vad har ni i stallet?

hejkompisar

Trådstartare
hejsvejs jag är intresserad av att veta vad ni har för grejer i ert stall och till era hästar. skulle vara bra att veta vad man verkligen behöver och sånt som inte är lika viktigt. svara gärna:)
 
Jag har alldeles för mycket grejer och de flesta jag känner med häst har också det, men det bästa tipset (som jag inte helt följt 🥺) var att köpa saker alltefter bara som man behöver det, inte förutsäga för mycket om vad man bör ha.

Sen beror det ju på vad som ingår i stallet eller om man måste fixa själv.

Vad jag absolut behövde från början var tex vattenhink i boxen, men sadel hade jag först några veckor senare, grimma och grimskaft behövs. Hästen behöver grovfoder om det inte finns bete att tillgå, då kan det vara bra att ha höpåsar till flera utfodringar.

Vad gäller utrustning och skötselsaker klarar man sig på väldigt lite men de flesta har mycket. Vill man skala tillbaka lite kan man kanske tänka lite vad har en ridskolehäst? Några få borstar, en hovkrats, en sadel, ett träns, en grimma, ett schabrak, eventuellt ett täcke. Och de klarar sig bra på det.
 
En praktisk ryktväska/låda/hink som passar hur du använder den. Jag har en städlåda/skurhink från Ikea, den är precis som en öppen ryktlåda men med bärhandtag.

Jag har massa borstar, men i lådorna har jag satt det jag faktiskt använder vilket är:
Bra hovkrats med tjockt handtag
"Mankborste" (viska med korta spröt)
Hårborste
Rotviska med långa spröt
Ryktborste + skrapa
Massageskrapa i mjukt gummi
Pälsglans

Anser att basutrustningen är grimma, ledrep (korta grimskaft är opraktiska tycker jag), 1 täcke om storm/sjukdom, fler vid behov.

Köp ett litet första-hjälpen kit för häst också.

Till stallet, mockgrep, sopborste, hinkar.
 
Känns som för mycket för att orka skriva upp. Finns ju hur mycket grejer som helst i stallet och till hästarna. Allt från basgrejer som grimma, grimskaft/ledrep, regntäcke, vintertäcke till kan vara bra att ha som en låda med bandage, bomull, sårrengöring, blåspray, salvor etc. En annan låda innehåller spray mot broms och andra elaka insekter, spray som gör man och svans glansig och lätt att reda ut, schampo och tvättsvamp.. och mer som jag har glömt.
I ryktlådan finns det utöver borstar av olika slag ryktsten, piggborste, svettskrapa, hovkrats, hovrasp och det planeras inköp av bland annat verktång. Min häst är barfota så vi försöker underhålla hovarna själv mellan hovslagarbesöken. Jag måste även hålla efter då jag använder boots när jag rider annars kan de nötas ut fortare. Sadel, padd, träns och eventuellt reflexer när jag ska rida.
Spray mot broms och andra elaka insekter, spray som gör man och svans glansig och lätt att reda ut, schampo och svamp.

I stallet finns det hinkar, sop, grep, högaffel och skottkärra
 
När jag hade häst

*Telefonlista överst på listan fanns telefonnummer till 2 nödslakt/trotjänaravlivning, resterande 3-4 veterinärer, 2 hovslagare, anhöriga (föräldrar/syskon om olycka skulle inträffa i stallet) personer som kunde hjälpa till med hästen vid min sjukdom/skada och givetvis telefonnummer till alla mina tränare.
*Sjukvårdslåda, det bör man som hästägare själv veta vad den ska innehålla
*Hinkar, man kan aldrig ha för mycket hinkar.... Vatten, foder, sårrengöring, persedelvård mm
*Ryktlåda/påse med relevant innehåll inte några dyra märkessaker för att imponera på stallkompisarna
*Regntäcke och täcken av olika tjocklek, vid behov. Min dam var äldre, känslig för vind, fukt och kyla och skulle på veterinär och equiterapeut ha täcke vid minsta tveksamt väder. Givetvis även vintertäcke. Men att jag hade flera täcken till min häst, var för att hon var ordinerad det. Alla hästar behöver inte täcke efter väder utan klarar sig med sin päls och om de har fri tillgång till vettigt grovfoder. Inga märkestäcken (men kvalitet) för att imponera på stallkompisarna
*2-3 grimmor minst ett grimskaft för mycket, då grimskaft ofta fick "fötter" inte några dyra märkessaker för att imponera på stallkompisarna
*Longerlinga longerdelta/kapson
*Sadel och träns, efter behov, inga märkesprodukter för att imponera på stallkompisar
*Benskydd/lindor efter behov om hästen behövde det inte några märkesgrejer för tusentalskronor för att imponera på stallkompisarna eller bara för att stallkompisens hästar hade det
*2-4 schabrak billigast möjliga, helt och rent inga märkesschabrak för 1000-talskronor för att imponera på omgivningen

Jag försökte hålla det "minimalistiskt", både för att saker tar plats, att man inte måste överkonsumera och för att jag anpassade behoven efter mig och min häst.
 
När jag hade häst

*Telefonlista överst på listan fanns telefonnummer till 2 nödslakt/trotjänaravlivning, resterande 3-4 veterinärer, 2 hovslagare, anhöriga (föräldrar/syskon om olycka skulle inträffa i stallet) personer som kunde hjälpa till med hästen vid min sjukdom/skada och givetvis telefonnummer till alla mina tränare.
*Sjukvårdslåda, det bör man som hästägare själv veta vad den ska innehålla
*Hinkar, man kan aldrig ha för mycket hinkar.... Vatten, foder, sårrengöring, persedelvård mm
*Ryktlåda/påse med relevant innehåll inte några dyra märkessaker för att imponera på stallkompisarna
*Regntäcke och täcken av olika tjocklek, vid behov. Min dam var äldre, känslig för vind, fukt och kyla och skulle på veterinär och equiterapeut ha täcke vid minsta tveksamt väder. Givetvis även vintertäcke. Men att jag hade flera täcken till min häst, var för att hon var ordinerad det. Alla hästar behöver inte täcke efter väder utan klarar sig med sin päls och om de har fri tillgång till vettigt grovfoder. Inga märkestäcken (men kvalitet) för att imponera på stallkompisarna
*2-3 grimmor minst ett grimskaft för mycket, då grimskaft ofta fick "fötter" inte några dyra märkessaker för att imponera på stallkompisarna
*Longerlinga longerdelta/kapson
*Sadel och träns, efter behov, inga märkesprodukter för att imponera på stallkompisar
*Benskydd/lindor efter behov om hästen behövde det inte några märkesgrejer för tusentalskronor för att imponera på stallkompisarna eller bara för att stallkompisens hästar hade det
*2-4 schabrak billigast möjliga, helt och rent inga märkesschabrak för 1000-talskronor för att imponera på omgivningen

Jag försökte hålla det "minimalistiskt", både för att saker tar plats, att man inte måste överkonsumera och för att jag anpassade behoven efter mig och min häst.

Är det vanligt att hästägare köper grejer för tusentals kronor för att imponera på de andra?
 
Är det vanligt att hästägare köper grejer för tusentals kronor för att imponera på de andra?
Det vet jag inte, men jag har varit skötare åt ett par såna ja. Som hade ett skåp med saker som jag fick använda och en sadelkammare, som var till för att visa för vänner både grannar, hästvänner, arbetskamrater och andra vänner på besök.

Det blev ett himla liv, när jag åkte på träning som jag själv betalade för, både bil, transport och träning och tog ett täcke ur sadelkammaren (då visste jag inte att den bara var för syns skull) som hade hästens namn broderat.

Hon blev ju tvungen att tvätta det täcket då och sen fick jag ha det i mitt utrustningsskåp och hon köpte ett nytt täcke till sadelkammaren och satte lås på den.
 
Jag har på tok för mycket grejer :o

Men absolut basic skulle jag säga är

* Sjuklåda (termometer, sax, bomull, vetwrap, kompresser, koksaltlösning är absolut minimum iaf men min innehåller mkt mer)

* Grimma & Grimskaft att leda hästen med

* Hinkar och höpåsar att hantera vatten o mat i. En gummikrubba om du står i ett stall utan fasta krubbor är bra att ha för ex kraftfoder lr mineraler.

* En ryktlåda, innehållet i den tenderar att föröka sig men med en hovkrats och en borste kommer du långt

* Täcken efter väder och säsong, även om du har en häst som för det mesta går utan kan vara bra att ha i lager ändå.

Mer specifik utrustning som sadel/träns/benskydd etc är ju inte strikt nödvändigt förens du ska rida din häst och det gör inget om du väntar in ett tag och låter hästen vara häst ett tag medans du letar efter en bra sadel. Mitt råd är att om det är nåt du ska lägga pengar på så är det sadeln. Med det sagt inte att du ska välja en märkes sadeln. Men lägg hellre tid och pengar på att hitta en bra sadel som passar BÅDE hästen och dog själv och köp lite billigare träns än att att snåla på sadeln.
 
hejsvejs jag är intresserad av att veta vad ni har för grejer i ert stall och till era hästar. skulle vara bra att veta vad man verkligen behöver och sånt som inte är lika viktigt. svara gärna:)
Alldeles för mycket saker.
Men då har jag eget stall och sadelkammare och har haft tre hästar till alldeles nyligen (nu två).
Jag använder hästarna till allt möjligt. Vilket kräver lite olika utrustning.
Den ena plogade till exempel gårdsplanen idag och då föredrar jag att använda loksele vilket jag inte gör till annat än det och dra stockar.

Tycker inte jag köper något för syns skull, men visst har jag haft onödigt många schabrak till exempel.
Nu har jag inköpsstopp tills jag slitit ut de flesta.

Sedan samlar man ju på sig genom åren och jag är lite dålig på att sälja saker 😅.

Köp saker varefter de behövs instämmer jag i, jag har mestadels gjort det, men visst är det kul att köpa något för att det är snyggt enstaka gånger.

Nödvändigaste ( till en som ska ridas) är väl:
Sjukvårdslåda
Grimma, grimskaft
Ryktsaker
Sadel, inkl gjord och schabrak
Träns
Vattenhink, mathink och höpåsar om det behövs i stallet.

Det kommer man rätt långt på.
 
Det vet jag inte, men jag har varit skötare åt ett par såna ja. Som hade ett skåp med saker som jag fick använda och en sadelkammare, som var till för att visa för vänner både grannar, hästvänner, arbetskamrater och andra vänner på besök.

Det blev ett himla liv, när jag åkte på träning som jag själv betalade för, både bil, transport och träning och tog ett täcke ur sadelkammaren (då visste jag inte att den bara var för syns skull) som hade hästens namn broderat.

Hon blev ju tvungen att tvätta det täcket då och sen fick jag ha det i mitt utrustningsskåp och hon köpte ett nytt täcke till sadelkammaren och satte lås på den.

Känns som att de mest meningslösa prylar man kan ha är ju de som inte används! Klart att hästen ska få ha fin utrustning på sig om man har tillgång till det! :)
 
"inte några dyra märkessaker för att imponera på stallkompisarna" x flera

Alltså, jag förstår ju vad du menar men jag upplever ofta att de "dyrare märkessakerna" många gånger har bättre kvalitet än billiga saker. Fullt medveten om att ridsport är en prylsport och man formligen bombarderas av modellsnygga influensers på instagram med nya grejer var 10e sekund och det påverkar en vare sig man vill eller inte och i synnerhet även ungarna ute i stallarna, men med det sagt....

Jag har slutat köpa billigt och köper endast det du kallar märkessaker pga devisen Buy once, cry once. Ett Horseware-täcke håller mkt bättre mot väta och slitage än tex ett billigt från Hööks egna märke. Ett Sprengerbett är mer balanserat, mer välutformat än ett "vanligt" billigt bett. Ett märkesschabrak är ofta gjort i bättre, mer funktionellt material och håller många tvättar innan det tappar formen och blir sladdrigt jmf med ett billigt schabrak som är sladdrigt och ofta har en sämre andningsförmåga och material mot hästen direkt från butik. En märkessadel är ofta mer balanserad för både ryttare och häst, mer välarbetad med bättre material i stoppning och läder och mer hållbar bom. Osv osv osv

Sen behöver man ju inte gå bananas och köpa 20 schabrak, 15 täcken, 5 träns och 4 sadlar till en häst, men min poäng är iaf att bara för att nån köper märkessaker betyder det inte att man gör det för att impa på sina stallkompisar.
 
Jag säger inte att man inte ska köpa märkessaker. Själv köpte jag ett 400 g shiretäcke m halvhals på tradera första vintern jag hade Fatima och det hade jag ända tills hon dog, det var som nytt alla år.

Nyprs på nätet var 1800 jag köpte det nytt endast provat och sålt på grund av fel färg för 200 kronor.

Men som du säger, att köpa 44 täcken 88 benlindor och 102 schabrak med märken, för att matcha är onödigt. :) Ville jag matcha, köpte jag billigast möjliga och vårdade sakerna. Det var ytterst sällan något av våra saker som gick sönder och ändå användes sakerna flitigt.
 
Senast ändrad:
Alltså, jag förstår ju vad du menar men jag upplever ofta att de "dyrare märkessakerna" många gånger har bättre kvalitet än billiga saker. Fullt medveten om att ridsport är en prylsport och man formligen bombarderas av modellsnygga influensers på instagram med nya grejer var 10e sekund och det påverkar en vare sig man vill eller inte och i synnerhet även ungarna ute i stallarna, men med det sagt....

Jag har slutat köpa billigt och köper endast det du kallar märkessaker pga devisen Buy once, cry once. Ett Horseware-täcke håller mkt bättre mot väta och slitage än tex ett billigt från Hööks egna märke. Ett Sprengerbett är mer balanserat, mer välutformat än ett "vanligt" billigt bett. Ett märkesschabrak är ofta gjort i bättre, mer funktionellt material och håller många tvättar innan det tappar formen och blir sladdrigt jmf med ett billigt schabrak som är sladdrigt och ofta har en sämre andningsförmåga och material mot hästen direkt från butik. En märkessadel är ofta mer balanserad för både ryttare och häst, mer välarbetad med bättre material i stoppning och läder och mer hållbar bom. Osv osv osv

Sen behöver man ju inte gå bananas och köpa 20 schabrak, 15 täcken, 5 träns och 4 sadlar till en häst, men min poäng är iaf att bara för att nån köper märkessaker betyder det inte att man gör det för att impa på sina stallkompisar.

Fast lägger man ner dyra pengar på märkessaker så ska det ju användas också. Inte användas som dammsamlare för att imponera på de andra. Buy once cry once har jag aldrig hört. Är uppvuxen med "köp billigt köp dyrt". :)
 
Fast lägger man ner dyra pengar på märkessaker så ska det ju användas också. Inte användas som dammsamlare för att imponera på de andra. Buy once cry once har jag aldrig hört. Är uppvuxen med "köp billigt köp dyrt". :)
Som sagt, bara för att man köper dyrt och"märkesgrejer" innebär det inte per automatik att man gör det för att impa på andra eller att grejerna kommer samla damm? Jag använder allt jag köper. Men jag köper tillexempel hellre ETT Dyonträns än 7 Hööksträns.
 
Som sagt, bara för att man köper dyrt och"märkesgrejer" innebär det inte per automatik att man gör det för att impa på andra eller att grejerna kommer samla damm? Jag använder allt jag köper. Men jag köper tillexempel hellre ETT Dyonträns än 7 Hööksträns.
jag köpte slit o slängträns på hööks o andra ställen som höll länge som attan, man får ju vårda sina saker. Men jag köpte även splitter nya märkesträns och en sadel på tradera och blocket för 10 % av värdet.... för att säljaren blev besviken på färgerna när de fick hem varorna och därför lade ut dem på bud från 50 kr... och så vidare... ;) för att köpa nytt igen... Jag hade ofta väckarklockan på ringning på nätterna för att lägga skambud.

Köpt är ju köpt, liksom... :)
 
Sadel, träns, alldeles för många schabrak 😅
2 st bett.
En grimma i läder, 3-4 ganska basic grimmor (har köpt på Hööks och Biltema, dom har hållt bra!)
Kedjegrimskaft, ett vanligt grimskaft och ett lite längre grimskaft (3 meter)
2 täcken av varje sort (dvs fleecetäcke, regntäcke, och de tjockare varianterna)
REFLEXER! Superviktigt tycker jag. Benreflex, reflex till grimman, reflex till grimskaftet, ett reflextäcke man hakar fast i sadeln och reflexer till mig själv.
Pannlampa och extra batterier.
Ficklampor.

Första hjälpen till mig och till hästen.
Bomullspads & koksaltlösning
Hästsalva & jodopax
Tvättsvamp, microfiberduk och svettskrapa.
Silvertejp
Minst 2 saxar
Vattenkokare och en stor termos.
Slev, bytta och diskborste för tillagning och rengöring när man ger kraftfoder

Många sopkvastar.
Extra karbinhakar.
Skruvmejsel och skruvar.
2 knivar. En på loftet till hö och en vid arbetsbänken.
Maaaassa hinkar.
Avfallspåsar.
Grummesåpa.
Penna och papper.

I ryktväskan har jag för mycket grejor. Men mina bästa är:
En hovborste
En rejäl hovkrats som man typ kan hacka loss packade snöstyltor med
Quickshed
En finare rotborste
Man/svanskam
Snoddar (men dom är mest till mig 😅)
 
Nu står jag uppstallad så allt lösöre som tillhör stallet, tex sopkvastar, grepar osv listar jag inte.

1 sadel
2 träns
5 bett
5 schabrak
1 fårskinnspad
1 gelpad
1 antiglidpad
1 ländtäcke
1 longerlina med delta
1 arbetsrep
1 par tömkörningstömmar
1 tömkörningsgjord
2 par barfotaboots
2 par vanliga gummiboots
8 täcken
7 grimmor i olika utföranden varav en lädergrimma och två repgrimmor
3 grimskaft i olika längd
2 par sporrar
2 longerspön
2 dressyrspön
2 par ridskor
1 par chaps
1 säkerhetsväst
1 hjälm
1 par ridhandskar
3 par ridbyxor varav 1 par är vinterfodrade
1 burk hästgodis
2 foderhinkar
1 stor förvaringslåda i trä för kraftfoder
Diverse hovslagarverktyg
Diverse reflexer till mig och hästen
Ryktväska/grooming board med diverse borstar, hovkratsar, sax, svettskrapa osv
Rengöringsprodukter för täcken, läder och hästen
Diverse sjukvårdsprodukter
 
Fast lägger man ner dyra pengar på märkessaker så ska det ju användas också. Inte användas som dammsamlare för att imponera på de andra. Buy once cry once har jag aldrig hört. Är uppvuxen med "köp billigt köp dyrt". :)
Det kan ju vara så att man använder de dyra sakerna men är rädd om dem och alltså inte vill låta någon annan använda. Eller att man har vissa saker till särskilda tillfällen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
895
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 460
Senast: Linda_A
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
855
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp