Vad har ni lärt er om er själv?

Jag vill gärna komma på att skriva något jag lärt mig om mig själv... för jag gillar att prata om mig själv 🙃. Och vädret 🙃.

Jag har lärt mig att jag varje sommar får en spricka under samma tå. Och att ena lilltånageln alltid går sönder på samma ställe. Själsligt kan jag fortfarande inte komma på något direkt 😅
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Haha, själv tenderar jag att föredra sådant som är spunnet ur svärta - men det är personlig smak. Är långt ifrån vad Hume skulle definierar som en "true judge" i "Of the Standard of Taste". 😅
Låtom oss omgående förkasta Hume och istället vända oss till Oscar Wildes ypperliga verk The Critic as Artist :D Min personliga smak tenderar också till lidande men det är för att jag själv är sorgsen, däremot är några av mina absoluta favoritverk de som behandlar den yttersta glädjen. Men såklart, för att ens diskutera koncepten måste vi definiera sorg och smärta och avgränsa dess påverkan på andra känslor och vice versa, något som jag inte tror att någon lyckats eller någonsin kommer lyckas med.

...och därav mitt svar att jag inte vet om jag håller med, och jag kommer troligtvis aldrig veta. Vilket kanske är ett svar i sig.
 
Låtom oss omgående förkasta Hume och istället vända oss till Oscar Wildes ypperliga verk The Critic as Artist :D Min personliga smak tenderar också till lidande men det är för att jag själv är sorgsen, däremot är några av mina absoluta favoritverk de som behandlar den yttersta glädjen. Men såklart, för att ens diskutera koncepten måste vi definiera sorg och smärta och avgränsa dess påverkan på andra känslor och vice versa, något som jag inte tror att någon lyckats eller någonsin kommer lyckas med.

...och därav mitt svar att jag inte vet om jag håller med, och jag kommer troligtvis aldrig veta. Vilket kanske är ett svar i sig.
Själv föredrar jag gå ännu längre tillbaka till Alexander Baumgarten vars definition av estetik i stort sett är the feeling some bodies experience in presence of other bodies, typ. Tycker egentligen inte om att definiera estetik/konst som bra eller dålig. Känns dock som att spunnet ur smärta på nåt sätt, egentligen är mindre snävt än att det som avbildas måste vara "skönt" och inte degenererande etc. som ju också varit rådande.
(Och Wildes text är såklart ypperlig, som du säger.)

SEN är det alltid bra att komma ihåg att ordet kritik kommer från det grekiska ordet för kris. :D
 
Nej alltså min känsla är sån. Många eller de fleste av mina favoritkonstskapare (musik, målningar osv) har varit som bäst då de mått dåligt. Det beror kanske på vilken genre man gillar också inser jag ju nu.

Jag målade som mest och bäst då jag mådde som sämst. Det är väl alla starka känslor som kommer ut.

Jag ber om ursäkt, blev bara så uppriktigt förvånad! Självklart får du känna precis hur du vill när du målar. Välkomnar dig till konst-tråden! Nu väcktes ju nyfikenheten :D
 
Nej alltså min känsla är sån. Många eller de fleste av mina favoritkonstskapare (musik, målningar osv) har varit som bäst då de mått dåligt. Det beror kanske på vilken genre man gillar också inser jag ju nu.

Jag målade som mest och bäst då jag mådde som sämst. Det är väl alla starka känslor som kommer ut.
Åh, för en gång skull känner jag att jag med gott samvete kan tipsa om en av mina favoriter vad gäller estetik, Lorcas essäer om duende "In Search of Duende". Om du skulle vara intresserad av att läsa liknande tankegångar som du ger uttryck för här alltså. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp