Vad har ni för ridhjälm?

C

citrus

Vad har ni för hjälm? Märke? Någon särskild funktion som är bra?

Dags för mig att köpa ny ridhjälm och har provat några hittills. En hjälm satt väldigt bra, men sedan insåg jag efter lite googlande att MIPS är bra, så det kommer bli en hjälm med det systemet (om jag hittar en som passar) och därför föll många hjälmar bort. Något som är viktigt och tänka på mer än CE märkning, VG1 och tillverkningsdatum?
 
Jag har precis köpt en Back on Track, just för att mips ska vara så bra och säkert. För tidigt att utvärdera än dock.

Annars så är det, förutom det du skriver, egentligen att den passar som är viktigast. Sitter inte hjälmen bra spelar det mindre roll att den är VG1-märkt och allt det där.
 
Jag har precis köpt en Back on Track, just för att mips ska vara så bra och säkert. För tidigt att utvärdera än dock.

Annars så är det, förutom det du skriver, egentligen att den passar som är viktigast. Sitter inte hjälmen bra spelar det mindre roll att den är VG1-märkt och allt det där.

Bra val! Jag ska åka och prova Back on track EQ3 med mips en gång till, den verkar väldigt bra. :up: Och har samtidigt ett rimligt pris, jag vill inte lägga 5 000kr eller liknande på en hjälm som jag kanske smäller i backen med direkt.
 
Jag åkte av för nån vecka sen och behövde således byta ut min Charles Owen John Whitaker. Samtidigt kom Folksams hjälmtest så jag provade förstås vinnarhjälmen. Tyvärr gillar jag den inte alls, så det blev en ny CO Wellington istället som ändå testade rätt bra. Gillar CO för att de är klassiskt snygga utan en massa grejs :) .
 
Jag har haft back on track EQ2 länge.. för länge. När det var dags att rida in unghästen förra hösten spontan köpte jag en ny EQ3 när större kedja hade 20% rea på alla hjälmar.

Har inte ”testat” hur pass bra de verkligen är, dvs inte trillat på huvet med någon av dem. Men det är enda hjälmen jag provat som jag inte får allvarliga trycksår i pannan av.
 
Jag gillar inte passformen på eq3, jag tycker att den i "rätt" storlek sitter ovanpå huvudet och liksom inte kommer ner riktigt. Jag har fått tvinga mig till att rida in den just pga känslan stör mig så mycket. Har normalt 57-58, i eq3 köpte jag 58. 59 var beställningsvara och personalen hävdade att 58 satt perfekt så... Känslan är lite bättre nu men finns fortfarande kvar lite.

Köpte lynxmodellen efter en avramling då jag tycker att den liksom är lite lägre och nättare på huvudet, trodde jag skulle ha M iom att jag normalt har 57-58 och m går till 58 men det var samma ovanpåkänsla i den. Provade en L 59-61 och den sitter faktiskt skönt och snyggt när jag spänt in den på minsta möjliga. Ytterligare ett plus att jag med Lynx kan ha håret i hjälmen utan att töja ut den eller att det blir obekvämt.
 
Back on Tracks med Mips är överlägset säkrast. Det är den enda som skyddar mot rotationsskador. Har en vän som antagligen inte skulle vara i livet om det inte vore för den hjälmen (åtminstone inte fullt funktionell). Personligen har jag dock Casco och Uvex, Casco har jag craschtestat själv med mycket bra resultat och den har väl fått något bättre resultat på tester också än Uvex i samma prisklass. Anledningen är att BoT EQ inte sitter bra på mitt huvud, jag har fel huvudform för den. Och ska en hjälm skydda bra måste den givetvis sitta bra också.
 
Jag har tvä; en enkel och rätt ful JOFA-historia som jag använder hemmavid och en Troxel Cheyenne som finhjälm. Båda passar mitt stora huvud bra, men ffa Troxelhjälmen sitter verkligen som gjuten. Grymt bekväm.
 
Såg att min hjälm var absolut sämst i testet, GPA. Så min man och jag shoppade en ny i veckan, han betalade :D. Det blev Charles Owen som kom 2:a i testet.
Den har även vunnit massa andra tester i Europa. Det var ändå dags att byta ut min hjälm och testet snabbade på det hela.

Den är snygg men måste vänja mig vid att det är så "tjock" utseendemässigt
 
Jag ville ha MIPS, när jag köpte ny hjälm i vintras så det blev en Eq3. Den passar bra på mitt huvud och det är min vardagshjälm. Var 30% rea när jag köpte den.

Som finhjälm har jag en Charles Owen Ayr8 som jag hade jättetur på och hittade till 50%.
 
Har precis köpt en Lynx, mycket pga Folksams test och det är en av de få hjälmarna som passat mitt huvud. Har haft ställbar innan så ville inte välja bort det. Dessutom är det stooor skillnad mot "vanliga" eq3. Hade behövt 59 i den och då täcker hakremmen hela ansiktet :cautious: Lynxen känns nättare.
 
Har en Samshield Miss shield, en Uvex och en CO 4Star.

Har blandade tankar om BoT hjälmarna. Tycker inte de är särskilt snygga och de passar inte mitt huvud alls tyvärr, men hade gärna sett MIPS i andra hjälmar också
 
Rider i en Kep Chromo till vardags. Superbekväm och lätt på huvudet.
Har också en Miss Shield, mest som finhjälm. Den känns inte riktigt lika välventilerad men även den har riktigt bra passform på mig :)

Är alldeles för fåfäng för att rida i mips-hjälmarna :angel: Synd att de bara finns i en design. Hade det funnits andra utseenden så hade jag säkert kunna provat en sån också.
 
Rider i en Kep Chromo till vardags. Superbekväm och lätt på huvudet.
Har också en Miss Shield, mest som finhjälm. Den känns inte riktigt lika välventilerad men även den har riktigt bra passform på mig :)

Är alldeles för fåfäng för att rida i mips-hjälmarna :angel: Synd att de bara finns i en design. Hade det funnits andra utseenden så hade jag säkert kunna provat en sån också.
Det finns ju IAF två olika modeller och flera olika ytor/färger på respektive modell
 
Har en charles owen leatherlook hemma till vardagsridning och en likadan som jag har på tävling som ''finhjälm''. Älskar den!
 
Har en JW Victory, tror jag, men nu när jag bildgooglar så känner jag inte riktigt igen den. Men min har ett par år på nacken. Har länge tänkt att jag ska skaffa en BoT EQ3. Så det känns ju rätt bra att läsa att ett flertal tycker den är bra.
 
Jag har också Uvex-hjälm, som jag haft lite för länge och har nu beställt en ny Uvex. De gör så väldigt sköna hjälmar, välventilerade och lätta. Hade jag kört terräng eller liknande hade jag nog kollat på något med lite bättre resultat på testerna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 668
Senast: Mogge
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp