Vad har ni för stallstämning?

Linda.B

Trådstartare
I vårt stall är vi sex st hästägare och nio hästar. Jag & sambon har varsin, en kille har två, en tjej har en och det äldre paret har fyra hästar. Hos oss är det det äldre paret som förpestar stämingen i stallet, de pratar inte med oss andra och när de väl öppnar truten är det bara hack, klag & gnäll.

Jag skulle kunna sitta och skriva hur mycket som helst som de har gjort mot mig & sambon, små fula saker. De sköljer ur allas foderhinkar utom våra, vid två tillfällen har de hällt i lunchfodret i baljan till min sambos häst, men struntat i att putta in baljan till hästen. De kastar in potatisgroddar i gödseln i boxarna, antagligen för att vi ska tro att hästarna har fått någon konstig sorts mask.

De skulle anmäla oss för djurplågeri om vi inte tog ut veterinär, då sambons häst (2-årig travare) hade växtvärk och var stel i kroppen, de hade fått för sig att det var någon spricka eller hovkräfta. Men själva lät de sin ena häst gå blockhalt en och en halv vecka innan de tog den till kliniken. Två av deras hästar har nu stått och hostat & snorat i två veckor och de är hur tjuriga & griniga som helst, och det tas ut på alla andra i stallet. De säger rakt ut att de önskar att våra hästar kunde bli sjuka istället.

Visst ingen vill att ens häst ska vara sjuk, men att säga rätt ut, kunde inte era jä..a hästar bli dåliga. Tur att min islänning är på bete och idag körs sambons häst till travbanan över sommaren för att träna ordentligt så vi slipper se f-n skapen.

Hur har ni det i era stall? Mvh Linda
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Vi har en helt underbar stämning i vårat stall!
Först är det vi som har två hästar, sen en mamma och dotter som har en, två systrar som har tre, en kvinna som har en, två kvinnor som har varsin, en till tjej med förvuxen ponny, en kille med gigantisk (187!!!!) häst och stallägarens döttrar med varsin ponny. Ingen snackar skit och alla hejjar glatt på varandra när man kommer in i stallet. Kan ju tilläggas att det är ett inackorderingsstall, misstänker att det är kollektivt du står i? Risken för skitsnack, dålig stämning m.m. Tycks ju vara otroligt mycket mindre i ett inackorderingsstall har jag märkt :o

Är i alla fall superglad för vårat stall, så tacksam över att ha hittat det! Jag och min syster är dessutom jättebra kompisar med stallägarens två tvillingdöttrar som är lika gamla som oss, vi åker på en del tävlingar tillsammans och så. Stallägaren rider vi även lektion för stallägaren ibland, perfekt! Förstår att jag är extra tursam som hittat ett så bra stall - utan skitsnack! :)
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Men fyyyy vad jobbigt! Lider verkligen med er! :(

Finns säkert en del som inte tror att andra folk kan vara så jäkliga men vi har också råkat ut för en hel del i tidigare stall. :devil:

Men sedan lite drygt ett år så står vi i ett litet ytte-pytte stall med endast tre hästar. (vår pålle, ytterligare en inackordering samt stallägarens) Det är rena himmelriket och vi kommer aldrig någonsin att flytta frivilligt! :love: Det skulle i så fall bara vara om vi köpte eget.

Stallägaren är en normal, sunt tänkande människa som inte på några villkor "lägger sig i" eller snackar skit med den andra inackorderingen.
Vi har givetvis disskuterat fram hur vi vill ha det med hästarna och eftersom vi alla tre hästägare har exakt samma tankar och åsikter om det mesta så blir det aldrig något schafs.

Vi har ett litet "grundschema" när det gäller in och utsläpp men det är mest till för att vi ska vara säkra på att det inte blir missförstånd.
Det händer ofta att vi sms:ar varandra och byter och det funkar jättebra. Ingen av oss försöker utnyttja någon annan utan vi ställer upp för varandra. :)

Men det gäller ju verkligen att personkemin stämmer överrens och kanske det är lite lättare i mindre stall? Fast inte alltid! :( I vårt förra stall fick vi jätteproblem med stallägaren och det stallet var bara lite större än vårt nuvarande. Har hört nu efter att det inte bara var vi som hade problem där för det är ganska många som flyttar dit och sedan "flyr" därifrån kort tid efter.

Du måste verkligen göra något åt din situation! Försök hitta ett annat stall där du tar reda på in i minsta molekyl-detalj exakt hur deras rutiner är och om deras syn på hästhållning är samma som din. Men tyvärr så är det inte alltid det räcker för när man kommer på besök och frågar om olika saker så ger en del sken av att allt är toppen och de håller med om allt man säger. Sen när man väl flyttat dit så gör de helt tvärt om och blir sura om man protesterar. :(

Men försök åtminstone nu under sommaren att hitta något bättre. Det ska ju vara kul att ha häst! :) Lycka till!
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Helt rätt, alla sköter sitt själva. Men vi hjälps åt med utsläpp med de andra två hästägarna, "paret" sköter sig helt själva. Jag kommer söka efter annan stallplats till hösten.

Att de beter sig som de gör tror vi beror på ren avundsjuka. Min sambo kör sin häst sex dagar/veckan och han är så fin och välmusklad, har aldrig gjort något dumt, kan gå ordentligt när man leder honom, duschas utan problem och han är dessutom hingst.

Parets 3-års travare ligger långt efter, vilket jag tror svider lite. De kan köra 1-3 gånger/veckan sedan står hästen i tre veckor och så håller det på. Det är väl inte vårt fel att de aldrig gör något med sina hästar, det är väl bara ut och träna när det finns körslingor och 5 minuters bilfärd till Färjestads travbana.

Deras hästar, tycker jag är knäppa. De är så beroende av varandra, går en ut från stallet blir de tre andra desperata, skriker, reser sig, slår & sparkar. Ibland är det rena cirkusen.

Ha en skön dag alla hästmänniskor. Mvh Linda
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

I vårt stall är det jättebra!

Alla verkar trivas kanon och vi har inte haft något tjafs alls. Vi tänker rätt lika angående hästarna, och alla är öppna för vad de andra vill med sina hästar. Man hjälps åt och byter tjänster osv. samt att man tipsar om förslag o sånt om det är något någon annan verkar ha problem med eller liknande.
Jag trivs utmärkt i stallet, vi är 5 hästägare på 5 hästar just nu, och det finns en plats ledig för någon mer.
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

I vårt stall står det 6 i "vanliga" stallet och så 6 på lösdriften varav en är min. En gammal tant äger 2 unghästar som står där( på lösdriften), stallägaren äger en, och sedan har resten varsin häst. Så rör det sig iofs lite medryttare där också.
Stallet är ett kollektiv fast eftersom jag står på lösdriften gör jag mina 2 pass/vecka där och har inte så mycket att göra med dem vanliga inackorderingarna.
Jag är ofta där på dagen också så jag träffar inte så många.
Dock är alla trevliga, har inte märkt av några tendenser till skitsnack, stallägaren är trevlig och hjälpsam och alla sysslor sköts som de ska.
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Hoppas du hittar ett bättre stall snart.

I stallet där jag har min häst står är det bara jag och stallägaren som har våra hästar där. Jag har en häst och stallägaren tre. Jag är jättenöjd med min stallplats. Stallägaren har även skaffat en medryttare som även hon är jättetrevlig. Inget skitsnack även om vi är tre i stallet.:)
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Vårt stall är också bra till 95%.

Vi är 8 hästar, 9 ägare, (en häst ägs av ett par) och 2 medryttare totalt.

Ingen äger mer än en häst var, och stallet är kollektivt.
Det gifta paret har stått i stallet i ca 15 år, de är de enda som kan försöka bli lite bossiga emellanåt, de vill gärna att saker görs som de anser varit bäst i många år. dock är vi andra tillräckligt sammstämmiga och tuffa för att ta ner dem på jorden vid behov, och utöver det funkar det bra. alla är sociala, hjälpsamma och trevliga och har rätt inställning runt samarbete. Visst kan det hända nån enstaka gång att nån individ får nån lathets attack, men då blir de snabbt påminda på ett diplomatiskt sett av övriga, och så funkar det igen.

kollektiv MÅSTE bygga på Samarbete, Demokrati och framför allt Respekt för andra.

står du i ett stall där folk saboterar och är allmänt jäkliga som du beskriver så skulle jag kalla till ett möte och påpeka ganska skarpt, att andras hästar sköts av kollektivet och att du inklusive är en av de som tar hand om de andras hästar! Om detta par du beskriver inte ingår i kollektivet skulle jag ändå ta upp det på ett möte och helt enkelt fråga vad fan de håller på med. då ska de sköta sig själva och skita i andra.
med den påminnelsen borde en normalt klok vuxen individ tänka till och inse att man inte kan motarbeta eller sabba för de som bidrar till att ens häst får mat och tas in och ut osv osv. -eller ens ens stallkollegor även om man sköter det mesta själv. Som ju ett kollektiv stall handlar om. Kan man inte ställa upp på det bör man stalla upp hästen privat i en egen lada på landet där man inte delar stall med andra ö.h.t
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Jag har precis flyttat min häst för att jag inte trivdes fullt ut i förra stallet. I nya stallet har ägaren tre hästar och så är det min. Jag känner ägaren sen tidigare och än så länge känns det bara jättebra att vara där! Hästarna går på lösdrift och det som är viktigt för mig verkar vara viktigt även för henne. Som tex foder (att höet är analyserat, att hästarna hålls i bra hull och INTE får gå på jättestarkt bete på sommaren (islänningar) mm), att "var och en sköter sitt"; dvs att vi utgår från att vars ens egna idéer om ridning och skötsel är rätt för den personen; inget lägga sig i ridningen eller hur man borstar, sadlar, har täcke eller ej osv.

I mitt förra stall var det på många sätt bra, men det som gjorde att jag flyttade var främst att det aldrig var några klara besked om vad som verkligen ingick i hyran eller inte. Jag tyckte vi var överens om den saken, men hyresvärden ändrade sig och ville plötsligt ha MER betalt bakåt i tiden. Dessutom tyckte jag det var lite jobbigt att aldrig få "vara ifred", jag åkte ju faktiskt dit för att vara med, sköta om och rida min häst; inte för att vara sällskapsdam åt hyresvärden i första hand. Även om det är mycket trevligt att snacka skit och umgås vill jag kanske någon gång få vara själv med min häst och inte hela tiden lyssna på och prata om den andres hästar och funderingar.
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

min medryttarhäst står i kollektivstall med överlag bra stämning.
det är 9 hästar, 7 ägare (tror jag, 2 pers har två hästar var) och så x antal medryttare... :)

Det är väldigt blandade ridstilar, allt från skogsmulleridning på fd travare, akademiskt, western, fälttävlan och så lite hobbydressyr dessutom, och visst krockar våra åsikter ibland, men alla har ändå lärt sig acceptera varandras åsikter, och jag har under mina ca 3 månader i stallet inte sett någon ryka ihop (som man kunde göra i gamla stallet :crazy: ) eller bli sur på något vis.

sen att man får ta vissa människor (läs: typ mytomaner :D ) med en nypa salt, det gör nästan allt lite mer roligt... :angel:
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Efter att ha stått i många stall har jag kommit fram till att det viktigaste är att man har en sund stallägare. En som har och tar ansvar men som inte dikterar varje millimeter utan låter hyresgästerna själva komma överens om hur e vill ha det men stallägaren har sista ordet.
Utan en närvarande stallägare blir det ofta "rangstrid" om vem som ska bestämma. Och är det en stallägare som ska bestämma precis allt blir det också problem.
Jag hoppas att det löser sig med stallplats och att ni tar upp och frågar det äldre paret vad de håller på med, varför inte putta in baljan och varför slänga in potatisgroddar:confused: :eek: ?!
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Sen inackoderingen blev uppsagd o hon flyttade i slutet på maj så är det sååååååååå lungt o skönt. Jag behöver inte längre oroa mig om ifall hon har orkat upp på morgonen för att fodra mm. Jag sköter allt själv nu när jag är ensam, aldrig mer en inackodering
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Sar skrev:
Efter att ha stått i många stall har jag kommit fram till att det viktigaste är att man har en sund stallägare. En som har och tar ansvar men som inte dikterar varje millimeter utan låter hyresgästerna själva komma överens om hur e vill ha det men stallägaren har sista ordet.
Utan en närvarande stallägare blir det ofta "rangstrid" om vem som ska bestämma. Och är det en stallägare som ska bestämma precis allt blir det också problem.
Jag hoppas att det löser sig med stallplats och att ni tar upp och frågar det äldre paret vad de håller på med, varför inte putta in baljan och varför slänga in potatisgroddar:confused: :eek: ?!
KL
Jag står i ett stort stall med många hästar och många ägare. Vi har det så att det finns en stallchef (ej ägaren) som får ta beslut om vi inte kan ta beslut själva. Ibland måste ägaren vara med naturligtvis.
Men det är skönt att ha en som man kan gå till istället för en del privata strider. Man kan ju lobba lite innan man går till stallchefen och framför sitt ärende. Dessutom har vi protokollförda möte lite nu och då så man vet vad som bestämts. Oftast har det löst sig till allas bästa.
Nu tror jag att lösdriften har bidragit till att det inte är så mycket tjafs inne, utan det mesta är vattenfyllningsproblem. Men det har vi löst med "anställda". Jätteskönt!
Stämningen är till 99% alltid positiv trots att vi har ganska olika intresseområden, eller kanske därför.
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

*knapplån*

Min far har haft inackorderingsstall, han had eingen egen häst men stallet hyrde han ut. Där ver det klara besked från början om vad som gällde! De skötte allt tillsammans och kunde be min far och hans fru om hjälp om det var något speciellt. Min fars fru vet jag gick upp och morgonfodrade på veckorna eftersom hon ändå klev upp så tidigt och om de som hyrde in sig behövde hjälp med att släppa ut/ta in någon dag kunde de höra med oss om vi kunde fixa det.
Ändå blev det tjafs ibland och då fick man far eller hans fru kliva in och tala om att de inte sccepterade skitsnack eller att någon struntade i sin fodring/sitt utsläpp etc, man fick helt enkelt se till att hjälpa till eller skaffa sig en annan stallplats!

Ett annat exempel är att en bekant, vi kallar honom x) till mig hade sina hästar inhyrda i ett litet stall och en ponny kom dit. Det var en ung tjej som ägde denna jätesöta, gulliga ponny och flickans ägare hade stor hästvana vilket fick alla att tro att detta skulle funka men icke!
x fick jämt morgonfodra hästarna, släppa ut dem och vattna dem i hagen. Visst för att flcikan hade skolan att sköta, men man kan ju iaf erbjuda sig någon helg att iaf bära ut vatten eller ge dem hö till middag, men nej...
Tillslut gav x upp och eftersom hans häst var högst i rang i hagen så fick ponnyn ytterst lite vatten och morgonhöet bestod av några få strån. Efter två dagar slutade han också att släppa ut deras häst eftersom inget sånt var bestämt. Efter en vecka började x undra hur det egentligen var ställt med mat till denna ponny och pratade med kvinnan som äger stallet som i sin tur tog upp problemet med både flickan och hennes mamma. Ägaren till stallet frågade om de gjort upp med x att han skulle morgonfodra deras häst. Nej. Då frågade stallägaren om de visste om hästen hade fått mat. Nej det visste de inte. Och så frågade de varför de inte gett hästen mat. Gissa vad flcikan säger:
"Jag vet inte var höet finns!"

Detta är jordens minsta skogsmullestall, det finns bara ett ställe där höet kan vara liksom så ursäkten är verkligen skitdålig!
Och det var mkt som inte fungerade. När de väl tog hem eget hö och gjorde upp med x vad han skulle hjälpa dem med och vad de kunde göra för honom så visade det sig att höet bestod av mer mögel än något ätbart (då erbjöd x dem att köpa av hans analyserade fina hö vilket de gjorde) men inget blev bättre och de fick flytta.
Jag skulle tro att denna ponny inte finns idag då den fått dåligt med mat och den mat som den fått varit dålig. Har hästen inte dött av undernäring så har den gått sönder av för dålig mat under sin uppväxt... Men vad vet jag??? Bara att de behandlat en fin ponny illa...

//Lillan
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

haft hästen på ridskolan (stall för 51 hästar och med ca 20 hästägare/familjer) i 3 år, det blir ju alltid lite snack hit o dit. Men tycker det har varit himla bra senaste året.
Det har dock funnits år som varit riktigt hemska (men de som orsakde det har flyttat nu :bow: ).

Så för att vara ett så pass stort stall så är det himla bra stämning! Och eftersom det är stort så kan man välja att inte umgås med de man tycker mindre om.;)
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Just nu har vå superstämning i vårt stall. Där står jag och min kompis med våra stora hästar, två yngre tjejer på 13-14 år med deras häst och ponny och så stallägaren som har en shettis. Det är ordning och reda på alla och en mkt sund hästhållning. Trivs kalas, skulle väl kanske önska att där stod någon mer som var lite tävlingsintresserad iof.
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Jag hyr in min häst i ett stall med plats för sex hästar där ägaren av stallet har sin häst och vi är ytterligare fem som har varsin häst. Funkar helt perfekt där :banana:

Stallägaren sköter alla morgonfodringar och utsläpp utom vid bortresning,hon tar även alla kvällar hon inte jobbar och då har hon en lista med sina jobbdagar där vi andra får ta de pass som passar oss bäst.

Vi hjälps åt en gång/år att storstäda ute,hjälps åt att bygga sommarhagarna och när sommarbetet börjar hjälps alla åt att storstäda stall,vinterhagar,sadelkammare och måla om inne och ute om det behövs.

Det finns en regellista vad som absolut inte får ske och vad som absolut måste göras,väldigt "sunt förnuft" regler men det är ändå bra att listan finns.
Sen är alla nogranna med att mattider hålls,det ska vara folkfritt efter en viss tid på kvällen,man sopar efter sig och ringer varandra om det är nåt.

Jag kan nog inte hitta ett bättre stall eller trevligare stallkompisar.Vi har stallmöten,studiecirkelmöten och far på olika hästarrangemang ihop och framförallt så pratar vi med varann om det är nåt :bow: .
 
Sv: Vad har ni för stallstämning?

Ush, det finns inget jobbigare än att stå i stall där man inte trivs. Jag gjorde det förut hemma i sverige med en av mina foderhästar och det var en himlans samma tjaffs och bråk, delade åsikter osv osv och så klart hade ALLA "rätt" och visste bäst. :mad:

Där jag har min häst nu är stämningen super! Vi är bara 6 hästar och alla som har sin häst är i samma ålder. Vi är både stallkompisar och kompisar "privat" , vi rider ut tillsammans, går på en öl på helgerna osv osv. Jag o en annan tjej delar lägenhet och vi bor dessutom granne med 2 av de andra tjejerna. Stallet vi "bor" i är gammalt och ganska slitet, inget modernt alls men jag skulle ändå inte drömma om att flytta min häst därifrån!!:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 208
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp