Vad har ni för grill-favoriter?

tuaphua

Trådstartare
Vad tycker ni om att grilla?
Vi är förtjusta i grillat här hemma. Så jag tänkte att vi kanske kan få tips på ngt nytt att slänga på grillen.
Kom igen och bomba med tips!
 
Färsk majskolv.
Spetskål.
Flankstek.
Kotlettrad i olika marinader.
Hängmörad, helgrillad entrecote eller ryggbiff är ett perfekt tillbehör.
Och sen inte glömma att bara packa in mängder av grönsaker man har i kylen i ett knyte med lite olivolja, salt, peppar och smör. Blir alltid magiskt gott.
 
Flapsteak är en ny grillfavorit, det blev supergott med en enkel balsamvinägermarinad!

Annars tipsar jag om att skrubba ekologisk citron, dela på hälften, gnida med lite olivolja och så grilla med snittytan nedåt. Du får en magiskt god dressing att pressa över grillat kött (gärna med lite tryffelolja över).

Broccoli är också gott att grilla, liksom potatis.
 
Flapsteak är en ny grillfavorit, det blev supergott med en enkel balsamvinägermarinad!

Annars tipsar jag om att skrubba ekologisk citron, dela på hälften, gnida med lite olivolja och så grilla med snittytan

nedåt. Du får en magiskt god dressing att pressa över grillat kött (gärna med lite tryffelolja över).

Broccoli är också gott att grilla, liksom potatis.

Ja! Grillad citron ger magi till många rätter!
 
Citron och persiljemarinerad fänkål är ett måste på grillen sedan jag testade det första gången. Och grillad citron att ha på den grillade spetskålen. Även chilimarinerad tofu är gott!
Jag gillar inte svamp alls egentligen, men grillas portabello fylld med vegansk färskost och kryddor är faktiskt riktigt gott!
 
Förutom det uppenbara:
Fetaostpaket med div grönsaker tex lök och paprika.
Fyllda champinjoner.
Sötpotatis.
Sparris.
Butternutpumpa (kan både skivas och grillas eller läggas hel i eld om man har en).
Morötter i stavar. Ruskigt gott med bara lite salt på.
Rotselleri.
Potatis.

Alla grönsakerna grillas med fördel på folie med lite olivolja.

Ibland har vi också gjort en enkel bröddeg (tänk lite pinnbröd), med någon smaksättning (salt/örter/vitlök/ost/ngt annat), som bakas direkt på grillen (i en inte alltför varm hörna). (Gör små ganska platta portionsbröd.) Jättegott!
 
Får/har grillost samma konsistens som tex halloumi? Det där gnissel-gummi?
(Ja, jag ÄLSKAR det! 🙈😂)
Inte riktigt samma, men nästan :)
Svårt att hitta någon variant som smakar som halloumi dock, närmast jag kommit är Fontanas variant. Många andra smakar för mjölkigt.
 
Vad tycker ni om att grilla?
Vi är förtjusta i grillat här hemma. Så jag tänkte att vi kanske kan få tips på ngt nytt att slänga på grillen.
Kom igen och bomba med tips!

Flappstek är otroligt gott att grilla!
Sen det klassiska, sparris (med flingsalt) och majskolvar!
 
Tack för tips, jag får testa fontanas!
Ja du får prova dig fram! Av ngn anledning så är det bara komjölk i de svanska halloumivarianter jag testat och det smakar ju inte alls som riktig halloumi då. Men vi kanske inte har så mkt svensk får- och getmjölk..
 
Ja du får prova dig fram! Av ngn anledning så är det bara komjölk i de svanska halloumivarianter jag testat och det smakar ju inte alls som riktig halloumi då. Men vi kanske inte har så mkt svensk får- och getmjölk..
Skärvångens eldost är gjord på getmjölk. :d
Nu är den ju inte att finna överallt, men det finns i alla fall.
 

Liknande trådar

Mat Söker massa tips på julgodis att göra. Som hyfsat lätt göra och ta med sig. Kravet för mig inte är frukt i eller russin. Men ok slänga...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: Halcyon
·
Tjatter Jag älskar listor. Jag vet, det är lite systematiskt och icke-spontant men det hjälper mig att komma ihåg mina idéer och dessutom få...
2
Svar
35
· Visningar
2 313
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·
Kläder & Bli fin Vad ska ni ha på er i jul? :) Jag har ingen julklänning/jultröja eller jul-något-alls faktiskt... men nu är tiden inne känner jag, jag...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp