Vad har ni för försäkringar?

Jag har
Hemförsäkring
Sjuk-olycksfallsförsäkring
Sjuk-olycksfallsförsäkring till barnet
Kattförsäkring
Bilförsäkring
Försäkring på båt + släp ink all fiskeutrustning
 
För tonåringen som vill köpa en moppe kan nog pengar från ett synligt ärr vara ganska livsomvälvande ;)

Är inte förövrigt poängen med att fortsätta med barnförsäkringen att man INTE får reservationer tidigare sjukdomar och skador? Jag har inte varit i den sitsen själv men det är så jag har fattat hela grejen?
Haha förvisso, men i så fall köper jag en moppe till tonåringen för pengarna jag sparat in genom att inte ha barnförsäkringen ;)

Det trodde vi med, fram till att det kom fram att villkoren förändrats under tiden vi haft försäkringen och inte längre gällde. Så tydligen kunde man inte vara säker på det heller, även om det förstås i bästa fall fortsätter så. Nu tror jag att samma försäkringsbolag marknadsför att det visst gäller utan reservation vidare om man tecknar barnförsäkring idag, men det är inget jag vågar lita på håller i sig. Så i min situation sparar jag hellre själv, för mig känns det tryggare även om jag som sagt har förståelse för att andra gör en annan bedömning :)
 
Haha förvisso, men i så fall köper jag en moppe till tonåringen för pengarna jag sparat in genom att inte ha barnförsäkringen ;)

Det trodde vi med, fram till att det kom fram att villkoren förändrats under tiden vi haft försäkringen och inte längre gällde. Så tydligen kunde man inte vara säker på det heller, även om det förstås i bästa fall fortsätter så. Nu tror jag att samma försäkringsbolag marknadsför att det visst gäller utan reservation vidare om man tecknar barnförsäkring idag, men det är inget jag vågar lita på håller i sig. Så i min situation sparar jag hellre själv, för mig känns det tryggare även om jag som sagt har förståelse för att andra gör en annan bedömning :)
Jag tycker det är så fascinerande att man kan tycka det är viktigare att försäkra sina katter än sina barn, för mig på något sätt ändå svindlande.

Hur som helst kanske jag är Sveriges mest försäkrade person så jag kanske inte är rätt person att uttala mig.
 
Jag tycker det är så fascinerande att man kan tycka det är viktigare att försäkra sina katter än sina barn, för mig på något sätt ändå svindlande.

Hur som helst kanske jag är Sveriges mest försäkrade person så jag kanske inte är rätt person att uttala mig.
Fast det där blir en rätt ful argumentationsteknik, typ att påstå att jag tycker att katterna är viktigare än barnen. Ibland låter det som att folk tror att man på något sätt är skyddad mot att bli sjuk (typ: om du inte försäkrar dina barn så bryr du dig inte om deras hälsa) fastän försäkringen just bara innebär att man får en summa pengar om man blir sjuk. Att jag försäkrar katterna beror på att jag tror att jag söker mer veterinärvård än snittet, pga orolig person med katter som får gå ut = jag tjänar på det ekonomiskt, statistiskt sett. Veterinärräkningen har jag råd att betala oavsett om försäkringen täcker eller ej, så det handlar inte alls om hur mycket jag bryr mig om katterna utan är en rent ekonomisk kalkyl.

Barnen har jag råd att själv ersätta med motsvarande summor som en barnförsäkring skulle kunna ge, och statistiskt är det en dålig affär att försäkra. Det positiva är att jag kan ge barnen pengarna oavsett om en barnförsäkring skulle träda in eller inte. Och barnen blir lika sjuka oavsett om de är försäkrade eller ej. Sedan är det mycket möjligt att jag skulle resonera annorlunda om jag hade andra ekonomiska förutsättningar och en klumpsumma för diagnosen skulle vara det som avgjorde om jag tex hade råd att gå ned i tid för att vara hemma mer med mitt sjuka barn, men så ser det inte ur för mig vilket är utgångspunkten för mitt val.
 
Vad har ni för försäkringar? Har ni nån olycksfallsförsäkring?
- Olycksfallsförsäkring
- Privat sjukvårdsförsäkring
- Hemförsäkring
- Inkomstförsäkring

- Hundförsäkring
- Bilförsäkring


Tyvärr ingen sjukförsäkring, eftersom jag pga skador inte lyckats teckna det när jag blev varse i vuxen ålder att jag inte hade någon. Den privata sjukvårdsförsäkringen är väl i viss, liten mån ett alternativ.
 
Kom på att vi även har båtförsäkring och trafikförsäkring för släpet båten transporteras på.

Har då och då funderat på att säga upp hundförsäkringen och casha själv istället om det händer något. (Dvs investera motsvarande summa som premien och ta av det om det behövs). Har dock kommit fram till att jag är för riskavers för den strategin.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 381
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp