Vad har ni för morgonrutiner?

I morse stängde jag av fågelkvittret från lampklockan när de kvittrade som bäst vid kl 6. Sen satte jag mig upp på sängkanten, gosade lite med hunden och gick upp för att gå till badrummet! Så imponerad över mig själv 👍

Sen vaknade jag igen kl 6.59 och insåg att det var en helt vanlig morgon 🙈💤💤

Jag hade såklart somnat om igen och drömt _väldigt detaljerat och korrekt "filmat"_ att jag gick upp. Det tog ytterligare 25 minuter innan jag väl kom upp 😄
 
Nu när jag jobbar hemma så ringer klockan 05.45 och gör jag morgonbestyren i badrummet med ansiktstvätt osv. Sen går jag till köket och sätter igång jobbdatorn och fixar frukosten medan datorn startar upp. Sen äter jag frukost medan jag kollar mail och planerar jobbdagen.
 
Din sista mening är nog förklaringen, effektivitet. Sen går ju till exempel kläder att förbereda dagen före. Måste du duscha på morgonen eller kan du göra det på kvällen? Åtminstone korta duschtiden till max fem minuter.
Sen rent generellt vara snärtigare och göra fler saker samtidigt :D
Usch, det låter jobbigt att vara snärtig:laugh: Jag tror jag lever med att behöva gå upp tidigare istället. Är ju trots allt inte varje morgon jag ska iväg på något, tack och lov. Men jag beundrar alla er som klarar av att vara effektiva på morgonen!
 
vaknar oftast runt 06.30. Maken kliver upp först, sätter på kaffe, gör Iordning en flaska till 1 åringen, ger hunden mat, jag och 1 åringen ligger kvar i sängen under tiden, eller ja kliver upp för att byta blöja sen ner igen.

sen dricker vi kaffe och 1 åringen sin flaska i sängen, hon brukar leka lite med några leksaker i sängen medan vi dricker kaffe. ibland tittat vi på Nyhetsmorgon, ibland inte.
kliver ur sängen gör vi efter 20-30 min (längre om vi är lediga) går då ner och äter frukost.

efter frukost blir det lite sedvanlig tandborstning, bädda säng, få på sig dagens kläder osv. Därefter en promenad med hunden, är vi lediga så en längre sväng ska maken jobb så blir längden beroende på hur effektiva vi varit på morgonen.
 
Jag jobbar oftast kväll men våra rutiner ser ut såhär.

Kl ringer någon gång mellan 04.30-8.30.
Väcker barnet (tar typ en kvart).
Vi bägge stapplar ut till toan.
Ner och sätter på kaffe, barnet dör hungersdöden innan jag fått i lite yoghurt i en skål.
Kaffe och yoghurt inmundigas under helig tystnad i ca 40 min.
Barnet ser på tv medan jag river igenom alla garderober och svär över att jag inte hunnit tvätta.
Barnet vill ha mer yoghurt som han sen inte äter upp.
Jag får tillslut på mig hela kläder, borstar tänderna och kammar håret.
Brottats med barnet om tandborstningen.
Packar kläder, lunch till mig och sätter på en tvätt som jag sen kommer glömma när jag kommer hem.
Jagar barnet och försöker få på kläder. Ger upp ytterkläder och sen tar vi oss ut till cykeln. Barnet inser att det är kallt och vi klär på utomhus.

1.5 h efter vi gått upp är vi äntligen påväg till fsk och jobb. Larmet ringer ca 2 h innan vi behöver åka.
 
Är tråkigt fyrkantig :P Jag går upp 6.15 typ, väcker 4 åringen påvägen om han inte kommit in och väckt mig innan. fixar morgontoaletten, drar på mig kläder och går ut och släpper ut hästarna. Under tiden jag släpper ut hästar har 4 åringen klätt sig och han brukar sen följa med och väcka 2 åringen. Lillebror görs i ordning, jag byter om och vi åker sen till förskolan! Barnen lämnas mellan 6.45 och 7 på varsin förskola och jag åker till jobbet. Väl där tar jag en kopp te och påbörjar dagens jobb :)

på helgen är rutinen typ desamma, men istället för förskolan så brukar jag fixa stallet och sambon fixar frukosten som vi äter tillsammans:D
 
När jag jobbar förmiddag:
03.55 väckaren ringer. Snoozar oftast i 10 min.
04.15 toalettbesök.
04.20 förbereda frukost och fika. Oftast yoghurt och mackor.
04.30 ut och ge kaniner frukost
04.40 åker jag till jobbet.
05.00 frukost i fikarummet för att sedan börja starta igång maskinerna 05.20.

När jag har ledigvecka kan morgnarna se ut hur som helst. Ibland sover jag länge och skippar frukost och ibland kliver jag upp runt 08.30 och börjar dagen med kaffe och smörgås. Det beror på hur jag har vänt dygnet som.

När jag jobbar kväll så kommer jag hem runt 02.10. Då fixar jag mat åt kaninerna och sitter med dem i någon timme. När jag går in, runt 03.00 släpper jag ut hunden på en snabbpiss så att jag ska få sova ifred. 03.30-04.00 är jag kanske i säng och sambons väckare ringer. Ca 10.30-11.00 vaknar jag och ligger sedan och surfar på mobilen en stund. Jag skippar oftast frukosten då och satsar på lunch direkt.
 
Jag önskar att jag kunde vara lite mer disciplinerad, men jag drar gärna ut på morgonen lite mer än nödvändigt.

Dagar som idag när jag är på väg till jobbet så kliver jag upp kl. 5.00. Inte sällan så snoozar jag en gång (men inte idag). Därefter går jag upp och dricker kaffe och äter frukost samtidigt som jag läser morgontidningen. Jag avbryts alltid av hundarna som vill få sin frukost serverad. Ungefär 5.20-5.30 inträffar detta. Jag passar då på att fylla hundarnas lunchlådor.

Efter det så borde jag fixa min egen lunch, duscha, gå ut med hundarna och hoppa in i bilen senast kl. 6, men det lyckas jag sällan med.

Istället fortsätter jag läsa tidningen och surfar lite på buke. Därefter duschar jag, packar min lunch och går till bilen med hundarna. Vanligtvis kommer vi iväg kl. 06.30. En timme senare lämnar jag hundarna på dagis och tio minuter senare är jag på jobbet.

Jobbar jag hemifrån så ställer jag klockan tidigt. Snoozar i snitt tre gånger. Går upp, tänder brasa om det är kallt, sätter på kaffe, äter frukost och därefter upprepar sig samma rutin som när jag ska till jobbet, förutom att tidningsläsningen ofta övergår till besvarandet av mejl.
 
Deta är ca tider men brukar hålla mig till dom så jag slipper stressa. Tisdagar börjar jag 06.00 så då börjar morgonen en timme tidigare.

05.00 kliver upp ,dricker kaffe i lugn och ro
05.30 fixar till mig ( kläder,smink, hår,borsta tänderna)
05.45 fyller på kattmat+ vatten,gör rent deras lådor(då vaknar även hundarna)
06.00 Promenad med hundarna( hemma igen vid 06.25)
06.30 Ge hundarna mat+ fylla på vatten,packa ner frukost och lunch till jobbet
06.35 öppna till dotterns rum så hundarna kan väcka henne
06.40 cyklar till jobbet. Börjar 07.00
 
Men hur hinner du? :eek: Jag har bara mig själv och katt att rodda med på morgonen (och ärligt katten tar max 5 minuter) och jag brukar alltid ta minst 1,5 timmar innan jag ens kommer iväg om jag ska någonstans, helst 2 timmar. Och då missar jag ändå oftast morgonkaffe eller te.

Vad gör du då 😂
Börjar jag tidigt går jag upp max 15 minuter innan jag ska gå.
Kissar, klär på mig, borstar tänderna, tar min mat, på med hundens koppel och sen är jag ute genom dörren.
 
Jag är hemma mycket om dagarna men ett par dagar i veckan, kanske 2-4 dagar har jag möten 10/11. Jag har precis lämnat en 11 månader lång period av allvarliga sömnproblem då jag vaknat 1-3 på natten och påbörjat dagen då. Gått hundpromenader mitt i natten, ätit frukost när jag varit vaken ett tag, gjort iordning mig, tittat på plattan, lyssnat på pod, yogat och varit på ICA när dom öppnar vid 6 och på gymmet exakt när dom öppnar vid 6.

Nu har jag fått ökad dos av en medicin som gjort mig megatrött men vi experimenterar med att hitta en blandning av mediciner som varken gör mig däckad men ändå hjälper mig sova.

Just nu går jag uppe mellan 8.30-9.20 och det är knappt jag tar mig upp då, går bara upp för hundarnas skull.

Så toa besök, dra på mig mjukisbyxor och sköna kläder, ut med hundarna, tvätta mig, borsta tänderna, ta mina mediciner och lägga mig i soffan, har svårt med frukost direkt utan behöver vara vaken ett tag. Är det en hemmadag kanske frukosten blir efter 11, ska jag iväg tvingar jag i mig något. Ska jag iväg behöver jag 2-2,5 timmar på mig.
 
Vad gör du då 😂
Börjar jag tidigt går jag upp max 15 minuter innan jag ska gå.
Kissar, klär på mig, borstar tänderna, tar min mat, på med hundens koppel och sen är jag ute genom dörren.
Som vi klurade ut innan i tråden gör jag inte så mycket mer, förutom duscha och kanske elda (men det är bara på vintern). Jag är bara väldigt långsam:laugh::laugh: Ska jag bara klä på mig och gå ut (ingen mat, ingen tandborstning, bokstavligt bara klä på mig, gå utanför dörren) så tar det 20 minuter ungefär. Är inte så långsam hela tiden, men just morgnarna är jag superlångsam.
 
Som vi klurade ut innan i tråden gör jag inte så mycket mer, förutom duscha och kanske elda (men det är bara på vintern). Jag är bara väldigt långsam:laugh::laugh: Ska jag bara klä på mig och gå ut (ingen mat, ingen tandborstning, bokstavligt bara klä på mig, gå utanför dörren) så tar det 20 minuter ungefär. Är inte så långsam hela tiden, men just morgnarna är jag superlångsam.

Jag hade antagligen mördat dig 😂
Jag är sjukt snabb och effektiv utan att stressa det minsta.
Fascinerande att människor är så olika?
 
Jag hade antagligen mördat dig 😂
Jag är sjukt snabb och effektiv utan att stressa det minsta.
Fascinerande att människor är så olika?
Visst är det! Det intressanta är väl att jag kan vara snabb och effektiv utan stress när jag väl är igång (efter sådär två-tre timmar, då). Och blir irriterad på eftermiddag och kväll när andra är trötta och slöa och jag är jättepigg och framåt. Eller ja, nu har jag lärt mig att inte bli så irriterad utåt, men stör mig ändå inåt:angel: Har alltid varit sån också. Stackars föräldrarna hade det INTE roligt med mig om morgnarna som liten, jag var så svår att få iväg. Tills jag lärde mig att sätta klockan på 05 och gå upp långt innan föräldrarna ens skulle väcka mig:laugh:
 
Börjar jag kl 08 så vaknar jag vid kl 06, går på toa och äter sedan frukost i sängen. Sedan är det en tupplur på ungefär en halvtimme innan jag på tio minuter kliver upp, klär på mig, borstar tänderna och sticker iväg :D
Börjar jag kl 09:30 så vaknar jag kl 07, med samma rutiner som ovan men jag får en tupplur på drygt en timme istället.

Det är skönt med en tupplur på morgonen!
Min mage kan krångla då och då med att lägga sig ned efter ha ätit frukost men vanligen funkar det. Plus om magen bestämmer sig för att krångla efter frukosten så har jag gott om tid på mig för att lugna ned mig.
Jag ligger inte och snoozar vid första tiden jag vaknar heller för jag vill ju fort komma tillbaka till sängen, och sedan är tio minuter något som jag ganska precis hinner med så jag får se till att hoppa upp då.
Annars är jag egentligen en snooze-människa 😅
 
Har en dröm om att jag ska bli en sådan som går upp och joggar en sväng varje morgon innan jobbet, men.. Nä. Det verkar inte hända för mig, har "försökt" i 10 år nu :p

Barnvecka:
06.15: klockan ringer
06.30 Går upp, väcker dottern, duschar
06.45 Frukost tillsammans
07.00 Fixning hår, etc
07.15 Morgonrastning av hunden, dottern går till grannen för skjuts till skolan.
07.30 Är på jobbet (har bara 2 min bilväg)

Utan-barnvecka:
06.35 Klockan ringer
07.00 kastar mig upp och i i duschen, fixar mig
07.15 Morgonrastning av hunden, dottern går till grannen för skjuts till skolan.
07.30 Är på jobbet
 
Visst är det! Det intressanta är väl att jag kan vara snabb och effektiv utan stress när jag väl är igång (efter sådär två-tre timmar, då). Och blir irriterad på eftermiddag och kväll när andra är trötta och slöa och jag är jättepigg och framåt. Eller ja, nu har jag lärt mig att inte bli så irriterad utåt, men stör mig ändå inåt:angel: Har alltid varit sån också. Stackars föräldrarna hade det INTE roligt med mig om morgnarna som liten, jag var så svår att få iväg. Tills jag lärde mig att sätta klockan på 05 och gå upp långt innan föräldrarna ens skulle väcka mig:laugh:

Haha 😁
Jag är snabb och effektiv från jag vaknar tills jag går och lägger mig.
Kan inte göra saker långsamt 🙄
 
Jag önskar att jag tog mig mer tid på morgonen att göra saker i lugn och ro, tror jag skulle må bättre av det men det är alltid att få sova lite längre som vinner... En vanlig dag ringer min klocka 6.00, jag snoozar till 6.15-6.30 och går sen upp, klär på mig, äter en tallrik yoghurt stående vid diskbänken medan jag ögnar igenom rubrikerna i tidningen eller eventuellt läser hela ledaren. Sedan borstar jag tänderna, tar på ytterkläder och tar antingen cykeln ner till tågstationen eller springer till bussen som går 6.50 och tar den ner till tåget. Tåget går 7.15 och efter en kort promenad är jag sedan på jobbet ganska exakt kl 8.00.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 482
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 171
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp