Vad har ni för nyårslöften?

Voeux

Trådstartare
Jag gillar inte ordet löfte, däremot så brukar ju det nya året innebära många tankar om hur en levt och hur en vill forma sin framtid. Ett naturligt tillfälle att reflektera lite.

Så, vad har ni för tankar om ert 2023? Någonting ni vill göra, vanor ni vill förändra eller arbeta vidare med någonting som går bra?

Själv blev jag inspirerad av ett kapitel i min bok om barn och mat som handlade om processad mat. Så mitt mål är att köpa så lite färdigmat som möjligt och laga mer från grunden med rena råvaror. Jag tränar också på att få så lite matsvinn som möjligt. En utmaning med barn, men samtidigt smidigt att man kan laga mini-portioner av rester och småskrap. Utöver det skulle jag vilja komma ut mer. En sak jag tänkt på nästan varje nyår de senaste åren. Varje gång jag tar mig tid att fundera på vad jag mår bra av så kommer jag på att jag måste vara mer utomhus. Året runt.

Vad är era tankar om året?
 
Jag gillar inte ordet löfte, däremot så brukar ju det nya året innebära många tankar om hur en levt och hur en vill forma sin framtid. Ett naturligt tillfälle att reflektera lite.

Så, vad har ni för tankar om ert 2023? Någonting ni vill göra, vanor ni vill förändra eller arbeta vidare med någonting som går bra?

Själv blev jag inspirerad av ett kapitel i min bok om barn och mat som handlade om processad mat. Så mitt mål är att köpa så lite färdigmat som möjligt och laga mer från grunden med rena råvaror. Jag tränar också på att få så lite matsvinn som möjligt. En utmaning med barn, men samtidigt smidigt att man kan laga mini-portioner av rester och småskrap. Utöver det skulle jag vilja komma ut mer. En sak jag tänkt på nästan varje nyår de senaste åren. Varje gång jag tar mig tid att fundera på vad jag mår bra av så kommer jag på att jag måste vara mer utomhus. Året runt.

Vad är era tankar om året?

Jag har som målsättning att prioritera mig själv mer, både jobbmässigt (göra mer av det som gynnar min karriär) och privat (att inte låta jobbet gå ut för mycket över fritid och välmående. Båda sakerna innebär att jag behöver bli mer disciplinerad i det jag gör och bli bättre på att sätta gränser, och att inte ”överjobba” sådant som är mindre viktigt.

Jag brukar vara duktig på våren, men hösten brukar bli ett enda långt arbetspass från september till jul.
 
Jag har inga direkta löften men ska försöka fortsätta med träningen som vi har gjort hittills. Och jag ska spara pengar, inte köpa massa onödigt och inte massa kläder.
 
Jag brukar inte avlägga några löften, däremot gillar jag att reflektera lite bredare kring vad som har fungerat eller inte fungerat för mig senaste året, och vilken riktning jag vill ta nu.

Till att börja med har jag tagit bort alla former av kcal-räkning och matloggning, samt gjort mig av med personvågen. Hälsa är fortsatt viktigt för mig men jag mår inte bra av hetsen kring vikt och mat, särskilt inte nu när jag är äldre och helt enkelt måste acceptera att jag inte är en 21-årig idrottare, och aldrig kommer bli.

På ett mer psykologiskt plan funderar jag mycket kring genus. Tolka mig inte sunkigt nu tack, men jag känner att jag vill vara lite mer manlig framöver. Det betyder inte att imitera äckelmän utan mer att utforska min egen maskulinitet med större öppenhet för att maskulinitet inte är lika med misogyn. Jag vet att jag vill utforska faderskap! (Däremot mer förvirrad än någonsin kring vad femininitet är, men det spelar nog? ingen roll.)

Ska också försöka vara mer social. Osäker på hur det ska gå rent praktiskt, men men. Och som vanligt vill jag vara mer i naturen, men det känns som det aldrig blir tillräckligt där.

Och just det, vill spela mer piano! Ska försöka göra det när jag inte kan sova, så är jag snart virtuos🙃
 
Jag gör inte såna löften och speciellt inte pga ett visst datum.

Men som @Nahar säger försöker jag reflektera över hur jag mår och hur jag kan må bättre. Har börjat ett nytt jobb (igår) och har förstås lite mpl kring det, och kommer sedan att satsa på introducera jobbet för hunden och hunden för jobbet.

Sen tänkte jag satsa på återhämtning, varma bad, ett glas vin nu som då. Kanske lite motion om det känns okej.
 
Tänkt lite på detta med nyårslöften och jag brukar inte ha några och kommer egentligen inte ha några nu heller. Funderat på om jag vill/behöver ändra på något i mitt liv för att må ännu bättre men jag tycker inte det. Jag har en bra balans mellan jobb, fritid, träning, djur, familj och gör massa saker jag tycker är roligt och som får mig att må bra.

Gjorde ett inlägg på instagram igår där jag skrev:

"Jag brukar inte ha nyårslöften...
Men jag tänker:
*Rida mycket
*Jaga mycket
*Umgås mycket med familjen
*Fortsätta ta hand om min kropp så den inte går sönder igen
*Njuta och ha kul!"

Jag ska fortsätta som jag gör helt enkelt :)
 
Jag vill fortsätta på samma spår som jag är nu. Mycket reflektioner om hur jag vill vara, vem jag vill vara och hur jag vill bli ihågkommen. Jag vill fortsätta vara en person jag själv gillar och vill umgås med. Jag vill ta hand om min kropp så att jag fortsätter röra på mig på ett bra sätt för kroppen. Bli starkare.

Jag hoppas på att jag får ett nytt jobb och att det blir precis så bra som jag önskar. Jag tror det är en viktig pusselbit för mitt mående. Jag älskar mitt jobb just nu men det stjäl onödigt mycket energi att jobba i den konstellation som jag gör.
 
Jag gillar inte ordet löfte, däremot så brukar ju det nya året innebära många tankar om hur en levt och hur en vill forma sin framtid. Ett naturligt tillfälle att reflektera lite.

Så, vad har ni för tankar om ert 2023? Någonting ni vill göra, vanor ni vill förändra eller arbeta vidare med någonting som går bra?

Själv blev jag inspirerad av ett kapitel i min bok om barn och mat som handlade om processad mat. Så mitt mål är att köpa så lite färdigmat som möjligt och laga mer från grunden med rena råvaror. Jag tränar också på att få så lite matsvinn som möjligt. En utmaning med barn, men samtidigt smidigt att man kan laga mini-portioner av rester och småskrap. Utöver det skulle jag vilja komma ut mer. En sak jag tänkt på nästan varje nyår de senaste åren. Varje gång jag tar mig tid att fundera på vad jag mår bra av så kommer jag på att jag måste vara mer utomhus. Året runt.

Vad är era tankar om året?
Jag har bestämt att jag vill träna flera styrkepass detta år än 2022 (som var ett rekordår!), har satt upp delmål under året och räknat ut att det behöver vara minst 1,25 styrkepass i veckan eller 5 i månaden. Utöver det fortsätter jag med yoga 1-2 ggr/vecka och ridlektion 1 ggr/vecka.

Första kvartalet ska jag ej handla något på faktura. Jag sköter mig, betalar aldrig sent och behöver inte låna pengar eller använda mig av avbetalning men jag har sämre koll när saker och ting ligger på klarna. Hade samma mål år 2022 och det gick bra.

Sen hoppas jag få in mer regelbunden samvaro (läs sex) med min fru. Vi har båda varit för bekväma där och jag har varit deprimerad under större delen av förra året så det har blivit av allt för sällan. Väldigt tråkigt för när det väl blir av är det väldigt trevligt och det handlar inte om brist på lust eller attraktion utan mer brist på att ta initiativ och låta tröttheten ta över. Nu känner jag mig tack vare medicinering inte alls deprimerad längre så nu vill jag att 2023 ska vara sexigare än 2022 ;)
 
Inga :D. Har inga 5-årsplaner eller andra direkta privata mål i livet heller. Tar väldigt mycket dagen som den kommer, och gör förändringarna när det behövs. Jag tänker komma igång och träna igen, men inte som mål eller löfte utan för att jag saknar det. Jag har planerat en hel del resor utomlands, men också för att jag har lust (och för födelsedagsfirande x 2 samt en begravningsceremoni) och inte som några mål.

Yrkesmässigt har jag en hel del mål. Jag startar min nya tjänst om en månad, en viktig fas i ett av mina största projekt ska genomföras och tre andra projekt ska färdigställas. Jag har fått alldeles för fria händer, det är projekt för 200 miljoner och jag tycker att det ska bli både spännande och roligt att ha så mycket ansvar på mina axlar. Där är det viktigt att jag har tydliga och mätbara mål, och god disciplin och framförhållning. Det räcker gott för att fylla mitt behov av förutsägbarhet :).
 
Jag vill vara ute mer i naturen! Det är typ mitt enda mål för 2023. Och planera bättre, så att vi inte står där på lördagsmorgonen och måste göra upp en plan för dagen och inser att vi måste handla för att ha nån lunch och sen har hela dagen gått utan att något blivit av alls.
 
Jag vill vara ute mer i naturen! Det är typ mitt enda mål för 2023. Och planera bättre, så att vi inte står där på lördagsmorgonen och måste göra upp en plan för dagen och inser att vi måste handla för att ha nån lunch och sen har hela dagen gått utan att något blivit av alls.

Känner igen det där 😅 Har man inte planerat så känns det mesta rätt oövervinnerligt helt plötsligt, med småbarn. Så det tränar jag också på. Ser verkligen fram emot att få stort kök med hel kyl och frys så det går att bunkra upp, och ha exempelvis frysen full med mat och skåp fulla med blöjor och servetter. Att behöva handla kan verkligen sabba en hel dag för att man kommer i osynk med mat- och sovtider för de små. Eller att komma igång för sent på dagen för att man inte hunnit planera.
 
Känner igen det där 😅 Har man inte planerat så känns det mesta rätt oövervinnerligt helt plötsligt, med småbarn. Så det tränar jag också på. Ser verkligen fram emot att få stort kök med hel kyl och frys så det går att bunkra upp, och ha exempelvis frysen full med mat och skåp fulla med blöjor och servetter. Att behöva handla kan verkligen sabba en hel dag för att man kommer i osynk med mat- och sovtider för de små. Eller att komma igång för sent på dagen för att man inte hunnit planera.
Ja eller hur! Helt plötsligt är det dags för mellanmål och vila och sen är det lunch och därefter försent för någonting alls 😅
 
En annan lite knäpp grej :crazy:
Sluta att be kollegor om hjälp
Ja jag vet men det är ett evigt suckande och stönanden när man ber någon hjälpa till och jag blir ledsen
Vill de hellre stå och skvallra med varandra får de väl göra det och så får jag lämna det jag inte hinner istället
Och det är folk som har jobbat i många år så de borde vara med på att alla behöver hjälpas åt och de vet mycket väl hur och vad som behöver göras
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 520
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 488
Senast: Unafraid
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 019
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp