Vad har ni för försäkringar på era hobbyhästar?

Det är inte nödvändigtvis nåt man kommer upp i snabbt. Nu har jag visserligen islandshäst, vilket ju är en fördel när det kommer till försäkringspremier. Hon är unghäst ännu, så bara försäkrad för 25 000 i liv, A1. Det betalar jag 1200 kr/år för. Räknar med att öka till åtminstone det dubbla när hon är inriden, men även med den kostnaden då kommer jag att ha betalat ersättningssumman först när hästen är runt 20 år gammal.

Ytterligare en fördel med islandshäst!
 
Själv har jag lägre tröskel för vad jag tycker är ett värdigt liv för mina djur än fb och många veterinärer, så en användbarhetsförsäkring är en ren brakförlust för mig.
Beroende på häst kan det också bli en förlustaffär med veterinärvårdsförsäkringen, det fick vi erfara i det fallet jag beskriver ovan. Plåtarna på fånghovarna kostade under självrisken, och då var det så långt gånget att vi ville ta bort hästen vilket bolaget inte godkände. De hade heller inte ersatt något på veterinärvården, så hela det företaget var en brakförlust för oss.
 
Ytterligare en fördel med islandshäst!
De är många! :D

Jag betalar drygt 5000 kr per år, för ovannämnda livförsäkring (A1 liv & användbarhet 25 000), A1 veterinärvård "extra allt" 120 000 med 1800 +20% i självrisk, 125 dagar. Kan väl egentligen tycka att den fasta självrisken är onödigt låg, men eftersom summan generellt känns väldigt överkomlig får det vara tills livförsäkringen höjs.

Något jag dock alltid är väldigt noga med när det kommer till försäkringar är att ha betydligt högre och omfattande veterinärvårdsskydd än livförsäkring, för att försäkringsbolaget ska kunna "tjäna" på att låta mig avliva hästen vid vissa skador.
 
Kanske inte rätt att citera ett inlägg, vi får se.

Jag är lite delad till det där med livförsäkring. Min nuvarande ponny är nyligen inköpt. Inte ens en månad sedan. Därmed känns det väldigt givet att försäkra i liv åtminstone i början, det hade ju svidit som sjutton om ponnyn efter en månad blir allvarligt sjuk och behöver avlivas eller så när man lagt en massa tusenlappar på inköp av djuret?

Hur tänker du och andra som skrotat livförsäkring om den saken, för egen del? Chansar ni ändå?
Jag hade också livförsäkring första året, men det var mest för att jag hade lånat en liten del av inköpssumman av banken. Sen tog jag bort den delen.
 
Det är inte nödvändigtvis nåt man kommer upp i snabbt. Nu har jag visserligen islandshäst, vilket ju är en fördel när det kommer till försäkringspremier. Hon är unghäst ännu, så bara försäkrad för 25 000 i liv, A1. Det betalar jag 1200 kr/år för. Räknar med att öka till åtminstone det dubbla när hon är inriden, men även med den kostnaden då kommer jag att ha betalat ersättningssumman först när hästen är runt 20 år gammal.

Fast jag pratade halvblod. Både jag pch @Dressyrtjejen_97 har halvblod. Med därtill hörande premie :)
 
Att lägga pengar och tid på en häst som har oddsen med sig har jag inga problem med att lägga, har hästen oddsen i mot sig är resan både dålig och frustrerande både för mig och hästen.

Själv har jag lägre tröskel för vad jag tycker är ett värdigt liv för mina djur än fb och många veterinärer, så en användbarhetsförsäkring är en ren brakförlust för mig.

Har man en låg livförsäkring kommer man runt det lättare. Många bolag (alla?) har en klausul att om prognosen är sådär och vården kostar mer än livvärde kan man välja att avliva. Använt det en gång (fång, shetlandsponny. Lindrigt anfall. Jag startade inte ens behandling utan tog bort. Fick ut livvärdet (lågt) just på att behandling skulle kosta mer än livvärdet och prognosen osäker. Inga problem). Fått det erbjuder en gång (fullblod försäkrat för 15’, svårt sjuk och stående på djursjukhus. Jag tackade nej och valde att behandla för hela vetvårdssumman. Det gick tyvärr inte vägen så livförsäkringen löste ut ändå).

Har två andra gånger valt att sätta stopp själv trots att veterinär om jag velat varit villig att fortsätta. Båda försäkrade för 30-40 000 kr. Inga problem.

Men en låg livförsäkring med användbarhet ger möjligheten att just INTE behandla i tveksamma, dyra fall, men ändå ha till avlivningen osv. Om man vill det.
 
Alla mina hästar har jag kört på modellen med låg livdel, 10' bara för att kunna täcka eventuell avlivning och 120' vetvård med extra allt. Mina connemaror har kostat ca 3.000 om året så, och halvbloden ligger på runt 5.000 per år med samma villkor. Har lätt gått plus på mina försäkringar!
 
Alla mina hästar har jag kört på modellen med låg livdel, 10' bara för att kunna täcka eventuell avlivning och 120' vetvård med extra allt. Mina connemaror har kostat ca 3.000 om året så, och halvbloden ligger på runt 5.000 per år med samma villkor. Har lätt gått plus på mina försäkringar!
Precis så har jag också tänkt!
 
Har en nordsvensk brukshäst född 2017. Veterinärvård 100', liv och användbarhet 20', ambulans och rehab 5'. 2700 + 20% självrisk på 150 dagar. Betalade 1100 nu första året.
 
Min häst har 20000kr i liv/användbarhet, just för att täcka avlivning m.m, 100000kr i vetvård, 5000kr i rehab och 5000kr i ambulansbidrag. 2700kr +20% i självrisk = 4889kr/år
 
Fd travare försäkrad som hobby/ridhäst i IF.
130k i veterinärvård och 10k i liv.
6054kr per år
Kanon nöjd med IF
Vi hobby rider med ett par små klasser per år:)
 
Det är inte nödvändigtvis nåt man kommer upp i snabbt. Nu har jag visserligen islandshäst, vilket ju är en fördel när det kommer till försäkringspremier. Hon är unghäst ännu, så bara försäkrad för 25 000 i liv, A1. Det betalar jag 1200 kr/år för. Räknar med att öka till åtminstone det dubbla när hon är inriden, men även med den kostnaden då kommer jag att ha betalat ersättningssumman först när hästen är runt 20 år gammal.

Jag tror att jag räknade ut att det tog fem år i försäkringspremier på att betala en ny häst (halvblod) när jag köpte min häst år 2000. :p
 
Häst 1: 19 år, betalar 2669/år för 40 000 vet vård, 3500 + 25% rörlig självrisk. Jag sänkte vet. vård från 80 till 40 ifjol eftersom jag tänkte att jag inte skulle göra en omfattande vet. vårdsinsats på en så pass gammal häst. Hon har i stort sett inget livvärde kvar, eftersom dom börjar sänka ers. beloppet vid 15, så det betalar jag bara 500/år för.

Häst 2: 2 år, betalar 3920/år för 80 000 vet. vård med samma självrisk som ovan. 30 000 i liv. Ska strax öka på både vet. vård o liv för honom, han ökar ju i värde med utbildning o ålder o jag skulle vara beredd till mer komplicerade vårdinstatser på en såpass ung häst. Så fort jag får ha A1 Guld ska jag ha det på honom, tror att man får teckna det fr o m 4 år.

Araber, som är billigare att försäkra än halvblod.

Så nej, jag tycker inte att din försäkring är speciellt "exklusiv".
 
Min SWB f.06 betalar jag 9613:-/år för,

A1 20 000, A2 20 000, vetvård 100 000 och försäkringen räknas som bas och inkluderar viss rehab, funderar på att öka den till stor och därmed få med buköppning utöver och rehab extra
Självrisk 2600 + 25%, självriskperiod 125 dagar

Har varit nöjd hittills men har heller inte behövt nyttja försäkringen *peppar, peppar*
 
Har man en låg livförsäkring kommer man runt det lättare. Många bolag (alla?) har en klausul att om prognosen är sådär och vården kostar mer än livvärde kan man välja att avliva. Använt det en gång (fång, shetlandsponny. Lindrigt anfall. Jag startade inte ens behandling utan tog bort. Fick ut livvärdet (lågt) just på att behandling skulle kosta mer än livvärdet och prognosen osäker. Inga problem). Fått det erbjuder en gång (fullblod försäkrat för 15’, svårt sjuk och stående på djursjukhus. Jag tackade nej och valde att behandla för hela vetvårdssumman. Det gick tyvärr inte vägen så livförsäkringen löste ut ändå).

Alla bolag har ej sådan klausul, dock är ju inte bolagen korkade. Det brukar oftast fungera som du beskriver i praktiken. Det finns ingen anledning från bolagens sida att pusha på att vårda för stora summor om prognos är dålig och livvärdet är "billigare". Dock kan det vara väldigt känsligt att ta upp en sådan diskussion, jobbar på ett bolag och har jour just gällande sådana frågor och man får verkligen känna sig för innan man ens nämner det, folk kan ta väldigt illa upp om de inte redan har tänkt i dessa banor. Kunden har ju dessutom sin fulla rätt att behandla för sitt veterinärvårdsbelopp om den önskar så, om det inte handlar om avlivning pga djurskydd och veterinären sätter stopp förstås.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 443
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp