Vad har ni för häst och Varför?

Lalinea

Trådstartare
Vad har ni för ras/hästtyp och varför har ni just den häst ni har?
Fördelar och nackdelar med er häst?
Letar efter en andra häst och är dagligen inne på annonssajterna och flera raser har jag faktiskt aldrig ens varit i närheten av trots livslångt hästintresse :)
 
Jag har en eldig welsh cob och en mer stabil appaloosa (förutom att hon då är ung och busig :laugh: ). Jag är westernryttare och egentligen passar inte just min Welsh Cob till det men hon kämpar på och försöker göra det jag ber om även om hon mest vill bestämma själv och ha koll. Appaloosan är mer formbar där...Jag kommer nog att fortsätta med appaloosa alt möjligen att det kan bli en quarter eller paint framöver med...:angel:
 
Jag har just nu ett halvblod/fullblods korsning som ridhäst.Älskar denna häst.Lite seg ibland men väldigt snäll och ärlig och gosig :)
 
Jag har en fjord/islandkorsning och en New forest.
Korsningen är rätt bekväm, nf för pigg för sitt eget bästa. Båda hamnade hos mig av en slump. Nf valde jag visserligen att köpa, den andra bara var min en dag :p
Rider western. Korsningen var suverän (pensionär nu). Nf lite för hetsig för att det ska bli bra men hon är så otroligt arbetsvillig att det brukar funka hyfsat ändå.
Jag älskar hur olika de är!
 
Jag har skaffat mig en fjording :) har tidigare haft connemaror men ville ha något mer tåligt, robust och viktbärande. Även lite stabilare i sättet(individer finns ju hos alla raser, det finns ingen tryggare häst än min första Connemara men överlag).
Tycker även att fjordingen är så fin med sin man och deras färger :love:
Men valde även mellan islandshäst och tinker då dom också verkar trevliga.
Är enbart hobbyryttare; rida i skogen, lite lätt dressyr, toleransträning, eventuellt köra in. :)
 
Jag har en travare. Han köptes som en häst hela familjen skulle kunna rida och hantera när jag var i tonåren. Det slutade med att han blev bara min och nu har det varit vi i 13 år. Älskar verkligen den här hästen och hans personlighet, inställning till arbete, temperament och just att alla kan handskas med honom (även min fyraåring). Vi har tävlat lite smått i både dressyr och hoppning, där det gått bäst i hoppningen, resultatmässigt. Det kommer mest troligt inte att bli en till travare för min del om jag väljer att skaffa en ny häst. Möjligtvis en som redan är omskolad.
 
Ett varmblod som gått på travet.

Extremt pigg, har väldigt mycket ork.
Lättlärd på gott och ont
Jätte snäll
Mycket skalle, har sina åsikter om precis ALLT.
Känslig så kan anses som svår av nya ryttare, nästan som en enmanshäst
Älskar barn :love:

Det jag saknar är lättheten för galoppen även min har rätt så lätt för det.
Jag rekommenderar travare till folk som haft häst förut och ridit mycket, det är inga lätta hästar. Absolut inga första hästar tycker jag:)
 
Jag har skaffat mig en fjording :) har tidigare haft connemaror men ville ha något mer tåligt, robust och viktbärande. Även lite stabilare i sättet(individer finns ju hos alla raser, det finns ingen tryggare häst än min första Connemara men överlag).
Tycker även att fjordingen är så fin med sin man och deras färger :love:
Men valde även mellan islandshäst och tinker då dom också verkar trevliga.
Är enbart hobbyryttare; rida i skogen, lite lätt dressyr, toleransträning, eventuellt köra in. :)
Fjording har jag kollar lite på då jag främst söker en körhäst. Tycker dom verkar charmiga och fått uppfattningen att de är ganska friska?
 
Jag har en travare. Han köptes som en häst hela familjen skulle kunna rida och hantera när jag var i tonåren. Det slutade med att han blev bara min och nu har det varit vi i 13 år. Älskar verkligen den här hästen och hans personlighet, inställning till arbete, temperament och just att alla kan handskas med honom (även min fyraåring). Vi har tävlat lite smått i både dressyr och hoppning, där det gått bäst i hoppningen, resultatmässigt. Det kommer mest troligt inte att bli en till travare för min del om jag väljer att skaffa en ny häst. Möjligtvis en som redan är omskolad.
Travare har jag också haft funderingar på. Men hör om så mycket problem med rygg,ben och stelhet. Tycker du att det är en överdrift? Ställer människor för höga krav för fort i ridningen eller är det vanligt med skador från travet ? Man kan också tycka att håller dom för så pass hård träning borde de hålla för ridning?
Tycker dom verkar ha en sån härlig vilja att vara till lags och arbeta och de jag träffat har varit supersupersnälla i all hantering.
 
Jag har en eldig welsh cob och en mer stabil appaloosa (förutom att hon då är ung och busig :laugh: ). Jag är westernryttare och egentligen passar inte just min Welsh Cob till det men hon kämpar på och försöker göra det jag ber om även om hon mest vill bestämma själv och ha koll. Appaloosan är mer formbar där...Jag kommer nog att fortsätta med appaloosa alt möjligen att det kan bli en quarter eller paint framöver med...:angel:
Welsh cob tycker jag är fina också. Men verkar vara få till salu. Så jag gissar att dom är ganska dyra att köpa som sällskaps och skogsmullehäst :D
 
Vad har ni för ras/hästtyp och varför har ni just den häst ni har?
Fördelar och nackdelar med er häst?
Jag har en wielkopolska, varför jag har henne? Tja, allt klickade vid provridningen var inte direkt något jag gick på efter rasen.
Den största fördelen är att hon är väldigt snäll, orädd i trafiken, miljötränad, väldigt rar i hanteringen.
Nackdelen hon blir stressad/orolig om hagkompis försvinner från hagen och vandrar/springer, vet egentligen inte alla nackdelar finns säkert fler.
 
Jag har ett Holländskt halvblod och en Appaloosa. Halvblodet köpte jag för många år sedan när jag var intresserad av att träna hopp och dressyr. Nu är jag mest intresserad av att rida i skogen och kanske lite Western så valet föll på appaloosa, och kunde inte vara mer nöjd. De har så underbart temperament :love:
 
Vad har ni för ras/hästtyp och varför har ni just den häst ni har?
Fördelar och nackdelar med er häst?
Letar efter en andra häst och är dagligen inne på annonssajterna och flera raser har jag faktiskt aldrig ens varit i närheten av trots livslångt hästintresse :)

Jag har ett halvblod. Jag skulle eg köpa PRE/Lusse. Men efter att ha haft halvblodet ett år bestämde jag mig för att köpa när ägaren behövde sälja.
Mitt halvblod är dock extremt överrörlig och känslig(mkt fullblod och anglo). Vilket jag gillar. Han har lätt för samling, vilket är ngt jag vill ha. Han är lätt att ändra takten på - bra för mig. Så han är som en sämre PRE brukar vi skoja om..
Nackdelen är väl hans temperament och att längningar har varit rätt svårt i trav. Nu med piaffen börjar man kunna tänka passage-embryon och få bättre längningar.
 
Jag har två SWB-ston som är mor och dotter, dottern är egenuppfödd.

Jag är avelsintresserad så för mig var det självklart att köpa ett sto. Den avel som jag främst är intresserad av är SWB och eftersom jag ville ha stoet även som ridhäst var det det självklara rasvalet.
Sen blev det inte vad jag tänkt mig stammässigt eftersom jag köpte en häst vars personlighet tilltalar mig mer än hennes stam, men jag har aldrig ångrat mitt val.
 
Travare har jag också haft funderingar på. Men hör om så mycket problem med rygg,ben och stelhet. Tycker du att det är en överdrift? Ställer människor för höga krav för fort i ridningen eller är det vanligt med skador från travet ? Man kan också tycka att håller dom för så pass hård träning borde de hålla för ridning?
Tycker dom verkar ha en sån härlig vilja att vara till lags och arbeta och de jag träffat har varit supersupersnälla i all hantering.

Jag har bara erfarenhet av en handfull travare men alla har varit friska och ingen av dem har haft problem med varken rygg, ben eller varit särskilt stela. Hästarna har varit allt från sexåringar som aldrig gått på trav till 20+ som gått tills de föll för ålderstrecket. Den senare är f ö en av de finaste hästar jag suttit på :love: Min egen har aldrig gått på travet (dock inkörd) men var ändå lite stel i början hos mig men det berodde mest på att han inte förstod skänkelhjälper och därför gick det inte att forma honom heller. Det har förbättrats avsevärt i takt med att utbildningen fortgått.
Har de funkat på travet håller de mest troligt för ridning för det är inte alls lika tufft, men skador kan ju ändå dyka upp såklart.
Deras temperament och arbetsvilja gör att jag älskar de här hästarna, men det finns individer som inte har de här dragen lika skarpt. En sådan har jag delat stall med. Otroligt stressad häst i hantering och ett tag även i ridningen. Det blev lite bättre med åren.
 
Har köpt mig en Irish Draught/fullblod efter alltid haft SWB som varit trasiga allihopa.
Nu ville jag ha något helt annat och valet föll på denna. Hållbar häst med fantastiskt temperament. Hästen är inte rädd för någonting alls. Helt otroligt.
Hon har fullblodets energi och ser ut som en Irish Draught. Rolig intelligent häst som älskar att hoppa, både över hinder, 4-meters vattendiken och 1,40m trägrindar (egna beslutl:crazy:)
Riktigt kul att byta sort! :D
 
Har köpt mig en Irish Draught/fullblod efter alltid haft SWB som varit trasiga allihopa.
Nu ville jag ha något helt annat och valet föll på denna. Hållbar häst med fantastiskt temperament. Hästen är inte rädd för någonting alls. Helt otroligt.
Hon har fullblodets energi och ser ut som en Irish Draught. Rolig intelligent häst som älskar att hoppa, både över hinder, 4-meters vattendiken och 1,40m trägrindar (egna beslutl:crazy:)
Riktigt kul att byta sort! :D
Jag vet att jag egentligen vill ha en så kallad Irish Sport Horse, det sket sig den gången men är fortfarande lite intresserad av de irländska hästarna. Det är något som tilltalar. :)
 
Jag är och förblir arab-frälst. Har genom åren provat andra raser, men återkommer alltid till araben och har förstått att det är en ras som passar mig väldigt bra. Jag älskar lyhördheten och att de är så vakna, kloka och känsliga
 
Jag vet att jag egentligen vill ha en så kallad Irish Sport Horse, det sket sig den gången men är fortfarande lite intresserad av de irländska hästarna. Det är något som tilltalar. :)
Ja otroligt speciella. Känns som man får det bästa av allt. Hållbarheten, coola temperamentet men ändå massa energi och arbetsglädje. Rekomenderas varmt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 241
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 303
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp