 1800 kr/mån

Jag hade kunnat spara 400kr/mån om höet hade haft vettigt näringsinnehåll..:grin:
 
Sv: Vad har ni för foderkostnad?

Har faktiskt aldrig tänk på hur mycket hästarna kostar mig i månaden förän nu.

Nuvarande stall:

Grundhyra med strö per box: 750/box = 1500 kr
hösilage(kallare årstid): 1 kr/kg - ca 14 kg/dag/häst = 868 kr
Hö(varmare årstid): 1,50 kr/ kg - ca 11 kg/dag/häst = 1023
Mustang pellets: ca 300 kr
betfor, korn, vitaminer : ca 200

= ca 2868 kr för 2 hästar då dom äter ensilage,
ca 3023 kr fär 2 hästar då dom äter hö

Fast nu ska ägaren ändra allt så h*n kommer ta en fast hyra på 1200 kr/häst för box och ensilage under vintern. Blir dyrare sen när det blir varmare ute och dom börjar äta hö igen då höet är dyrare.

Priset kan väl diskuteras då det knappt finns nå bete på sommaren,mestadels av halmen är av väldigt dålig kvalitet(möglig,damig) och ensilaget är så där. Liten sadelkammare man knappt får plats i, lite skogstigar omkring och ägarens totalt knäppa hundar som springer som dom vill.

Stallet jag flyttar till snart:

1000 kr/box - ingår fritt med strö och ensilage oavsett årstid. :)
separata vinter och sommarhagar med bra bete. Lite mer förvaring av saker, inga hundar och belyst ridbana på andra sidan vägen, :)

= 2500 fär bägge

sen tillkommer 500 kr/häst för hovis va 7 vecka
 
Sv: Vad har ni för foderkostnad?

Men du, den här tråden är 6 år gammal, så priserna är knappast aktuella längre!! :eek:

Och faktum är att det för bara ett par år sedan hände MYCKET med foderpriserna, så jag skulle nog inte budgetera ett hästköp efter denna tråd. ;)

I år ger jag Krafft Protein, 1 säck på 25 kg kostar 399:-, men kommer kanske, kanske att räcka nästan hela säsongen. Jag tror inte att jag kommer att behöva köpa mer än 2 säckar, iaf.

Det gör en foderkostnad på max 100:-/månad om hon klarar sig på tilltänkt giva.

I stallhyran på 1900:- ingår allt strö, grovfoder och mineralfoder. Även havre och betfor om man vill ge det.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 168
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Ger just nu ganska stor kraftfodergiva då hästen inte vill äta så mycket hö. Räknade lite på vad det kostar mig och höll på att sätta...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Tuvisen
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 258
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp