Vad har ni i matlådan?

silverblom

Trådstartare
Vad har ni i matlådan?
Måste komma igång med matlådor till jobbet och söker snabba o lättlagade tips.
 
Idag chili con carne med ris, blev ganska många lådor när vi lagade det igår. Annars blir det nästan utan undantag samma sak som vi lagade till kvällsmat dagen innan.
 
Idag veggolasagne, sista biten av en jag lagade i början på förra veckan. Lite större arbetsinsats, men bara vid ett tillfälle. Annars har jag ofta lite bulgur/matvete/kall bönpasta, ett ägg/en överbliven bönbiff/vad som nu finns i kylen, en bit avokado, gröna sojabönor och så skär jag ner lite grönsaker direkt i lådan, häller på vinäger, olja, salt och peppar och lite gröna blad eller färska örter - klart! Tar fyra minuter om jag inte behöver koka bulgurn eller vad jag nu väljer. Ibland gör jag det som sallad, ibland använder jag ingredienser som tål att värma.
 
idag lax med ett lager av pesto på som lagats i ugn. Kan ätas med sallad till eller tex ris. Kokt potatis tycker jag inte är gott att värma.
En favorit är också torsk i ugn med pesto på och sen spaghetti till den.
 
Jag har ofta mackor med mig (äter middag hemma på kvällen). T.ex. två mackor med stekt inlagd sill. Finns att köpa färdig i affären i förpackning av lagom portionsstorlek. Ett ägg till och man blir riktigt mätt. Snabbt och lätt att laga eftersom man bara behöver bre smör på mackorna och koka ett ägg.

Annars kan man ha makrill i tomatsås på mackan. Ägg till om man vill.

Räkmacka. Ägg, räkor, salladsblad, majonnäs osv.

Soppa är snabbt och enkelt att laga och gott. Går att variera i oändlighet! T.ex. är sötpotatissoppa jättegott. Smula ner fetaost när du ska äta. En bit bröd till om man vill. Broccolisoppa. Rotfruktssoppa. Soppa på gröna ärtor.

Pasta med pesto och mozzarella. Går att ha några goda bönor till om man vill eller nåt kallskuret kött (eller rest från annan middag).
 
Lasagne i olika former, canneloni, pastasås och pasta, grytor, soppa, sallad. Vi lagar regelbundet mat med tanke på att det ska bli matlådor. Ibland blir det 2 st och ibland blir det 6 st. Vi har normalt ett lager i frysen så det går att variera lite. Vi har i princip aldrig enbart pasta och köttbullar eller liknande i våra matlådor.
 
Lasagne, fiskgratäng, kycklingsallad med pasta eller pulled pork med ris står för typ 90% av mina matlådor.
 
Jag tycker grytor är bra. Lätta att storkoka, frysa och mikra. Prisvärt.
t.ex. indiska recept med olika kryddningar, mycket grönsaker och kikärtor eller linser.
 
Rester. Försöker laga matlådevänlig mat på vardagarna. Grytor, soppor, pastarätter etc. Det som inte blir bra uppvärmt är kokt potatis.
 
Oftast så är det gårdagskvällens middag i min lunchlåda följande dag. Har crockpot som går varm i veckorna så inga problem att få till lunchlådor också. Överskott av mat frys ner så det alltid finns ett gäng portioner att ta till i frysen också. Har värmeskåp att använda på jobbet så även kokt potatis blir bra följande dag till lunchen.
 
Vad har ni i matlådan?
Måste komma igång med matlådor till jobbet och söker snabba o lättlagade tips.

De få gåner jag har matlåda brukar jag salta och vända en laxfile i sesamfrön, steka snabbt (jättesnabbt) på alla sidor i smör på hög värme så den blir knaprig på ytan och röd i mitten. Sen låter jag den svalna och skivar upp den. Slänger ner i matlådan med en sallad på gurka, koriander, ngn krispig salladssort och sen ris till. Plus en klick vitlöksyoghurt i en liten burk på sidan om. Sjukt gott!
 
Jag, brukar göra mer potatis, ris eller pasta när jag lagar mat, lägga i en matlåda och sen komplettera med till exempel en laxfilé som jag steker eller några skivor kassler när jag inte hinner laga lunchlåda. Ibland gör jag en stor sallad på helgen och sen är det bara att komplettera matlådan med en salladsburk.
 
Idag var det pennepasta med en arrabiatasås (på burk) som var uppiffad med stekt bacon och philadelphiaost. Snabbt, enkelt och väldigt gott :up:
 

Liknande trådar

Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
686
Senast: Sel
·
Mat Pga trasig kyl har min partners matlåda förvarats i rumstemp på jobbet i 1,5 dygn. Matlådan innehåller potatisgratäng med svamp och...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: hagel
·
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
826
Senast: BernT
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 247
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp