Vad har ni för kamin och hur länge håller den värmen?

Det är ju både fel och klumpigt uttryckt, självklart beror det hur mycket material det är i en kamin, men att en i gjutjärn skulle vara lika dålig som en i plåt kan han ju omöjligt tro på själv! Antingen säljer de inga gjutjärnskaminer eller så har de högre vinst på det han försöker sälja in till er.

Det var väl täljstenskamin med lite sten/låg vikt som inte rekommenderades?
 
Fast utgångspunkten är ju vilka som klarar av att stå i vårt hus - inte generellt. Det är alltså inte personen som säljer som säger det, utan jag. En ren gjutjärnskamin har aldrig varit på tapeten. Om de ska ge den eftervärme som vi önskar så kommer den väga för mycket.
Ni har ingen möjlighet att förstärka bjällaget? Även om det förstås aldrig kan bli som en rejäl betongplatta så kan det kanske hålla för några kilo mer? (har ingen uppfattning om om det "lönar sig")
 
VI har en Contura 620T som vi är jättenöjda med!
Vi hade en plåtkamin tidigare som blev varm supersnabbt - men så fort den slocknat blev det iskallt i rummet.
Vi har bara termometer i köket (och kaminen är i vardagsrummet som ligger "hörn i hörn" med köket), men när jag eldat ikväll har värmen stigit med 4 grader i köket, och kommer förmodligen ha gått ner 1-2 grader i morgon :) Pga planlösningen sprids värmen tyvärr dåligt i vårt hus, vardagsrummet är alltid det varmaste rummet och är någon grad varmare än resten av huset på morgonen. Vårt hus är drygt 100 år gammalt och 2 väggar är inte tilläggsisolerade utan består bara av timmervägg, så jag tror att vi har betydligt större värmeläckage än vad ett modernt hus har.
Om vi eldar till 22-tiden så är täljstenen ljummen på morgonen vid 07, men inte så pass att den värmer.
 
Nu har vi varit tillbaka i butiken igen och även tittat på hur de ser ut när de eldas i. Förmodligen blir detnen Contura 620 istället. Den kändes gedigen med mycket gjutjärnsdetaljer och iläggssten med 14,7 h bevarande av värme.

Visa bifogad fil 22097
Det är en "syster" till min som är några år äldre.
DSCN1981.JPG
 
Ni har ingen möjlighet att förstärka bjällaget? Även om det förstås aldrig kan bli som en rejäl betongplatta så kan det kanske hålla för några kilo mer? (har ingen uppfattning om om det "lönar sig")

Jag frågade och det fungerar inget bra med vår konstruktion av hus i kombination med önskad placering (trähus byggt 1986, samt att den ska stå på övervåningen).
 
Jag har en dyr accumulerande täljstensspis som är så jävla dålig. Värmer i flera timmar på kvällen men är inte så värst varm på morgonen. Ja alltså minst 30 grader men det tycker jag inte hjälper precis.

I mitt andra hus har jag en murad accumulerande spis som hålls riktigt varm i två dygn. Mvh bitter.
 
VI har en Contura 620T som vi är jättenöjda med!
Vi hade en plåtkamin tidigare som blev varm supersnabbt - men så fort den slocknat blev det iskallt i rummet.
Vi har bara termometer i köket (och kaminen är i vardagsrummet som ligger "hörn i hörn" med köket), men när jag eldat ikväll har värmen stigit med 4 grader i köket, och kommer förmodligen ha gått ner 1-2 grader i morgon :) Pga planlösningen sprids värmen tyvärr dåligt i vårt hus, vardagsrummet är alltid det varmaste rummet och är någon grad varmare än resten av huset på morgonen. Vårt hus är drygt 100 år gammalt och 2 väggar är inte tilläggsisolerade utan består bara av timmervägg, så jag tror att vi har betydligt större värmeläckage än vad ett modernt hus har.
Om vi eldar till 22-tiden så är täljstenen ljummen på morgonen vid 07, men inte så pass att den värmer.

Tack för recensionen! :) Din kamin ska ju vara mycker snarlik 620 vad gäller eftervärme. Det är den som vi senast har kikat på. Mycket intressant!
 
VI har en Contura 620T som vi är jättenöjda med!
Vi hade en plåtkamin tidigare som blev varm supersnabbt - men så fort den slocknat blev det iskallt i rummet.
Vi har bara termometer i köket (och kaminen är i vardagsrummet som ligger "hörn i hörn" med köket), men när jag eldat ikväll har värmen stigit med 4 grader i köket, och kommer förmodligen ha gått ner 1-2 grader i morgon :) Pga planlösningen sprids värmen tyvärr dåligt i vårt hus, vardagsrummet är alltid det varmaste rummet och är någon grad varmare än resten av huset på morgonen. Vårt hus är drygt 100 år gammalt och 2 väggar är inte tilläggsisolerade utan består bara av timmervägg, så jag tror att vi har betydligt större värmeläckage än vad ett modernt hus har.
Om vi eldar till 22-tiden så är täljstenen ljummen på morgonen vid 07, men inte så pass att den värmer.

Vi verkar ha ungefär samma förutsättningar som ni har. Gammalt hus, stort värmetapp och en planlösning som gör att värmen sprids dåligt. Lyckligtvis har vi sovrummet ovanför vardagsrummet där kaminen står, så det blir också varmare när vi eldar. Till köket har vi en fläkt som vi kan dra på om vi behöver få in extra värme dit men den använder vi rätt sällan.
 
Vi verkar ha ungefär samma förutsättningar som ni har. Gammalt hus, stort värmetapp och en planlösning som gör att värmen sprids dåligt. Lyckligtvis har vi sovrummet ovanför vardagsrummet där kaminen står, så det blir också varmare när vi eldar. Till köket har vi en fläkt som vi kan dra på om vi behöver få in extra värme dit men den använder vi rätt sällan.

Det låter det som, ja :)
VI har funderingar på en takfläkt för att få runt värmen bättre i huset, men är lite kluvna till var vi ska sätta den för att få bäst effekt.. Drar er fläkt i köket ur värmen ur vardagsrummet?
 
Det låter det som, ja :)
VI har funderingar på en takfläkt för att få runt värmen bättre i huset, men är lite kluvna till var vi ska sätta den för att få bäst effekt.. Drar er fläkt i köket ur värmen ur vardagsrummet?

Nej, den sitter så till att den mest för över lite av överskottsvärmen uppe vid taket. Har vi den igång så är det bara när kaminen är som varmast.
 
Nu har vi bestämt oss! Det blir det en något mindre variant än Contura 620, nämligen Contura 520. Den har gjutjärnslucka och gjutjärnstopp, samt 100 kg värmelagrande sten. Det betyder visserligen att den den har 40-45 kg mindre sten i sig än 620 och håller därmed inte värmen lika länge och den har också mindre eldstadsutrymme. Men efter moget övervägande tror vi faktiskt att den passar bättre in storleksmässigt. Så under förmiddagen ska jag ta ledigt en stund och fixa med ritningar och bygganmälan så att processen går så fort som möjligt.

FB9DD900-3221-46A8-A5F2-C85E96959AC6.jpeg


Dessutom sparar vi 6000 kr som vi kan lägga som grundplåt till ett nytt högtalarsystem (eller grundplåt till en vägghögtalare i varje fall :angel:). Vi har för närvarande ett par enorma, 25 år gamla, högtalare som har ett fantastiskt ljud. Men de dominerar hela vardags- och matrummet. De är så stora att de hade tagit över den mindre kaminen storleksmässigt - ergo den utsprungliga tanken om en större kamin. Men nu kommer det funka med den mindre även om vi kommer att bli en fantastisk ljudbild fattigare.
 
Vi har för närvarande ett par enorma, 25 år gamla, högtalare som har ett fantastiskt ljud. Men de dominerar hela vardags- och matrummet. De är så stora att de hade tagit över den mindre kaminen storleksmässigt - ergo den utsprungliga tanken om en större kamin. Men nu kommer det funka med den mindre även om vi kommer att bli en fantastisk ljudbild fattigare.
Kaminer hit och kaminer dit - vad har ni för högtalare och vad tänker ni byta till? :d
 
Nu har vi bestämt oss! Det blir det en något mindre variant än Contura 620, nämligen Contura 520. Den har gjutjärnslucka och gjutjärnstopp, samt 100 kg värmelagrande sten. Det betyder visserligen att den den har 40-45 kg mindre sten i sig än 620 och håller därmed inte värmen lika länge och den har också mindre eldstadsutrymme. Men efter moget övervägande tror vi faktiskt att den passar bättre in storleksmässigt. Så under förmiddagen ska jag ta ledigt en stund och fixa med ritningar och bygganmälan så att processen går så fort som möjligt.

Visa bifogad fil 22238

Dessutom sparar vi 6000 kr som vi kan lägga som grundplåt till ett nytt högtalarsystem (eller grundplåt till en vägghögtalare i varje fall :angel:). Vi har för närvarande ett par enorma, 25 år gamla, högtalare som har ett fantastiskt ljud. Men de dominerar hela vardags- och matrummet. De är så stora att de hade tagit över den mindre kaminen storleksmässigt - ergo den utsprungliga tanken om en större kamin. Men nu kommer det funka med den mindre även om vi kommer att bli en fantastisk ljudbild fattigare.
Pris på kaminen? :)
 
Nu har vi bestämt oss! Det blir det en något mindre variant än Contura 620, nämligen Contura 520. Den har gjutjärnslucka och gjutjärnstopp, samt 100 kg värmelagrande sten. Det betyder visserligen att den den har 40-45 kg mindre sten i sig än 620 och håller därmed inte värmen lika länge och den har också mindre eldstadsutrymme. Men efter moget övervägande tror vi faktiskt att den passar bättre in storleksmässigt. Så under förmiddagen ska jag ta ledigt en stund och fixa med ritningar och bygganmälan så att processen går så fort som möjligt.

Visa bifogad fil 22238

Dessutom sparar vi 6000 kr som vi kan lägga som
Hejsan ! Hur är eran erfarenhet med denna kaminen o hur länge håller värmen ? Vi letar en kamin just nu o hittat Kaminexperten "Sigtuna Domino". Den ät en 900x630 mått o vägar 280 kg med BARA 230 kg finska täljsten. Vi har letat flera butiker o har inte sett så mycket täljsten i en sådan mellankamin. Vi har ett 1.5 planshus vinkelhys med ryggåstak i 120 kvm. 90 kvm i BV o 30 o övre. Vi ska montera den i en kant av huset i vårt allrum med ryggåstak o sätta en fläkt att sprida värme. Vad tror ni om detta passar vårt hus o värmebehöv ? Tack för all råd.
Länk: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...F-h7AL2ND8J7lPCKUzjIFW4Br08AcFnhoCWxAQAvD_BwE
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp