Vad har ni lärt er idag?

Jag har lärt mig idag att det bara är drottninghumlorna som övervintrar, hanarna dör på hösten efter att de parat sig. Jag såg jordens största humla häromdagen, så därför blev det efterforskningar. Det var nog drottningarnas drottning jag såg! :)(Drottning, vilket konstigt ord...)
Jag måste rekommendera den här boken Galen i humlor som är rolig och lättläst samtidigt som man får veta en massa om hur humlorna fungerar, hur de lever och varför de är hotade av att vi förstör deras livsmiljöer.

Ljudet av de första stora tunga humlorna som kommer brummande på våren. :love:
 
Går en kurs i stamningsterapi. Väldigt mycket matnyttigt för mig som terapeut. Det jag framförallt tar med mig är att jag inte är experten. Föräldrarna känner sitt barn och vet intuitivt hur de ska bemöta barnet. Min uppgift är att hjälpa föräldrarna identifiera, formulera och göra mer av det de redan gör. Otroligt viktigt råd som är betydligt lättare att säga än vad det är att genomföra.
 
Jag har lärt mig om Magdalenatvätterierna på Irland 😭
Läser boken Säg det inte till någon och skakar i hela kroppen

När Kathy var åtta år spärrades hon in på en uppfostringsanstalt . Där våldtogs hon av en präst. När hon försökte få hjälp flyttades hon istället till ett psykiatriskt sjukhus eftersom "alla" ansåg att hon hallucinerade, ljög och hade vanföreställningar. Övergreppen fortsatte och hon gavs dessutom stora mängder läkemedel och elchocker.

Efter en tid skickades hon till ett av de många Magdalenatvätterier som katolska kyrkan under drev fram till 1996 på Irland. Tiotusentals av dessa "maggies" tvingades arbeta i tvätterierna, som drevs av katolska ordnar. Ensamstående mödrar var en stor grupp, men också kvinnor som av andra skäl var i svåra omständigheter låstes in och sattes att arbeta. Tvätterierna tog betalt för arbetet, men kvinnorna fick ingen lön. Många dog och lades i namnlösa massgravar, andra är skadade för livet.
 
Att ett studentlegg från högskolan, vanligt legg samt Mecenatkort i mobilen inte är bevis nog för att man är student och således ska få åka på rabatterat student-månadskort med SL. 1 600 kr fattigare nu dessutom. :meh:
Edit: Har dock överklagat.
 
Att ett studentlegg från högskolan, vanligt legg samt Mecenatkort i mobilen inte är bevis nog för att man är student och således ska få åka på rabatterat student-månadskort med SL. 1 600 kr fattigare nu dessutom. :meh:
Man måste ha mecenatkort eller Studentkortet med SL-loggan på. Då är det tillräckligt, inte annars. Står rätt tydligt på SL:s hemsida :).

På studentkortet ska det se ut såhär:

46D4F5D1-4423-475E-8B4F-637228EDED66.jpeg
 
Att ett studentlegg från högskolan, vanligt legg samt Mecenatkort i mobilen inte är bevis nog för att man är student och således ska få åka på rabatterat student-månadskort med SL. 1 600 kr fattigare nu dessutom. :meh:
Edit: Har dock överklagat.
Saxat från SLs hemsida.
"Du måste alltid ha med dig id-kort och en giltig studentlegitimation med SL:s logotyp på när du reser med studentrabatt "

Så frågan är, har ditt mecenatkort i telefonen SLs logga?
Oavsett vilket så hoppas jag din överklagan går igenom!
 
Saxat från SLs hemsida.
"Du måste alltid ha med dig id-kort och en giltig studentlegitimation med SL:s logotyp på när du reser med studentrabatt "

Så frågan är, har ditt mecenatkort i telefonen SLs logga?
Oavsett vilket så hoppas jag din överklagan går igenom!

Ja, det har SL logga, precis som de fysiska kort som fanns tidigare. Men eftersom att mitt kort inte var fysiskt, gildes det visst inte...:meh:
Tack! Hoppas jag med.
 
Jag har lärt mig att det finns manicker som kan lyssna efter ljudet av glaskross, och larma om det hörs! Som en del av ett hemlarmsystem, t ex.

Vad spännande! Jag trodde det bara fanns glaskrossdetektorer vid rutor, som larmar när rutan vibrerar.
 
Men det står ju inte uttryckligen att det måste vara fysiskt där jag läste. Numera är ju det mesta elektroniskt tycker man..
Det måste inte vara fysiskt, det elektroniska är precis lika giltigt :). Jag har som sagt visat det för kontrollanter och det är fullkomligt lugnt.
 
Åh, jag läser just en bok om just humlor, och har lärt mig detsamma plus en massa mer fascinerande saker - som att nyblivna humlor (som precis kommit ut sin puppa) är vita, att en mätt humla bara är 40 minuter från svält pga deras extremt höga förbränning och att humlor har en kroppstemperatur på 35 grader, men bara i mellankroppen. Bakkroppen håller oftast betydligt lägre tempereratur, mellankroppen och bakkroppen sitter bara ihop med en smal midja och mellankroppen isoleras mot bakkroppen med en luftsäck. Men om humlorna blir överhettade kan de pumla in kallare blod från bakkroppen till mellankroppen för att svalka sig :)

Han har skrivit en lika bra bok om insekter:)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp