vad har ni för halvmedvetna vanor?

Takire

Trådstartare
Jag blev nyfiken på vad folk har för halvmedvetna vanor eller beteenden 😊. Jag tror de flesta (alla?) har något de gör som de kanske inte helt tänker på.

Själv biter (inte så hårt!) jag mig i tungspetsen med framtänderna :D.
 
Jag stryker mitt vänstra ögonbryn med pekfingret när jag koncentrerar mig eller om det är något som stressar mig.
 
Jag biter ihop framtänderna stenhårt när jag är arg eller koncentrerar mej eller tar i. Det syns på tänderna i nerekäken och tandläkaren brukar fråga om jag behöver bettskena när jag sover. Men det är inte då jag biter ihop.

Sen brukar jag helt omedvetet se till att göra lika mycket i båda varven i ridningen. Det är på nått sätt inpräntat.
 
En gång när jag var typ 8 år, dvs en hel evighet sedan, så satt det en spindel på min handduk efter jag duschat vilket blev en mycket otrevlig upplevelse.

Än idag 25 år senare så skakar jag alltid handdukar, badlakan, filtar, tröjor. Allt som legat eller hängt, innan jag tar på mig det. Har inte ens tänkt på det själv att jag gör det för det är liksom rutin innan jag blev ifrågasatt. Har dock inte slutat med det :D
 
Det blir alltid kvar cirka 1-2 cm dryck i mina glas/muggar. Helt oavsett vad. Helt omedveten.

När jag ser det och är medveten brukar jag dricka upp det för sista 😁 Men tänker jag inte på det så är det utan undantag kvar.
 
Själv biter (inte så hårt!) jag mig i tungspetsen med framtänderna :D.

Störde mig på hur jag skrev så vill ändra:

Själv biter jag mig (inte så hårt!) i tungspetsen med framtänderna.

Jag "håller andan" när jag koncentrerar mig, gjorde i alla fall förr. Det var i och för sig helt omedvetet tills en kompis började störa sig på de små puffande ljuden när jag andades ut lite i taget 🙃.
 
Det finns helt säkert en massa saker, men något jag blivit retsamt uppmärksammad på senast i dag är att jag nästan alltid vänder upp och ner på t.ex. ett glas innan jag häller något i det. Det är verkligen något helt automatiskt inprogrammerat i mig, men tydligen något som personer i min omgivning har noterat (och emellanåt har lite roligt åt).
 
Kom på två saker till.
Pratar med mej själv. Kommer ofta på mej när jag går i affärer att jag går och pratar. Jag behöver höra mina egna tankar.

Jag suckar väldigt mycket. Är en mästare på att sucka. Inte för att det nödvändigt vis är nått jobbigt utan jag bara gör
 
Jag läser aldrig rubriker eller underrubriker i texter. Förmodligen en lästeknik jag utvecklade som liten för att spara tid. Nu läser jag mycket i mitt jobb och det är verkligen dumt att hoppa över rubrikerna, för de hjälper ju till, men… Kan verkligen inte få mig till att göra det!
 
Pillar på sårskorpor
Har en massa ärr för att jag inte kan låta bli.
Är allergisk mot plåster med så hjälper inte med det…

Levt med en OCD person så nojar alltid över om jag har låst dörren eller ej.
Har dock lärt mig att säga ”nu låser jag dörren” högt för mig själv. Då kommer jag lättare ihåg att jag faktiskt har gjort det.
 

Liknande trådar

Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
311
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 441
Senast: sjoberga
·
Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
642
Utrustning Ärtan tycker inte det är så festligt när det blåser och regnar i hennes paraboler till öron. Nu tuffar hon på snällt ändå men jag tror...
Svar
15
· Visningar
991
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp