Vad har ni för täcke nu?

P

puckis

jag velar fram och tillbaka hela tiden. Just nu har jag ett tunt sommarregntäcke som inte är fodrat. Jag funderar på att lägga ett ylletäcke under. Är det för tidigt?
Imorse när jag kom till stallet var det frost och min lilla vän går ute från 7.00 till 18.00 varje dag och jag vill absolut inte att han ska bli kall. Vi tränar ganska mycket så så lite päls som möjligt....
Hur gör ni?
 
Om du inte vill att han ska få vinterpäls är det väl smartast att börja täcka, men jag tycker att det borde bli varmt mitt på dagen om han har ylletäcket också??? Det är ju ändå över 10 på dagen...
 
Vi har ett bomullstäcke på en stund efter vi har ridit,om hon är svettig. Men om du inte vill ha vinterpäls på pållen,är det nog en bra idé att börja täcka nu.
Våra pållar har redan börjat sätta päls.
 
Jag har ett flisfodrat regntäcke på på dagarna och ett tjockt flis på nätterna, men då har min totta ont i musklerna och får absolut inte bli kall.
 
Min fjorda som är spårklippt har inget täcke på nätterna(varmt stall), men ute i hagen har hon regntäcke.

Mitt varmblod som är oklippt har thermotäcke inne(kallt stall), o ute i hagen regntäcke över thermotäcket.

Kallgrader på nätterna här nu o endast ett par plus på dagarna... :smirk:
 
Ett ganska tunnt regntäcke har mitt fullblod nu. Hon står inne om natten. Om det ska bli varmare på dagen så får hon gå utan, men det blir nog inga fler varma dagar nu, så nästa täcke lär bli det fodrade regntäcket.
 
Min har endast regntäcke på de dagar det ser ut att bli dåligt väder,visst kan man missbedömma nån gång,men så är det just nu.De andra dagarna har hon ett "våffeltäcke" på sig.Och det endast för att hon inte ska bli så förb-t skitig.
 
Hej!
Min tjej går ute 6.30 till ca 18.30, ibland senare och har inget täcke alls. Blir det ihållande riktigt rusk-regn får hon regntäcke på sej, annars går hon naken.
Vad jag förstått så ska man täcka redan under sommaren om man inte vill ha vinterpäls. Min tjej är körd sedan minst 2 veckor, eftersom hon redan ser ut som en isbjörn, det är bara skägg och armbågshår som ska till så är hon klar./Lavinia, med den pälsande isbjörnen.
 
Inget alls :)

Pälsen sätts inte beroende på täcke utan efter ljuset. Det är bättre att låta dem sätta päls och sen göra en fiffig klippning som inte kräver så mkt täcke.
 
Min har regntäcke när det är dåligt väder, annars naken. Hon får sätta vinterpäls, hon kommer inte att ridas så mycket ändå (unghäst). Är hon blöt pga missbedömning får hon ha våffel- eller ylletäcke på sig tlls hon torkat.

Planerar inte ändra rutinerna förrän det blir minusgrader (november-december i Skåneland) eller iallafall rejält mycket kallare ute. Då blir det vintertäcke ute och antagligen varmt täcke även i stallet 8hon spänner sig annars mot kylan och blir muskelöm). Är stallet någorlunda varmt (plusgrader) behövs inget där heller, sålänge hon inte är klippt.

Jag resonerar som så att hästar inte bryr sig särskilt om kylan så länge de har sin päls. Men regn och fukt blir kallt, särskilt i kombination med blåst. Så med regntäcke klarar de rätt mycket, och i stallet är det ju torrt, och så länge det är plusgrader inne måste de ju inte ha "kläder" där.
Med klippta hästar får man ju tänka om och ersätta pälsen åt dem med täcken - varmt både inne och ute, dessutom vattenavvisande ute.
 
Min pålla har inget täcke alls men en varm och fin vinterpäls. :D
Kommer dock att lägga ett regntäcke på henne vid regn och rusk runt 0 grader eller kallare och om det blir -30 grader denna vintern också så har hon ett ylletäcke som jag tänkt använda på henne inne. :)

/Snorpan - som snart har en björn istället för häst ;)
 
Inga täcken alls. Mina går fortfarande på bete dygnet runt.

Hästar håller sig varma genom att äta så se till att den har stråfoder i hagen. Pälssättningen styrs av ljus/mörker mer än av kylan.
 
Min häst som är helklippt har ett täcke med 200g fyllning på sig. Känns egentligen lite fånigt med ett fodrat täcke såhär i början av oktober, men han håller sig lagom varm med det på! (och då får det vara hur fånigt det vill i andras ögon :smirk:)
 
Inga täcken alls! Har två dräktiga ston (ca 4.5 mån gångna), det äldsta (20) har redan satt en del vinterpäls och det yngre (11) har knappt påbörjat vinterpälsen. Båda är i gott hull och på bra humör. Inte fryser de heller ännu.
 
Jag tränar rätt mycket under vintern och då inomhus. Vill därför inte att han får så mycket päls tidigt. Har vintertäcke på utomhus, ute från 7-19, och ett ylle täcke över natten inomhus.
 
Buccas regntäcke, senare använder vi ett lite tjockare hösttäcke och när det blir riktigt kallt så åker vintertäcket på det är tjockt och härligt. Sen om det behövs ett så tjockt täcke vet jag inte, men man är ju så "lättlurad" när man står där i hästaffären för man vill ju att sin "älskling" :love: ska ha det bästa :D
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp