Vad har ni för dressyrgjordar?

Nevermind

Trådstartare
Jag ska köpa dressyrgjord till min lille pålle efter att ha lånat stallkompisens i ett år :angel: Spontant tänker jag att jag vill ha någon slags platta/tryckfördelande funktion, och gärna en lite svängd, så att den inte skaver bakom frambenen.

Vilka gjordar är bäst enligt er? Vad finns det för märken som inte kostar skjortan men ändå är mjuka och trevliga liksom?
 
Jag älskar min Tixerand!
Har haft sån sen den först kom. Beställde från Frankrike. När den första tog slut var det givet att det blev en ny.

Har haft den på en hel hög olika hästar i jobbet. Har funkat super på alla faktiskt.

Väl värd pengarna!
 
Jag älskar min Tixerand!
Har haft sån sen den först kom. Beställde från Frankrike. När den första tog slut var det givet att det blev en ny.

Har haft den på en hel hög olika hästar i jobbet. Har funkat super på alla faktiskt.

Väl värd pengarna!

Jag håller med dig, Tixerant är kanonbra, kommer aldrig att byta till någon annan (om inte hästen protesterar förstås)! :)
 
Jag har också en ELT, jag märker STOR skillnad på min häst med och utan den. Hade en amerigo på förra hästen, funkade helt ok på henne. Och en annan har haft en luftstoppad CAIR, han trivdes bra på den.

De allra flesta gjordar går att få tag i begagnat, det är bättre för ekonomin...
 
Upplever att den jag länkade till ovan faktiskt funkar precis lika bra på min häst som en Tixerant (har provat båda) och priset är ju betydligt trevligare. :)
 
Jag har också en elt! Helt fantastisk gjord. Min häst är väldigt sluttande precis där gjorden ligger. Det är den ända som inte drar fram sadeln. Ett annat stort plus är att man inte behöver spänna den så himla mycket. Den är så väldigt elastisk.
Jätte bra verkligen! Enkel att hålla ren också om man sköter det!
 
Jag har också en ELT, har bara haft den ett par veckor men jag är nöjd hittills. Märker ingen skillnad på min häst men den känns följsam och mjuk.
 
Jag har en christ fårskinnsgjord (svängd) men den använder jag bara ibland eftersom det är fårskinn och den är lite tjockare. Köpte häromdagen en gjord från HG för endast 199 kr, svängd modell med ludd. Trevlig faktiskt för det priset (se bild)
2040042220.jpg


Har haft cair gjorden, men den funkade inte riktigt till min häst tyvärr. Sadeln blev lite ostabil av den (det har jag inte haft problem med förr men denna häst rör på ryggen mycket..)
 
Jag har haft wintec eller bates cair under flera år. Köpte en ELT men hästen trivdes inte alls med den och jag va tvungen att spänna gjorden stenhårt om allt skulle ligga still så den såldes illa kvicktO_o
 
Jag behöver oxå en ny gjord har en sådan är som visserligen funkar bra men är inte så snygg .

4802xx01_13.jpg


Vill ha en elastisk på båda sidor men en ELT gjord känns liksom för ostabil på något sätt. Har visserligen aldrig ridit med en.

Ska kolla på en sådan på Hööks som @Sirap la in men för mig är det mer än hoppgjord? Speciellt med karbinhaken.
Hade ju en Amerigo dressyrgjord innan som jag var väldigt förtjust i så det kan ju bli en sådan oxå.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Utrustning Hej Jag och pålle har varit nöjda med vår ELT gjord men den sjunger på sista versen och jag vill se mig om på vad nytt som har dykt...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: Ace
·
Utrustning Jag hittar ingen vettig information om Mattes dressyrgjordar, dess avtagbart fårskinn. Den finns ju i tre olika versioner (svängd...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: domesticus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp