Vad har ni på fötterna vid ridning i kylan?

Dumpey

Trådstartare
Vad har ni på fötterna vid ridning i kylan?
Speciellt ni som bor i norra Sverige?
Såg i overall/kappa tråden att några var ute och red i -20-30 grader, hur klarar era fötter det?

Jag bor i södra sverige men förfryser fötterna vid varje ridpass.. Just nu har jag
Tjocka sockor och termoridstövlar men det räcker inte…
 
Vad har ni på fötterna vid ridning i kylan?
Speciellt ni som bor i norra Sverige?
Såg i overall/kappa tråden att några var ute och red i -20-30 grader, hur klarar era fötter det?

Jag bor i södra sverige men förfryser fötterna vid varje ridpass.. Just nu har jag
Tjocka sockor och termoridstövlar men det räcker inte…

Vilka stövlar har du? Hur tight är det i sagda stövel med tjocka sockar i?
 
Jag har på ett par tunna ull-sockar och ett par tjocka raggsockar. Det ABSOLUT viktigaste är att ha ett par vinterskor med plats i. Jag har ett par fodrade stövlar, dom fungerar bra till -13/14. dom är dock ganska tighta. Kallre än så behöver jag större skor, lånade sambons vinterläger sist. Dom var för stora, men där fick jag plats med sockarna.

Jag har beställt ett par fodrade vinterskor för ridning, jag hoppas att dom fungerar bra.
 
Om du har metallstigbyglar, byt till plast eller trä. Undvik också stålhätta utan ta lite större vinterkängor som du får plats med ordentliga strumpor i.
 
Jag har extremt kalla fötter, och varken sockor, tjocka skor eller stigbyglar i olika material hjälper ett smack.
Det som gör skillnad är att ha ngt som värmer foten, antingen värmesulor med batteri, eller mitt senaste fynd - självhäftande engångs fotvärmare fr biltema, supersmidiga :love:
 
Vad har ni på fötterna vid ridning i kylan?
Speciellt ni som bor i norra Sverige?
Såg i overall/kappa tråden att några var ute och red i -20-30 grader, hur klarar era fötter det?

Jag bor i södra sverige men förfryser fötterna vid varje ridpass.. Just nu har jag
Tjocka sockor och termoridstövlar men det räcker inte…

Kuoma-skor med tunna strumpor i ull och ett var "vanliga" stickade yllesockar. Absolut inga bomullsstrumpor. Skoterskor och Jörnkängan funkar om man rider barbacka (de går inte i de flesta stigbyglar).
 
Undvik också stålhätta utan ta lite större vinterkängor som du får plats med ordentliga strumpor i.
De skor jag har frusit minst i är mina gamla Blundstone med stålhätta och en ullsula i, och yllestrumpor (har ett par Lundhagen som jag äkskar). Se bara till att förvara dem varmt så att de är genomvarma när du börjar.
 
Jag har arméns yllesockor vinterridstövlar som är lite för stora. Har alltid arméns yllesockor i stallet på vintern och det är extremt sällan som jag fryser.
 
Jag har alltid frusit fötterna på vintern.
Nu tröttnade jag.
Köpte ett par muckboots. Har inte frusit EN e n d a gång!! Så värt det!

Köpte inte ens värstingarna utan ridstövelvarianten. De klarar -17 ’bara’ och jag har bara vanliga strumpor i...


Annars har jag yllestrumpor och att ha skorna och fötterna uppvärmda innan jag går ut.
 
Jag har några rejäla iglooskor. Jag tror de är uppbyggda 1,5 cm runt om. Tror jag hittade dem på rea i någon fisk eller jaktaffär. Jag tränar benmuskler vid promenad för de är tunga och otympliga och de går precis in i vanlig damstorlek på stigbyglar men egentligen nästan bara så jag balanserar på yttersta spetsen på tån när jag lyfter rumpan vid fältsits eller lättridning. Varma och nyttiga träningsredskap för mattes kondition och ben.
 
Jag har några rejäla iglooskor. Jag tror de är uppbyggda 1,5 cm runt om. Tror jag hittade dem på rea i någon fisk eller jaktaffär. Jag tränar benmuskler vid promenad för de är tunga och otympliga och de går precis in i vanlig damstorlek på stigbyglar men egentligen nästan bara så jag balanserar på yttersta spetsen på tån när jag lyfter rumpan vid fältsits eller lättridning. Varma och nyttiga träningsredskap för mattes kondition och ben.
Är det sådanna här du har? Går de bra att rida i?
644FE079-140B-49BD-97D1-7EC3E44BBEF4.png
 
Är det sådanna här du har? Går de bra att rida i?
Visa bifogad fil 24694
Nej, det är några grövre skor, jag skrev fel namn eller de är ganska extrema mer scooterkängor fast ännu grövre nästan. https://www.sledstore.se/skoterkang...MI4NfwoeaX4AIV2aiaCh1sZQfpEAQYASABEgJiFvD_BwE

De är varma men bara i skogen och hemma. Jag har inte sett några liknande , kanske moonbootsaktiga stämmer mer. https://www.sport-conrad.com/en/pro...MIor3ToeeX4AIVCamaCh1GHAZZEAQYDCABEgJmY_D_BwE
Fast fulare.

Bra att rida i ? tja jag fryser inte om fötterna så hästen blir riden. Jag vet att jag kommer att uppskatta det i sommar när konditionen är på topp.
 
Senast ändrad:
Jag är väldigt frusen om fötter (och händer) och det som har räddat mig i vinter är Muckboots med tunna ullstrumpor i :up:
 
"Ni som bor i norra Sverige". Jag är uppvuxen i Umeå, när jag flyttade till Stockholm så höll jag på att förfrysa mig första vintern. Milsvid skillnad på kylan.
Sen för att inte frysa så handlar det aldrig om enskilda plagg eller skor, eller handskar. Det handlar alltid om helhet och rätt materiel. Du kan ha turbokängan DeLux, sen har du strumpor i bomull under raggisarna, så är du rökt i alla fall. Du kan ha fel materiel på resten av kroppen, rätt skor och rätt sockar, då fryser du i alla fall.
Min fritids/hästgarderob är indelad i trelagers-principen. En hög med ettor, en med tvåor osv. Samma med strumpor/sockar.
Sen som tidigare skrivit, mycket luft mellan lagren, gör att det blir varmt.
 
Efter att ha frusit om fötterna i många år om vinter så beställde jag ett par fårskinnsfodrade dressyrstövlar i höstas. Hittills har det varit som en dröm.:love: Har inte varit extremkallt men runt 10 minus och ner till 15 har fungerat fint. Är de kallare än 15 minus hoppar jag ridning. I stallet använder jag Sorelkängor med strumpor och raggsockor.
 
Jag har ett par fårskinnsfodrade Cavallo ridskor. Men det som värmer bäst är termobyxorna. Sedan gäller det att man inte skrittar för mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 339
Senast: machafuko
·
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 189
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp