Vad har ni för sadlar och hästar...??!?!

S

Sudd

Lite nyfiken på vad ni som rider western vad ni har för sadlar, bomvidd mm mm. Och vad det är på för hästar.
Jag tycker det här med sadlar och bomvidder är en hel djungel.
Själv har jag en breedingstock på 6 pår och har en Double C sadel med bomvidd 7. :banana:
 
Tinker -Crates Ladies rainer 16 tum 6 3/4 full quarter bom.
Appaloosa- Dick Pieper rainer 17 bom 16 tum
Quarter- Crates semi bom 16 tum och den funkar på korsnings stoet och connemaran också.
 
Equiflex Nevada Reiner vet ej riktigt vilken bom. Men till kallblodstravare iaf. :d
 
Jag har en Orthoflex Patriot, 16 tum, bomvidd vet jag inte, passar i alla fall bra på min nu rätt så ålderssvankiga 22-åriga halvblodsvalack. Orthoflexsadlar har ju flexibel bom, vilket gör att den passar hästens rygg, utan att bli för rak som de flesta andra sadelmodeller blir.
MvH TIGERHEART
 
Hej!

Jag har en Dakota Basic Roper till min nordis, har ingen aning om vad det är för bom...fick den inpassad på hästen...tror att det är full quarter...jättebra sadel iallafall om man vill håll på med boskap o roping som jag! :cool:
 
Jag har en Sterling sadel med full quaterbom och en Premier med samma bomvidd. Sterlingen är lite smalare och just nu passar den sadeln helt perfekt på min häst!

Har provat rätt många olika sadlar (tyvärr) och Sterlingen är den absolut bästa hittills på min häst. Den väger sina modiga 14 kg men den ligger perfekt.
 
Hej!
Jo det går bra, hon har lugnat ner sig betydligt. Vi var på avelsvärdering för nån månad sen o hon uppförde sig som lugnet själv, bland alla hingstar o andra ston. :banana:
Själv då?! Du får gärna maila till mig, du har adressen va?! Så kan jag berätta om min nya ettåriga stjärna också! :cool:
 
Jag har en Diamond C. Reiner, Cherokee, 16 tum till mitt halvblod.
 
Sv: Re: Vad har ni för sadlar och hästar...??!?!

Jag har en Pullman Bozo Rogers Reiner med en Equiflexbom med 71/4" vidd och X-Full Q-horse bars på mitt 7-åriga breedingstocksto.
 
Sv: Vad har ni för sadlar och hästar...??!?!

Jag har en Longhorn millenium reiner:love: , 16" säte och 6 3/4 bom. Har en quarter märr, 3år.
 
Sv: Vad har ni för sadlar och hästar...??!?!

Mitt mitt smala vbl med hög manke har jag en Premier Pleasure semibom som tävlingssadel o en Dakota lady reining med quaterbom (som då är lite för stor henne) som vi har som träningssadel.
 
Sv: Vad har ni för sadlar och hästar...??!?!

Hola,

Jag har en Frontier Roper 15X, full Qh bom-gullet 6 3/4, säte 15", 23 kg
Min man har en Pullman Roper, full Qh bom-gullet 6 3/4, säte 16", 23 kg
Min dotter har en Dakota Barrel, full Qh bom-gullet 6 3/4, säte 15", 8 kg

Vi delar på att rida 10-åriga Quartermärren.
Om ett år- ett och ett halft, rider jag in unghästen, oxå Qh, då får vi se om vi behöver köpa någon sadel särskilt för den (förmodligen lär det bli några sadelbyten innan den vuxit klart)
Den gamla New Forresten rids inte alls. Han är "pancho".

mvh Eva
 
Sv: Vad har ni för sadlar och hästar...??!?!

Jag har en Premiersadel och rider en korsning mellan arab och new forest. :bump:
 
Sv: Vad har ni för sadlar och hästar...??!?!

Jag har en Double C Trail Rider, full Qh bm
Min häst är ett vbl på 8 år :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
821
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp