Vad har ni för försäkringar på era hobbyhästar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad ingår samt vad betalar ni för den? :)

Själv har jag en rätt så dyr och"exklusiv" försäkring. 16 årig korsning. Numera 30k liv (urspr. 50k). 50k vetvård. Ingen användbarhet i livet, vetvården täcker ej mediciner. Fast självrisk på låga 3 000 kr + 25% av kostnaden. Man kan få reglering på högst 75% av summan om denne överstiger typ 8-9 000 kr. Annars max 60%. Detta kostar totalt ca. 8 500 kr/år. :up:

Satt nämligen och diskuterade hästförsäkringar tidigare idag, med en som är i försäkringsbranschen, och enligt denne så hade jag en relativt "exklusiv" hästförsäkring som täcker mycket, för att bara ha en "vanlig hobbyhäst". Många hade tydligen ingen livförsäkring alls, eller bara väldigt låg, och vet.vård som täckte mindre än min dito.

Att jag har en så "exklusiv" försäkring beror på att jag tog över den befintliga som han hade. Med tanke på att han var närmare 15 år med artos hade jag inte så mycket val... :p Även annars hade jag dock valt något liknande, om jag hade kunnat välja. Tycker det är viktigt att ha ganska mycket i vet.vård, som täcker såväl "större" som "mindre" saker. Därtill känns det bra att ha livvärde. :)

Hur har ni resonerat? Eller har ni bara tagit över den befintliga försäkringen?
 
Oftast är det livförsäkringen som kostar. Jag hade inte den på varken min connemara eller korsningsponny.

Samt 120 eller om det var 60 för den stora och 60 för den lilla i vetvård. Connemaran gick på 3500kr/år (agria) och ponnyn på 1000kr/år (If).

Men detta är ca 5 år sedan nu
 
Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad ingår samt vad betalar ni för den? :)

Själv har jag en rätt så dyr och"exklusiv" försäkring. 16 årig korsning. Numera 30k liv (urspr. 50k). 50k vetvård. Ingen användbarhet i livet, vetvården täcker ej mediciner. Fast självrisk på låga 3 000 kr + 25% av kostnaden. Man kan få reglering på högst 75% av summan om denne överstiger typ 8-9 000 kr. Annars max 60%. Detta kostar totalt ca. 8 500 kr/år. :up:

Satt nämligen och diskuterade hästförsäkringar tidigare idag, med en som är i försäkringsbranschen, och enligt denne så hade jag en relativt "exklusiv" hästförsäkring som täcker mycket, för att bara ha en "vanlig hobbyhäst". Många hade tydligen ingen livförsäkring alls, eller bara väldigt låg, och vet.vård som täckte mindre än min dito.

Att jag har en så "exklusiv" försäkring beror på att jag tog över den befintliga som han hade. Med tanke på att han var närmare 15 år med artos hade jag inte så mycket val... :p Även annars hade jag dock valt något liknande, om jag hade kunnat välja. Tycker det är viktigt att ha ganska mycket i vet.vård, som täcker såväl "större" som "mindre" saker. Därtill känns det bra att ha livvärde. :)

Hur har ni resonerat? Eller har ni bara tagit över den befintliga försäkringen?
Nu har jag sålt hästen för ett par år sedan men hade ungefär samma men självrisk på 2300 och livvärde på 50000. Kostnaden låg på 530 k i månaden (islandshäst). Livvärdet låg en bit under hästens värde. Försäkringen var ungefär vad mina stallkompisar hade på fritidshästar.
 
Båda mina har 80000 kr i veterinärvård, mediciner ingår liksom användbarhet och viss rehab. 1850 kr + 20% i självrisk. Reglering på hela beloppet om jag önskar det. 28000 kr i liv på ena och 25000 kr på den andra. Jag betalar 5391 kr respektive 4972 kr/år. Båda står som korsningsponnyer hos försäkringsbolaget.

Jag vill ha en heltäckande försäkring och köpte därför det. I ena hästens fall utökade jag befintlig försäkring och i det andra fallet nytecknade jag. Utan ersättning för mediciner hade jag absolut inte velat vara och inte heller utan rehab. Jag hade inte heller velat ha mindre än de 80000 kr i veterinärvård jag har. Det drar snabbt iväg om det vill sig illa.
 
Båda mina har 80000 kr i veterinärvård, mediciner ingår liksom användbarhet och viss rehab. 1850 kr + 20% i självrisk. Reglering på hela beloppet om jag önskar det. 28000 kr i liv på ena och 25000 kr på den andra. Jag betalar 5391 kr respektive 4972 kr/år. Båda står som korsningsponnyer hos försäkringsbolaget.

Jag vill ha en heltäckande försäkring och köpte därför det. I ena hästens fall utökade jag befintlig försäkring och i det andra fallet nytecknade jag. Utan ersättning för mediciner hade jag absolut inte velat vara och inte heller utan rehab. Jag hade inte heller velat ha mindre än de 80000 kr i veterinärvård jag har. Det drar snabbt iväg om det vill sig illa.

Förlåt, men jäklar vad billiga och inklusiva försäkringar! :eek:
Och jag som tyckte min var "lyxig".....
 
150 000:- i veterinärvård, 120 000:- i liv och andvändbarhet, 5000:- rehab och 5000:- i ambulansbidrag. Självrisk på 2700:- + 20%. Betalar snällt 18513:- för hela kalaset och upprepar för mig själv: ”Det är billigt att ha häst. Det är billigt att ha häst. Det är billigt att ha häst.”
 
Jag har två av mina hästar försäkrade i samma bolag, och det är stor skillnad på häst och häst. Halvblodet kostar massor mer att försäkra än kallblodet. Enligt försäkringsombudet är den största skillnaden beroende på ras och ålder, utöver att halvblodet har en högre liv- och användbarhetsdel.
 
50000 vetvård, 25000 liv med användbarhet. Ingår viss rehab, mediciner och buköppning etc. Kostar dryga 7000 om året.
 
Jag tänker att jag vill ha så hög veterinärvård det bara går. För att det kan dra iväg om man får en skada som man vill behandla men inte avliva för sas.
Livdelen är inte jätteviktig.


Ena korsningen har haft en livdel som nu är försvunnen pga ålder. Vågade dock aldrig ta bort den 😜 mellanbra veterinärvårdsdel. Inte ökat den eftersom han gör sista året 😭
1700 om året kostar den.

Den andra korsningen har ingen livdel.
Men högsta veterinärvården.
2100 om året.


På framtida föl kommer jag nog välja en låg livdel, typ som kan täcka omkostnader för avlivning eller köp av sällskapshäst eller liknande. Mer symbolisk summa ön värdet av hästen.
Dock en dyrare ras som kommer kosta mer att försäkra.


Min tränare har elithästar och tänker som jag, högsta veterinärvården och låg eller möjligen ingen livdel.
 
Min 2åring, en appaloosa som ska gå i avel och tävlas, har typ 150.000 i vet.vård, 50.000 i liv A1 och lika mycket i användbarhet. Betalar ca 400kr i månaden. Barnens shettis har 80k i vet.vård, betalar 999 kr per år, min gamla 25 åriga ponny har 50k i vet.vård och inget i liv. Min andra 2åring som jag tog bort förra veckan hade 120k i vet.vård och tyvärr inget liv (ångrar jag nu efter avlivningen). Den hästen togs bort pga omfattande sårskador med flera senor helt av, två artärer brustna, kraftig infektion, punkterad hasled, skadas benhinna, blottade ben på flera ställen, max 20cm långt, dvs skulle krävas omfattande operationer och taket skulle spräckas. Nu tog jag visserligen inte bort pga det, utan pga skadans omfattning och den obefintliga chansen att hon ens skulle överleva ändå, men jag fick mig verkligen en tankeställare vad gäller högsta möjliga vet.vård, trodde man kom långt på 120k men tydligen inte. Aldrig haft häst med så stora skador dock, men finns ju många värre skador man kan råka ut för.
 
Jag vet inte var du drar gränsen för hobbyhäst. Jag halverade livförsäkringsbeloppet för att inte gå under ekonomiskt och ligger nu på veterinärvård: 120.000kr och Liv: 70.000. Självrisk 3500kr + 20% rörligt.
Betalar likt @karinstarin också 18300kr/året.
Med andra ord ganska mycket dyrare med tanke på mina villkor. :crazy: PM'a mig gärna vilket FB bolag du har.

Så mycket ersättning som jag fått av mitt FB bolag de senaste 3 åren så känns varenda krona värt det.
Jag har praktiskt taget fått tillbaka varende krona som jag lagt på premier. Sällsynt och såklart tråkigt med trasig häst men de har då inte tjänat mycket pengar på mig :devil:
 
Jag skulle säga att det enda exklusiva i din försäkring är priset @Dressyrtjejen_97. Låter svindyrt för en försäkring med så låg ersättning (50k på vetvård täcker typ en buköppning om allt går bra), dyr självrisk, inte kunna reglera hela beloppet, inga mediciner, ingen rehab osv...

Låter som ett samtal till försäkringsbolaget vore på sin plats så du får veta vad du egentligen betalar för.
 
Hade på min travare;

Hästförsäkring Stor för ridhäst
Liv, 10.000
Vet vård 100.000 2.600 i självrisk + 20%
Rehad extra
Buköppning högst 50.000

Års pris 2896
 
Har tre hästar, de har alla tre 10 000 i liv- och användbarhet och 80 000 i vetvård. Ena hästen är ute på foder och ska säljas till sin fodervärd, när det är klart tänkte jag öka vetvården på de andra två.

3500 + 20% i självrisk. Ca 3000/år/häst.
 
Mina har racing vet vård upp till 120000kr och självrisk på 5000kr, inget liv.
Inte helt säker på priset då jag betalar 1gång/ år men mellan 1000 och 1200kr per häst tror jag, fullblodet dyrare än korsningen och har en del rabatter.

Valt denna typ av försäkring då den ena inte hade någon alls när jag köpte henne och den andra har bruten försäkring, även att fb inte betalar om jag åker till den vet jag kommer åka till vid halt häst.
 
Jag har 80 000 kr i vet.vård (och nån tilläggsgrej som agria har, agria guld), 45 000 kr i liv. Självrisk 3 500 kr +20%. Betalar ca 6 600 kr/år :)
 
Jag förstår inte vad som skulle vara lyxigt?

Det är ju låga ersättningsnivåer och inte mycket ingår. Låga tak. Hög självrisk.

Har i dagsläget ingen häst, men hade nöjt mig med A2 år 2 på en ren hobbyhäst.

Nu när jag ser andra i trådens svar så håller jag med om att folk kanske har "ännu mer" så att säga, men hög självrisk? 3000 kr + 25% är väl rätt lågt? Enligt denne jag diskuterade med fanns det de som hade 5000 kr + 30-40%, som "värst".
 
Jag skulle säga att det enda exklusiva i din försäkring är priset @Dressyrtjejen_97. Låter svindyrt för en försäkring med så låg ersättning (50k på vetvård täcker typ en buköppning om allt går bra), dyr självrisk, inte kunna reglera hela beloppet, inga mediciner, ingen rehab osv...

Låter som ett samtal till försäkringsbolaget vore på sin plats så du får veta vad du egentligen betalar för.

Tycker du?! :eek:
Att jag har lägre vet.vård än andra har jag väl insett nu, men hög självrisk? 3000 + 25% är väl ändå rätt bra? Och att man inte kan reglera mer än 60% på belopp under typ 8 000 kr är väl inte så konstigt heller?

Det enda som är lite märkligt är att de åren jag väl använde försäkringen, och han var typ 14-15 år, och därtill hade livet i 50k också, så var årspremien runt 7-7 500 kr. Men nu när jag inte använt försäkringen och han blivit äldre så är den plötsligt 8 500 kr. :confused: Det är väl det enda som möjligen är lite märkligt. Men annars har jag fått det förklarats som att han har artros, då blir premien högre även om försäkringen är obruten sedan många år.
 
Tycker du beskriver en försäkring som täcker väldigt lite men kostar rätt mycket.. Inget exklusivt alls i mina ögon.

Nu har inte jag egen häst sedan flera år tillbaka, men då (~10 år sen) hade jag 120 000 i veterinärvård och typ 60 000 kr i liv. Vill minnas att det kostade 12 000 kr/år.
Det här var på den tiden när man kunde ha enbart fast självrisk.

Vilken försäkring man har beror ju mycket på ens egen ekonomi och vilka risker msn är villig att ta. Jag har alltid velat ha låg självrisk för att kunna utnyttja försäkringen. Har också alltid velat ha rejäl veterinärvårdsdel eftersom det lätt kan springa iväg vid långdragna skador med upprepade klinikbesök eller tex buköppning.
Livförsäkringen brukar ju vara dyr, och där beror det väl på hästens inköpspris, hästens värde och om man vill vara säker på att kunna köpa ny häst i viss prisklass om man måste ta bort den.

”Hobbyhästar” är ju inte så himla billiga i inköp heller..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 648
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp