Vad har ni i era fikarum i stallet? Allt från inredning till "måste ha" saker

Ardennern

Trådstartare
Då vi kommer flytta till nytt stall så ser jag väldigt mycket fram emot att inreda sadelkammare/fikarum (ett och samma rum ) så att det blir ett sådär mysigt tillhåll där man kan få det riktigt hemtrevligt :) vad har ni i era fikarum i stallet? Vad är ni extra nöjda med?
 
Vi hade kyl/frys, varmt/kallt vatten, micro , äggkokare, kaffebryggare.
Kökssoffa , stort bord där många ryms , blommor, bokhylla,riktig diskbänk med skåp under så man kunde gömma saker.
26400
 
Då vi kommer flytta till nytt stall så ser jag väldigt mycket fram emot att inreda sadelkammare/fikarum (ett och samma rum ) så att det blir ett sådär mysigt tillhåll där man kan få det riktigt hemtrevligt :) vad har ni i era fikarum i stallet? Vad är ni extra nöjda med?

Nu står jag på en liten privat träningsanläggning och där är svaret inte vad du efterlyser för det finns full övervåning med övernattning med fönster in mot ridhuset, fullutrustat kök, konferensbord och stolar, soffhörna, storbildsTv och hela konkarongen 😅

MEN: i tidigare stall hade vi mindre fikarum som jag inredde och utifrån det:
Fina hemtrevliga gardiner i fönstren, sköna möbler att sitta och fika i, gärna plats för hylla med böcker /tidningar, samt hemtrevlig belysning gör massor!
 
Själva fikarummet är jättelitet och i anslutning till sadelkammaren så har bara vattenkokare, två kaffemaskiner (varav en kapselmaskin som en tagit med sig), micro och en brödrost.
Bord och stolar.
 
Jag har aldrig förstått vitsen med fikarum i stall :/, har aldrig kännt för att sitta och äta i stallet eller ens byta om från stallkläder.
Speciellt då alla stall jag sett som har haft ngn form av fikarum har varit långt ifrån rena eller ens så hygieniska att jag vågat låna en tekopp.

Kylskåp och sopsortering är det enda som jag ser ngn nytta med för mig. Trevligt med kall Vattenflaska och kunna ha mediciner kallt, och slippa att det bara är en överfull sopsäck med allt från böss och rutten mat till plast och metall skrot.
 
Jag har aldrig förstått vitsen med fikarum i stall :/, har aldrig kännt för att sitta och äta i stallet eller ens byta om från stallkläder.
Speciellt då alla stall jag sett som har haft ngn form av fikarum har varit långt ifrån rena eller ens så hygieniska att jag vågat låna en tekopp.

Kylskåp och sopsortering är det enda som jag ser ngn nytta med för mig. Trevligt med kall Vattenflaska och kunna ha mediciner kallt, och slippa att det bara är en överfull sopsäck med allt från böss och rutten mat till plast och metall skrot.
Ja det är min erfarenhet också.I ett stall var det riktigt eländigt full med katt-och hundskit och möss....
 
Min första tanke är att det ska vara lätt att städa och hålla fräscht.

Förutom det, liten kyl & frys.
Gärna ett fåtal böcker/ hästtidningar som man kan bläddra i.
Någon hästtavla/ trevliga bilder på gården.
Är det riktigt skitigt ute så kanske blåa tossor att ha på fötterna?

Lite svårt att ge tips, beror på hur stort, är där kök, fönster, etc. :)
 
Jag har aldrig förstått vitsen med fikarum i stall :/, har aldrig kännt för att sitta och äta i stallet eller ens byta om från stallkläder.
Speciellt då alla stall jag sett som har haft ngn form av fikarum har varit långt ifrån rena eller ens så hygieniska att jag vågat låna en tekopp.

Jag förstår det om din erf är denna. Dock är det oftast många som stort uppskattar ett trevligt fikarum av många olika anledningar 👍

Förrutom att det är trevligt att ta en fika med stallvänner så kan det vara skönt att även själv kunna slå sig ner, brygga en kopp kaffe eller te, äta lunchlåda om man har tight schema, etc.
För att inte tala om ifall man väntar på att fodra, eller på veterinär . Osv osv.

Eftersom TS dessutom frågar ang sitt egna stall och hur man gör det mysigt så är det nog inte scenarion som dina som är så aktuella gissar jag .
 
Ja tänker lite soffhörna där man kan ta en paus och gärna en lite mindre matplats, micro och kaffebryggare, tekokare. Det ska vara såpass fräscht så att man kan tänka sig att övernatta i samband med fölvak osv :) Tror inte att de kommer bli direkt grisigt då det enbart är jag och min sambo och någon medryttare på sin höjd som kommer hålla till i stallet. De där med tossor kan ju vara en bra idé i dom leriga perioderna på året! Känner att det skulle vara en liten guldkant att ha ett trevligt rum att värma sig i mellan olika hästgöra 😊 Ang möss och annat så tänker jag att man kan undvika mycket genom att ta med sig eventuella sopor dagligen så de inte blir liggande.
 
Jag tycker absolut man ska ha en trevlig fikahörna. Tror att det definitivt är ett bra sätt att skapa samhörighet.
Skinnsoffa eller soffa med avtagbar klädsel som man kan tvätta med jämna mellanrum är ett tips.
Att ha samma sorts porslin, tallrikar, muggar, glas etc. och inte tio omaka tycker jag gör att det känns trevligare.
Sen tycker jag det är mysigt om man har en liten midsommarstång på bordet/ i fönstret och adventsstake till jul o.s.v.
Definitivt vattenkokare och en fin telåda med olika tesorter, snabbkaffe (kanske pulvermjölk? ), jag tycker inte det är fel att ha färdiga Wasaknäckebröd eller nötter om det är så att man behöver lite energi men inte vill ställa sig och göra en macka. Mikrovågsugn tycker jag är nödvändigt.
Jag är inte så glad i "carpe diem"- tavlor personligen, men däremot så tycker jag det kan vara charmigt att ha t.ex. ett Kyra- citat eller liknande inramat.
Vatten i kylen att dricka, att alltid ha en skål med äpplen ju charmigt, men det beror ju på hur mycket man vill fixa till det. :)
 
Fikahörna är definitivt en rejäl trivselhöjare i stall, förra veckan satt jag och fikade i grannens sadelkammare/fikahörna tillsammans med ett par hästägare (den grannen har inackorderingsstall) och så mycket mysigare blir det inte. Till sommaren ska ev. fikahörnan flyttas för det är lite för trångt och jag har några "hästiga" idéer om hur man får till det där sista lilla på ett enkelt sätt men ni har ju nämnt det mest basala redan så det finns inte mycket att tillägga. Stall utan fikahörna borde vara totalförbjudet och belagt med skyhögt vite om det inte finns. :cool:
 
Men var har ni stått i för stall :crazy:
Här städas sadelkammare, fikarum och toa regelbundet. Sommartid ca två gånger i veckan och vintertid varannan dag.
Privata stall där ägarna hellre går in i huset för fika än sitter ute i sadelkammaren och varken inaccorderade eller stallpersonal har lust att städa ngt som ingen ändå använder.
 
Då vi kommer flytta till nytt stall så ser jag väldigt mycket fram emot att inreda sadelkammare/fikarum (ett och samma rum ) så att det blir ett sådär mysigt tillhåll där man kan få det riktigt hemtrevligt :) vad har ni i era fikarum i stallet? Vad är ni extra nöjda med?


Det kan vara väldigt mysigt med trevligt fika rum. Fast har aldrig haft behov av det.

Det första jag tänker på bradsäkerheten när jag läser i tråden om diskmaskin, micro, kaffekokare, kyl o frys mm
Är era fikarum byggda som brandcell? Då jag antar att de ligger i samma bygnad som stalldelen.
 
Vi ska bygga en mindre Sel/sadelkammare i sommar men vi ska absolut ha en kaffemaskin där 😂 så skönt att kunna gå och ta en liten kaffepaus när man håller på eller om man kommer till stallet trött och sliten efter en lång dag. Jag har min häst uppstallad hos min far så toalett finns i källarplanet på huset. Så själva sel/sadelkammare behöver vi egentligen mest få lite mysig och hemtrevlig för att ibland kan de vara skönt att sitta där och filura lite!
 
Då vi kommer flytta till nytt stall så ser jag väldigt mycket fram emot att inreda sadelkammare/fikarum (ett och samma rum ) så att det blir ett sådär mysigt tillhåll där man kan få det riktigt hemtrevligt :) vad har ni i era fikarum i stallet? Vad är ni extra nöjda med?
Värme, på riktigt! Jag tycker att de fikarum som varit i stall som inte har bjudit in till att man använt dem har varit kalla och råa och inte ombonade alls.

Så uppvärmt och sittplatserna närmast elementet (om man inte har golvvärme).
Sedan en kaffebryggare eller liknande, vattenkokare, mikro och kylskåp. Fräscha koppar, tallrikar och bestick. En tålig matta som dämpar ljudet lite (kanske en cocosmatta eller liknande). Möjligen lite knäckebröd, varma koppen och chokladpulver till den som glömt matsäcken hemma :)
 
Vi har inget regelrätt fikarum, men i stallet har vi "köket" där det finns skåp för inackorderingarnas utrustning (borstar, skydd, hjälmar, ridstövlar osv) -sadelkammaren är separat. Där är tvättmaskinen, en diskbänk med varm- och kallvatten, kaffebryggare, vattenkokare, micro. Och uppvärmt så att det är runt +10 vintertid. Vi har inte så mycket sittplats därinne utan det brukar bli att stallägaren sätter på kaffe medan han tar in hästarna och folk mockar, sen hänger vi runt tvättmaskinen :p, lutade mot skåpen, tar en kopp kaffe och snackar lite skit medan hästarna äter.
Utanför stallet har vi en uteplats med trädgårdsmöbler där det brukar fikas sommartid :)

Min önskelista är väl just, varm- och kallvatten, micro, kaffebryggare, vattenkokare, muggar+bestick. Uppvärmt men behöver inte vara +20. Gärna lite sittplats + bord om man vill äta något.
HADE kunnat önska mig litet kylskåp med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 427
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp