Vad har ni för täcken?

Jag har ett 200grs täcke ute när det regnar nu på min arab. Funkar alldeles utmärkt.
På vintern har jag 300gr, eller mitt 200gr med ett täcke under. Vill inte att hon ska få så mkt vinterpäls eftersom hon rids och jag ej klipper henne.
dessutom är hon 23 år och vill inte frysa.
Fast idag fick hon gå utan, är runt 7+ ute ;)
 
Bara ett ofodrat regntäcke om det skulle regna på tvären, annars ingenting.

Fast till saken hör nog att det bara är en 2-åring... :p
 
Mitt varmblod och mitt älsta halvblod går med termomasters superfit rain ute och inne är dom än så länga "nakna" min 4åring är skadad och ska inte ridas i vinter så han håller på att genomgå förvandlingen till sibirisk mammut. :smirk:

Förra vintern sa min veterinär att det var den största islänning hon sett gahhh det är ett halvblod på 160cm då förstår ni vilken päls han sätter :devil: :banana:
 
Än så länge har jag endast regntäcke. När det senare börjar krypa nedåt i graderna änvänder jag ett täcke under regntäcket. Det brukar alltid räcka. Tycker det är synd att bylta på dom för mycket täcken. :cool:
 
Mina hästar har inga täcken än. men de är inte klippta nu.
Börjar med ett tuntregntäcke , sedan när det blir kallare regntäcke med flees kanon bra nästan hela vintern.
Inget täcke inne.
 
hejsvejs. visste ni att studier har visat att man inte kan undvika att hästen sätter vinterpäls genom att täcka den för varmt? och att hästar fryser, det är sällsynt. däremot gör det av med mer energi när det är kallt, så istället för att klä på era stackars pållar polarkläder kan ni fodra lite mer. en oklippt häst behöver alltså som regel inget täcke, men för den late finns det regntäcken som håller pälsen ren och torr. för klippta hästar räcker det oftast med ett fodrat regntäcke. halskragar och andra tillbehör är till för skötaren, inte hästen. jag har läst kurser i djursjukvård och hästhållning och har haft förmånen att få diskutera kursinnehållet med riktiga experter så jag vet vad jag snackar om :cool:
 
Tack för dina ord! Jag började tro att jag var den enda med denna syn på hästar och deras behov av täcken!
 
Ja men jag tycker ändå att det är konstigt att man använder samma vintertäcke vid ett par + grader som vid tex -25 grader... :crazy: Även om ni nu inte har så kallt där nere, så kan hela norra delen av sverige ha det iaf... :smirk:
 
hehe menar du att experter säger att helklippta hästar i regel inte behöve mer än ett regntäcke om vintern? Det håller jag då inte med om.

Min häst är helklippt och jag bor ju i Kalmar och har vi väl runt 10-14 plusgrader nu tror jag. Har termometer och i stallet är det runt 8 grader om natten.
Min häst har ett regntäcke med ganska tunt fleecefoder på sig inne och ute (de byter inte täcken i mitt stall) just nu, men jag har tänkt köpa ett regntäcke med lite tjockare foder som hon kan ha när det blir lite kyligare. I vinter har hon sitt tjocka gosiga vintertäcke och eftersom jag klipper henne 2 ggr/ säsong är hon alltid kort o pälsen.

Apropå halstäcken är det lite väl knäppt att säga att sånt bara är till för hästskötaren. Egentligen hade jag velat ha ett sånt täcke på min häst förra vintern för hon stod utanför Lund där det var helt öppet flera mil, blåste isande grymma kalla vindar om vintern och hon FRÖS verkligen om sin hals, klippt som hon var. Den var som en isbit ibland och jag ångrar att jag inte köpte nåt halstäcke. Dock ska hon bo här i småländska skogarna i vinter så här lär det nog inte behövas nåt halstäcke, dock tycker jag om när täckena går lite högre upp än standard så att inte lite av bogen och halsen intill manken blir kall och stel.

Att täcka hästen för att undivka vinterpäls tycker inte jag heller om! Min häst får gå utan täcke tills pälsen är klippt, är ju bra mycket bättre att ta fram maskinen än låta hästarna svettas under sina täcken :(
 
Konstigt. Det stämmer i alla fall inte på mitt sto. Om jag täckar henne med tunt bomullstäcke inne och regntäcke ute, så sätter hon inte alls lika kraftig vinterpäls. :)

Dessutom har hon ett flertal gånger fryst rejält, då hon efter en virusinfektion blivit känsligare. Det är INTE kul att komma till hagen och se hästen skaka hel och hållen. :cry:

Så känn på öronen gott folk, och anpassa täckena efter det! :D

Själv har jag världens snällaste mamma som minst en gång i timmen går ut och känner på Habinas öron så hon inte är för kall. :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
en oklippt häst behöver alltså som regel inget täcke, men för den late finns det regntäcken som håller pälsen ren och torr

Och detta gäller oavsett det är ett fullblod eller islänning du har?

Lite mer nyanser tack.
 
Inget uten på dagen, men har ett fleece täcke inne på nätterna, anledningen till det är att det är så kallt i vårat stall..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 664
Senast: Apollo 13
·
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
354
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Ponylove
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp