Vad har ni för stallskor?

På sommaren/sen vår/tidig höst har jag också det om jag exempelvis bara ska motionera shettisen eller ge hästarna lunch i hagen. Men har gillat mina Ariat eftersom de både gått att rida i och varit bekväma att gå i en längre sträcka utan att behöva springa in och byta emellan.

Ja jag är sån som går med hästen ganska mycket om vi är i skogen så vill gärna ha nått man kan rida i OCH gå i längre sträckor. Mina ridstövlar skär in i hälen om jag går med dem 🙃
 
Ja jag är sån som går med hästen ganska mycket om vi är i skogen så vill gärna ha nått man kan rida i OCH gå i längre sträckor. Mina ridstövlar skär in i hälen om jag går med dem 🙃
Ja, det är mycket därför jag mer och mer övergett ridstövlar när jag inte är på en renodlad dressyrträning eller dressyrtävling. Stövlarna var rena döden för mina fötter.
 
I stallet har jag gamla MH skor med stålhätta. De verkar tåla i princip vad som helst. Går bra att rida i också, om lnte stigbyglarna är för smala. Rider en del islandshäst, då bryr jag mig inte om att byta skor. Om jag rider storhäst byter jag helst till ridstövlar.
 
På vintern har jag numera mina gamla Graninge vandrarkängor, vår höst sommar Bluntstone eller gympadojjor. Köpte nya Bluntstone i somras eftersom de gamla dog. Då hade jag använt dom mer eller mindre dagligen sommar som vinter i 4-5 år. Graningekängorna rider jag i på vintern (med shortchaps) och det funkar jättebra.

På vintern har jag egentligen bara ridstövlar när jag tränar eller när man inte riskerar att frysa om fötterna. Ridstövlarna håller också på att dö. Det är ett par gamla MH som jag fullkomligt älskar. Snygga enkla och utan krusiduller. Har säkert haft dom i över 15 år. Det blir jobbigt när jag behöver leta efter ersättare till dom.
 
jag har blundstone i stalljobbet och Ariat och rider i (om jag inte har ridstövlar) och när jag dömer dressyr (de är varmare och smidigare). Vill inte fastna i stigbyglarna som känslan är med Blundstone för att de är lite för breda för mina stigbyglar.
 
Har nog använt alla mina skor i stallet…
Har främst ett par Salomon vandringskängor ( pensionerade från vandring och hundpromenader), men de börjar falla sönder. Och ett par arbetsskor med stålhätta när jag har in- och utsläpp av alla hästar. Och ett par låga gummistövlar med neopren till de blötaste uppgifterna. Funkar också bra vid tömkörning och longering och är bara att spola av efter. Rider i ridstövlar. Har också behövt använda mina Icebugs i vinter vid in- och utsläpp och promenader pga isen. Och har till sist lyckats använda mina nya kängor (som köptes för att aldrig ha i stallet) ett par gånger.
 
Vanliga gympaskor inne i stallet. Vinter/höst/blötmark hämtar jag iförd gummistövlar. Borde kanske ha skor med stålhätta när jag väl pysslar om hästen i stallet men.

Rider inte.
 
Nästan alltid mina Jacson med stålhätta i. Lite för många gånger har jag blivit trampad på tårna av hästarna 🤪 Men rider ju inte heller längre utan kör bara häst så då spelar de mindre roll. Någon gång i vinter när de varit som kallast har jag haft vinterkängor.
 
Håller Mountain Horse Protectiv XTR light? Haft den vanliga innan och varit nöjd men lättare skor hade inte varit fel.
 
Joe Nimble, två olika (minimalistiska barfotaskor, har ett sommarpar och ett vinterpar)

Gummistövlar utan klack och bred tåbox när det är blött (från Coop).

Rider även i Joe Nimble, har säkerhetsbur på stigbyglarna.

Om jag skulle vistas runt tunga och skodda hästar (min största är 148cm och barfota) hade jag tagit på stålhättesneakers från Jula, men jag kan inte gå längre sträckor i skor med klack utan att få ryggont.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i behov av ett par stallskor med ordentlig sula! har nu gympaskor som såklart leder till att hallen är full av spån från när man tar...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 256
Utrustning Hej, jag har en liten fråga angående skor/stövlar. Jag har alltid använt skor, rätt så kraftiga i stallet, lite nättare på ridskolan (de...
2
Svar
31
· Visningar
3 429
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 574
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp