Vad har ni lärt er idag?

Emtherlia

Trådstartare
Tänkte vi kunde ha en tråd om kunskap och berätta om vi lärt oss något nytt och spännande! På så sätt så kan man lära sig något nytt utan att behöva söka efter fakta.:D

Jag har idag lärt mig var pinjenötter kommer ifrån! De sitter i ett tjockt skal i kottar som i sin tur sitter på träd som blir över 20 meter höga. Helt plötsligt fattar jag varför de är så dyra.:up:
 
Hmm. Försöker komma på om jag lärt mig något..
Bästa jag kommer på är att det är väldigt bra att en krypgrundsavfuktare bara gått 800h på första två åren efter montering. Kul va? 😉
 
Jag har lärt mig, eller åtminstone sett på när mitt barn har knutit eller knopat ihop en a-bro på scouterna. Helt otippat började jag plötsligt tycka att det var rätt kul. Så nu vet jag hur man ska ta sig över en bäck eller så. (en grej kan ju vara att undvika sådana äventyr i bushen men har man ett barn som gillar scouterna är det bara att hänga på).
 
Jag har lärt mig, eller åtminstone sett på när mitt barn har knutit eller knopat ihop en a-bro på scouterna. Helt otippat började jag plötsligt tycka att det var rätt kul. Så nu vet jag hur man ska ta sig över en bäck eller så. (en grej kan ju vara att undvika sådana äventyr i bushen men har man ett barn som gillar scouterna är det bara att hänga på).

Nu får du ju berätta hur man gör med! :)
 
jag har lärt mig att det tar betydligt kortare tid för hemlarmet att bränna av än vad jag trodde :crazy:

Jag "skulle bara" lasta av vad jag hade med mig strax innanför dörren, men redan när jag vända mig om för att larma av drog larmet igång med full styrka!! Tog ca 30 sekunder innan jag hade larmcentralen på mobilen.....
 
Jag har lärt mig att på 3000m höjd kokar vattnet vid 82 grader så dels är det annorlunda att laga mat och att kaffe inte riktigt blir som det ska när temperaturen inte kommer upp tillräckligt.
En kock som jobbat på höghöjd informerade mig om detta.
 
Tänkte vi kunde ha en tråd om kunskap och berätta om vi lärt oss något nytt och spännande! På så sätt så kan man lära sig något nytt utan att behöva söka efter fakta.:D

Jag har idag lärt mig var pinjenötter kommer ifrån! De sitter i ett tjockt skal i kottar som i sin tur sitter på träd som blir över 20 meter höga. Helt plötsligt fattar jag varför de är så dyra.:up:
Din kunskap lärde jag mig för bara två år sedan! Det var rätt coolt för jag visste vad pinjenötter var och jag visste vad pinjekottar var men aldrig att jag tänkte på att de två hör ihop!:o Köp sådana till jul och lägg varmt så öppnar de sig och nötterna kommer ut!

Jag har lärt mig något om mig själv i dag! Dessutom har jag lärt mig att elledningar ovanför tågräls kan slå ihop i vinden och bilda gnistor som kan skapa bränder. Att jag inte tänkt så långt?
 
Jag har fått lära mig att det tydligen är betydligt vanligare än jag trodde med "trekanter" inom djurvärlden. Det handlar nästan alltid om två hanar på en hona och anledningen är nästan alltid att hanen använder det som strategi för att helt enkelt komma undan med livet i behåll! Vanligt hos t.ex flera spindelarter. Det är inte alltid lätt att vara man om man är ett djur :D
 
Jag har lärt mig något om mig själv i dag! Dessutom har jag lärt mig att elledningar ovanför tågräls kan slå ihop i vinden och bilda gnistor som kan skapa bränder. Att jag inte tänkt så långt?
Källa på det? Skulle vilja läsa en beskrivning av hur det kan ske.
Om inte kontaktledningen är trasig så får inte jag ihop hur det skulle gå till nämligen.

Den som vill nörda ned sig i kontaktledningar kan läsa här:
http://www.jarnvag.net/banguide/kontaktledning
 
Senast ändrad:
Har än en gång blivit bedrövad över mänskligheten och lärt mig vad en shahtoosh är. De här vackra antiloperna i Tibet fälls för att göra sjalar (shahtoosh) av ullen. Säljs som lyxvaror.

chiru-standing.jpg


https://www.nationalgeographic.com/animals/2019/04/tibetan-antelope-killed-to-make-luxury-scarves/
 
Jag fick ny kunskap när jag följde med junior på tandläkarbesök idag.
Att det ilar när man lagar en tand beror på att vattnet som sprutar med borren träffar de inre delarna av tanden där nerver sitter. Inte av själva borrandet på och i tanden, som jag trodde det berodde på :o
Att karies gör tanden mjuk på det drabbade området, så mjuk att det går att skrapa bort om man kommer åt (vilket tandläkaren gjorde idag).
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 113
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp