Vad har ni för täcken?

Min pålla har fodrat regntäcke nu.
Har funderat på tunt innetäcke men väntar med det. Stallet är ändå rätt varmt än så länge.
 
Min pålle e helklippt och nu har vi runt 8-10 grader på dagarna och då har han ett tunnt bomullstäcke och ett tunnt regntäcke på sig ute. Inne på natten har han bomullstäcket.

När det blir runt 0-5 grader får han sitt vintertäcke på sig ute och termotäcke på sig inne.
 
Min häst är inte klippt men det åker nog på ett tunt bomuls täcke under regntäcket imorgon.
Och så får han ha bomulstäcket på på nätterna också.

Man vill ju höra runt lite så man inte bylltar på hästen för mycket ;)
 
Men hästar e ju individer :confused:
Bara för att jag har dessa täcke på mitt fullblod så behöver ju inte det betyda att alla andra hästar behöver samma täcke. De andra i stallet har jättemycket täcke redan på sina fullblod, och de är oklippta. Mitt fullblod har gått utan täcke fram tills i förrgår när han blev klippt eftesom han lätt svettas och då gick de andra med regntäcke. Man måste titta på idividen och inte på vad alla andra gör.
 
Ja, endel hästar fryser ju lätt som attans medans andra aldrig fryser. Jag har t ex aldrig sett min häst visa några tecken på att hon fryser och då gick hon helt utan täcke hela förra vintern då det var -30 flera veckor. Visst kan hon stå med rumpan mot regnet och hänga ibland men hon har aldrig visat mer än så.

Däremot kan jag förstå att du vill kolla runt! Självklart vill man det men man ska komma ihåg att hästar är väldigt olika.


/Snorpan
 
mina hästar har tunt fodrade regn täcken på sig ute och flecce täcke på sig ine :)
 
Min häst har vintertäcke ute och thermo inne (kallstall) och han är absolut inte för varm! Men så är han ju gammal och väldigt frusen av sig också. Man MÅSTE se till individen, för det är väldigt olika hur "varma" hästar är. Känn på öronen, dom får inte vara kalla.
 
Va?! Får öronen inte vara kalla?! Men min häst har kalla öron ibland och han fryser inte vad jag kan se... :confused:
 
Min häst som börjar få en juste päls och som inte är klippt än men är 18 år gammal och stel har på sig ofodrat regntäcke i hagen och sommartäcke inne om det är runt 5 grader i stallet. Är det runt 10 grader behöver han inget täcke. Blir ganska varmt med alla hästarna trots att dörrarna är öppna.

När jag klipper honom, vilket kommer ske snart, får han ha ett fleecefodrat regntäcke i hagen och inne får vi se beroende på hur kallt det är.
 
Men jag vill inte ha en björnpäls på honom, och när ens stallkamrater inte har täcken alls för att hästarna skall få vila i vinter så blir man ju lite osäker :o
 
mne inte får han björnspäls av att gå naken nu när det är mellan 5 - 10 +
 
Blev lite nyfiken, inte har du väl vintertäcke på hästen redan? Vad ska du i så fall sätta på hästen när det blir -20 grader ute? :confused:
 
han går naken nu, stalltanten som börjat med vintertäcken tycker att jag är grym som låter han gå naken, men han är nordis har päls och än så länge är det 2-9 plusgrader där jag bor så. När jag rakar honom senare så får han täcken efter det. Men nu njuter han av livet som häst, barfota är han också. :)
 
Jag trode du menade 5-10 minus grader, men då jag läser dom andra inläggen så menade du nog plusgrader... :angel: :confused:

Vi har minusgrader på nätterna nu o idag ver det som varmast 5 plusgrader, så det börjar bli kyligt nu... :crazy:
Mitt vbl har nu thermotäcke på sig inne, kallt stall, o ett ofodratregntäcke ovanpå det ute.
Fjordan är utan täcke inne, varmt stall, o har ofodrat regntäcke ute. Hon är spårklippt o vbl:et är oklippt.

En allmän undran bara, ni som har vintertäcken på nu då det fårtfarande är plusgrader ute, vad har ni då det är RIKTIG vinter o kallt... :confused: :smirk:
 
Men kyla är så mkt mer än att det bara visar neråt på kvicksilvret. Här i skåne tex är det vintertid mer eller mindre runt +-0 alltid. Lite minus på nätterna, men plus dagtid. Sol och vindstilla = jättevarmt, men vi har även fenomenet att det kan regna snett underifrån :crazy:. De dagarna är RÅkalla. Min kompis som flyttat till jämtland säger att den kylan de har där är ingenting om man jämnför med skåne.
Så. Stilla er inte blinda på termometern. :smirk:
 
ca 10- 15 grader:Fleecefodrat Olympic light Protection dygnet runt. Och vid regnväder/blåst ett ofodrat regntäcke över det.
ca 0- 9 grader:Fleecefodrat Olympic light Protection dygnet runt. Och i hagen ett buccas lättfodrat regntäcke.
Använder bara andastäcken!
 
Pållan går nu med tunt regn täcke på dagarna och fleece täcke på nätterna.. Skulle vilja ha fleece täcket under regntäcket vissa dagar men då klär hon av sig det och trampar sönder det...

//Lilla jag
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 630
Senast: Apollo 13
·
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
344
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
949
  • Artikel
Hästnyheter En veterinär säger att täcke på hästar under vintern är onödigt. En forskare kontrar med att ett täcke visst kan vara bra. Här kan du...
Svar
18
· Visningar
1 538
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp