Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Oj! Om jag kände så som du beskriver i mellersta stycket så skulle jag vara i full färd med att byta jobb! Visst jobbar jag också för pengar och om jag hade en stor förmögenhet skulle jag inte jobba, men det var faktiskt ett av målen när jag utbildade mig en gång i tiden - att ha ett jobb jag trivs med och som jag gärna utför.
Fast jag förstår hur @skiesabove menar. För mig är det inget problem att jobba. Jag är inte ett dugg arbetsskygg eller lat. Problemet med jobb för mig är att jag känner mig så bunden och ofri. Jag mår helt enkelt inte optimalt av att jobba heltid på dagtid. Det blir som ett anställningsfängelse för mig! Jag gör ingenting annat än att jobba tycker jag. Det är en av anledningarna till att jag inte jobbar som jurist, trots att jag är så utbildad. Jag behöver känna mig fri, vara ledig på dagtid och kunna göra sådant som ger mig energi.

Jag har jobbat dagtid kontorstider i många år, men det är helt enkelt inte för mig. Jag mår så enormt mycket bättre på natten när jag inte behöver förhålla mig till tider och att ta semester eller annat så fort det händer någonting. Veterinären, hovslagaren etc kan komma precis när som helst till mig, jag kan fika med vänner på stan, jag kan gå till tandläkaren, frisör etc utan att ens tänka över hur jag jobbar eller schemat ser ut. Det är frihet för mig!

Sen tjänar jag bättre på natten och det är ett stort plus. Precis som @fio så ligger jag i medel kring 34k före skatt, och med ob-tillägget har jag bra lön ut. Dessutom jobbar jag statligt så jag har bra förmåner och bra pension. Bästa av båda världar!
 
Fast jag förstår hur @skiesabove menar. För mig är det inget problem att jobba. Jag är inte ett dugg arbetsskygg eller lat. Problemet med jobb för mig är att jag känner mig så bunden och ofri. Jag mår helt enkelt inte optimalt av att jobba heltid på dagtid. Det blir som ett anställningsfängelse för mig! Jag gör ingenting annat än att jobba tycker jag. Det är en av anledningarna till att jag inte jobbar som jurist, trots att jag är så utbildad. Jag behöver känna mig fri, vara ledig på dagtid och kunna göra sådant som ger mig energi.

Jag har jobbat dagtid kontorstider i många år, men det är helt enkelt inte för mig. Jag mår så enormt mycket bättre på natten när jag inte behöver förhålla mig till tider och att ta semester eller annat så fort det händer någonting. Veterinären, hovslagaren etc kan komma precis när som helst till mig, jag kan fika med vänner på stan, jag kan gå till tandläkaren, frisör etc utan att ens tänka över hur jag jobbar eller schemat ser ut. Det är frihet för mig!

Sen tjänar jag bättre på natten och det är ett stort plus. Precis som @fio så ligger jag i medel kring 34k före skatt, och med ob-tillägget har jag bra lön ut. Dessutom jobbar jag statligt så jag har bra förmåner och bra pension. Bästa av båda världar!
Jag skulle nog aldrig få något gjort om jag jobbade natt. Hade nog legat och sovit eller vilat hela tiden istället🤪🤣
 
Jag skulle nog aldrig få något gjort om jag jobbade natt. Hade nog legat och sovit eller vilat hela tiden istället🤪🤣
Måsten är ju måsten oavsett tid på dygnet. Djuren måste få mat, hästarna ridas etc. Där har man ju egentligen inget val oavsett tid på dygnet man jobbar. Tvätten måste tvättas och maten måste lagas.

Det fina med att jobba natt är att man kan vara impulsiv för man är liksom ledig på dagarna. Är det sol och fint väder så kanske man skiter i alla måsten en dag och ringer en annan nattarbetande kompis och föreslår en hojtur på sommarhalvåret, kanske åka skidor på vintern med hunden eller en tur till Gekås ifall man tänker att man behöver köpa någonting. Jag är mycket mer aktiv som människa nu när jag jobbar natt än när jag jobbade dagtid.
 
£350 I veckan. Eller £22k per år.
Jobbar 40timmar i veckan. Titel assistant manager inom retail/hospitality. Är lyckligt lottad med väldigt billigt boende och inga barn, annars vet jag inte hur de gått ihop.
 
Räknar med att trilla över 50’-strecket inom några år och klarar mig väldigt bra på lönen så jag är nöjd.

Eller sa jag att jag klarar mig väldigt bra? Med tre hästar och en 40%-ig ökning av stallhyran i vinter blev det faktiskt väldigt tajt, men det är ju självförvållat. 😁
 
Fast jag förstår hur @skiesabove menar. För mig är det inget problem att jobba. Jag är inte ett dugg arbetsskygg eller lat. Problemet med jobb för mig är att jag känner mig så bunden och ofri. Jag mår helt enkelt inte optimalt av att jobba heltid på dagtid. Det blir som ett anställningsfängelse för mig! Jag gör ingenting annat än att jobba tycker jag. Det är en av anledningarna till att jag inte jobbar som jurist, trots att jag är så utbildad. Jag behöver känna mig fri, vara ledig på dagtid och kunna göra sådant som ger mig energi.

Jag har jobbat dagtid kontorstider i många år, men det är helt enkelt inte för mig. Jag mår så enormt mycket bättre på natten när jag inte behöver förhålla mig till tider och att ta semester eller annat så fort det händer någonting. Veterinären, hovslagaren etc kan komma precis när som helst till mig, jag kan fika med vänner på stan, jag kan gå till tandläkaren, frisör etc utan att ens tänka över hur jag jobbar eller schemat ser ut. Det är frihet för mig!

Sen tjänar jag bättre på natten och det är ett stort plus. Precis som @fio så ligger jag i medel kring 34k före skatt, och med ob-tillägget har jag bra lön ut. Dessutom jobbar jag statligt så jag har bra förmåner och bra pension. Bästa av båda världar!
Det är nästan som om jag hade skrivit detta. Ibland har jag undrat hur livet hade tett sig, om jag hade blivit juridiken trogen, men som lokförare har jag i vissa avseenden fått en högre livskvalitet. Jag arbetar nästan uteslutande eftermiddag/kväll, och det passar mig.

En tid tjänstgjorde jag som utbildningsledare, men jag blev oerhört trött av kontorstiderna. Det var faktiskt först när jag läste Hägring 38 av Kjell Westö, som jag funderade över mitt yrkesval. Jag kunde tänka mig in i rollen som advokat med en egen byrå, men jag tror, att intellektet spelade mig ett spratt; jag har nog ändå gjort ett bra val.

Som lokförare vet jag aldrig exakt vilken lön jag får. Jag har ob, som varierar, och ofta blir det litet övertid, men grundlönen är cirka 41000 kr/mån.
 
Som rubriken lyder - vad har Buke i lön? Är ni nöjda med er inkomst?

Straxt under 25 700:- brutto. Heltid, anställd, hantverksyrke. Ingen ob eller liknande tillägg.

Jag är inte nöjd med min inkomst. Delvis för att jag känner att min kompetens/erfarenhet/utbildning inte värderas. Men också för att lönen rent krasst inte räcker till för det som jag skulle vilja göra i mitt liv, utöver arbetet. (Och ja, det är det förstås bara jag som kan göra något åt - undanber mig kommentarer som "men lös det då!". ;) )

(Har inte läst igenom hela tråden.)
 
Jag blir faktiskt lite provocerad av ditt inlägg. Det är ju inte bara så lätt. Vissa kanske faktiskt inte kan hitta ett jobb som funkar pga skäl som @skiesabove nämner. Vissa vill jättegärna studera, byta jobb osv men fixar inte skolan/läsa/studera.

Det är verkligen, verkligen inte så bara att man väljer att tjäna bra och därför går utbildning X och börjar jobba.

Nej det är kanske inget man gör "bara sådär" mitt i livet och det menade jag inte heller. För mig har det varit en livsplan. Jag upptäckte under gymnasiet att de sommarjobb jag kunde få visserligen gav pengar men var gruvligt tråkiga. Och det lade grunden och motivationen till att studera för att öka mina chanser att få ett jobb som jag faktiskt både trivs med och som ger okej lön. Och visst, det kanske inte är för alla att studera, men det är ändå hyggligt stor andel av befolkningen som lyckats ta sig igenom en universitetsutbildning så helt omöjligt är det nog i de flesta fall inte. Särskilt om man bestämmer sig tidigt att det är det man vill. Alla kanske inte kan, men antagligen många. Och är det provocerande så får det väl vara det då!
 
Jobbar natt inom vården, kommunalt. Min grundlön ligger på 27500 och jag är inte nöjd. Men jag jobbar natt och älskar det. Som som diskuterat tidigare i tråden är fördelarna många och det skulle krävas mycket för att jag ska gå tillbaka och jobba dag igen.

NattOB och en hel del övertid ger mig dock en genomsnittlig lön på ungefär 40.000/månad utslaget per år.
Jag lider de perioder jag bara jobbar-äter-sover-duschar för det är så det blir när jag jobbar 6 nätter en vecka. Men övrig tid är jag mycket ledig och är så glad att aldrig behöva fundera på om jag har råd eller inte.
 
Nej det är kanske inget man gör "bara sådär" mitt i livet och det menade jag inte heller. För mig har det varit en livsplan. Jag upptäckte under gymnasiet att de sommarjobb jag kunde få visserligen gav pengar men var gruvligt tråkiga. Och det lade grunden och motivationen till att studera för att öka mina chanser att få ett jobb som jag faktiskt både trivs med och som ger okej lön. Och visst, det kanske inte är för alla att studera, men det är ändå hyggligt stor andel av befolkningen som lyckats ta sig igenom en universitetsutbildning så helt omöjligt är det nog i de flesta fall inte. Särskilt om man bestämmer sig tidigt att det är det man vill. Alla kanske inte kan, men antagligen många. Och är det provocerande så får det väl vara det då!
Det är ju lite trist att inte kunna se att arbetslivet faktiskt leder till sjukdom hos en del människor, oavsett vilket jobb de har.
 
Nej det är kanske inget man gör "bara sådär" mitt i livet och det menade jag inte heller. För mig har det varit en livsplan. Jag upptäckte under gymnasiet att de sommarjobb jag kunde få visserligen gav pengar men var gruvligt tråkiga. Och det lade grunden och motivationen till att studera för att öka mina chanser att få ett jobb som jag faktiskt både trivs med och som ger okej lön. Och visst, det kanske inte är för alla att studera, men det är ändå hyggligt stor andel av befolkningen som lyckats ta sig igenom en universitetsutbildning så helt omöjligt är det nog i de flesta fall inte. Särskilt om man bestämmer sig tidigt att det är det man vill. Alla kanske inte kan, men antagligen många. Och är det provocerande så får det väl vara det då!
Jag är universitetsutbildad :).

Just nu fortsätter jag universitetsutbilda mig för att det är det enda som funkar för mig 😂. I perioder håller jag för att plugga 150%.

Det är själva arbetslivet som är problematiskt för mig, inte ämnet på arbetet.
 
Det är ju lite trist att inte kunna se att arbetslivet faktiskt leder till sjukdom hos en del människor, oavsett vilket jobb de har.
Fast det är ju inte det jag pratar om? Jag pratar om att många, inte alla men många, faktiskt kan påverka vilket jobb de har och hur de trivs med det.
 
25 400 har jag för mig, i heltidslön, om jag minns rätt, jobbar halvtid så hälften av det. Jag är inte nöjd, ligger nu mer än 3000 kr under vad de andra sekreterarna på jobbet har, trots att jag har samma/mer erfarenhet, samma utbildning och gör samma jobb minus att svara i telefonen. Allt annat gör jag så telefonen är kompenserad av annat. Varför jag ligger så pass mycket under andra vet jag inte och har inte fått svar på. Detta trots att de får lönebidrag för mig samt ett extra bidrag för att en annan är "stödperson" som jag kan fråga om hjälp vid behov. Jag har varit handledare för studenter och lagt ner mycket tid på att lära upp kollegor, så det rimmar lite illa med min lön....
 
Fast alla har inte samma möjligheter att påverka sitt yrkesliv. Jag har själv gjort samma val som du för att trivas på jobbet långsiktigt, men jag kan ändå se att alla inte har samma möjligheter.
Men jag har ju aldrig sagt att alla har den möjligheten? Men många har nog det, särskilt sett över ett helt liv. Det är ju ändå så att de allra flesta gör medvetna val kring studier och arbete, även om inte alla möjligheter är öppna för alla.
 
Jag är sjukskriven sedan ca 1 år och får då ut mellan 18-19000. Vill egentligen jobba och tjäna pengar!

När jag jobbade som sjuksköterska på akutmottagningen tjänade jag 33.000.kr. Jobbade alltid natt och därför bra Ob, brukade få ut 30 000. Var nöjd och saknar att ha mer pengar att röra mig med. Och saknar jobbet massor!! :cry: :cry: :cry:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 086
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
445
Kropp & Själ Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag? Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 926
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Som rubriken lyder. Vad ska jag söka efter? Vill inte köpa en svindyr låda från Kentucky så tänkte bygga en egen 😁
Svar
12
· Visningar
990
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp