Vad har ni för lösningar…..

KesoNeso

Trådstartare
……när katterna ska äta olika sorters foder.

Min ena katt behöver specialfoder och helst på fri tillgång, men den andra ska ha fortsatt vanlig mat.

Är det någon som kan tipsa om en smidig lösning? Om det ens finns.

Jag använder Surefeed foderautomat till mina som äter olika. Den läser av kattens chip eller en bricka som kan sättas på halsbandet. Supersmidigt.

och @Glimra

Kikade på den men blev inte riktigt klok.

Behöver man en sån per katt då? Det blir runt 3000 kronor, det är lite för mkt pengar tycker jag nog……
Ja det är en per katt och jag håller med, det är mycket pengar. Här har det varit enda alternativet dock då ena har allergi och inte tål något annat och det i längden blir alldeles för dyrt att båda äter allergifodret.

Det var ju en tanke förstås. Känns visserligen som det kan bli svårt att hitta, men ska absolut hålla lite koll.

Nejdå, de dyker upp frekvent på t.ex Tradera. Jag köpte mina på Marketplace.

Just nu verkar Zooplus billigast med 1339 (eller 1205 med nån rabatt) men ibland är t.ex Tinybuddy billiga med. Men då krävs det ju att man har tid att vänta på bra priser.

Surefeed här med, men köp till huven.

Vill du ha billigare alt köp chipstyrd kattlucka och sätt i skåp/mellan rum/etc. Jag satte min i en HOL från ikea. Haken med kattluckelösning är att katten som inte kommer in kan sitta och vakta luckan när katten som ätit vill ut. Och du måste ju i ditt läge göra två likadana sådana.

Jag har också när det varit lämpligt (och innan surefeed fanns) helt enkelt gett alla katter specialmaten. Gäller ju dock att kolla upp så det bara drabbar plånboken och inte är farligt för den friska katten.

och @Glimra

Kikade på den men blev inte riktigt klok.

Behöver man en sån per katt då? Det blir runt 3000 kronor, det är lite för mkt pengar tycker jag nog……
Jag köpte mina på black friday-rea, men det blev ju ändå mycket pengar. Men det har varit väldigt värt det ändå för mig, för nu får kattungen fri tillgång till sin högenergimat och gammelkatten som ibland hetsäter och har ospecificerad foderallergi får ”tråkig” mat som han både tål och sällan kastar i sig (plus att han tappat sin övervikt). Så en trist utgift, men skönt med minskad stress för mig

Jag har surefeed (med huv) nu, tidigare hade vi en Hol med kattlucka. Fördelen med Hol var att den katten fick äta ifred från sitt glupska barnbarn, nackdelen var att det glupska barnbarnet ifråga lärde sig fånga luckan när hon gick ut... :angel:

Tycker inte att surefeed ger en riktigt bra ätställning dock, så för större katter skulle jag nog vilja prova så att de faktiskt vill använda den innan jag köper.

Jag har surefeed (med huv) nu, tidigare hade vi en Hol med kattlucka. Fördelen med Hol var att den katten fick äta ifred från sitt glupska barnbarn, nackdelen var att det glupska barnbarnet ifråga lärde sig fånga luckan när hon gick ut... :angel:

Tycker inte att surefeed ger en riktigt bra ätställning dock, så för större katter skulle jag nog vilja prova så att de faktiskt vill använda den innan jag köper.
om man ställer den på en bok eller liknande så den kommer upp lite blir det bättre. Men håller med, det blir väldigt hukat. Ingen av mina verkar bekommas dock.

Däremot tvärvägrade ragdollen (som är en opionated dramaqueen) surefeeden i flera månader. Skulle hellre svälta ihjäl. Jag ställde bort den - och när jag tog fram den efter ett halvår åt hon direkt som om hon aldrig gjort annat… De andra två lärde sig surefeed på en halv dag.

Nejdå, de dyker upp frekvent på t.ex Tradera. Jag köpte mina på Marketplace.

Just nu verkar Zooplus billigast med 1339 (eller 1205 med nån rabatt) men ibland är t.ex Tinybuddy billiga med. Men då krävs det ju att man har tid att vänta på bra priser.

Jag har inte Facebook så är begränsad till Blocket eller Tradera. Men ska som sagt hålla lite koll, absolut.

Surefeed här med, men köp till huven.

Vill du ha billigare alt köp chipstyrd kattlucka och sätt i skåp/mellan rum/etc. Jag satte min i en HOL från ikea. Haken med kattluckelösning är att katten som inte kommer in kan sitta och vakta luckan när katten som ätit vill ut. Och du måste ju i ditt läge göra två likadana sådana.

Jag har också när det varit lämpligt (och innan surefeed fanns) helt enkelt gett alla katter specialmaten. Gäller ju dock att kolla upp så det bara drabbar plånboken och inte är farligt för den friska katten.

Det är ingen fara ett den andra katten får det fodret, men som sagt så blir det onödig kostnad.
Så jag får pussla lite nu i början och att den andra råkar få i sig det ibland, tills jag hittar en bra lösning.

Jag köpte mina på black friday-rea, men det blev ju ändå mycket pengar. Men det har varit väldigt värt det ändå för mig, för nu får kattungen fri tillgång till sin högenergimat och gammelkatten som ibland hetsäter och har ospecificerad foderallergi får ”tråkig” mat som han både tål och sällan kastar i sig (plus att han tappat sin övervikt). Så en trist utgift, men skönt med minskad stress för mig

Black friday är ju dock lite långt iväg. Men jag kommer hålla koll efter andra kampanjer.

Om du har en glupsk katt som äter upp direkt kanske det räcker med en surefeed, som den mindre glupska katten har då för att den matglada inte ska sno det som är kompisens mat.

Om du har en glupsk katt som äter upp direkt kanske det räcker med en surefeed, som den mindre glupska katten har då för att den matglada inte ska sno det som är kompisens mat.

Tja, den ena är ju lite mer matglad men bägge två föredrar att äta lite och ofta. Det är därför jag helst vill kunna ha fri tillgång till dem, så länge de klarar det utan att bli för tjocka.

Så jag hade nog behövt ge den utan surefeed-automaten mat flertalet gånger per dag isf, och det fungerar inte med mitt arbete. Kan inte ge mer än morgon och kväll vissa dagar.

Jag pratade med min bror och när jag nämnde surefeed så berättade han om en bekant som hade såna och sa att de kan ”krångla” lite ibland.
Att katterna inte alltid gick tillräckligt långt in så den inte känner av chipet tex. och nåt annat som jag glömt nu.

Är det något ni känner igen, ni som har?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka