Bukefalos 28 år!

Vad har ni pluggat?

Voeux

Trådstartare
Som komplement till "vi som pluggar"-tråden så är jag nyfiken på er som är klara med era studier. Så ni som känner för att dela med er får gärna svara på nedan frågor:

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
2. Varför valde du just det?
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
 
Som komplement till "vi som pluggar"-tråden så är jag nyfiken på er som är klara med era studier. Så ni som känner för att dela med er får gärna svara på nedan frågor:

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
2. Varför valde du just det?
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
1: Social Science Program (typ samhäll/samhäll, fast på engelska) på gymnasiet följt av en magister i marknadsföring med inriktning på turismindustrin.

2: Gymnasieprogrammet eftersom jag ville läsa något brett men ändå lite unikt, och universitetsprogrammet för att jag ville läsa något brett som senare skulle ge möjligheter att jobba med skrivande och kreativitet i text. Planen var att plugga journalistik, men jag insåg efter att ha börjat att det var lite för smalt för min smak så jag bytte.

3: Gymnasiet var bättre än jag vågat hoppas på, på alla sätt och vis, och jag hade inte gjort något annorlunda idag. Universitetet höll tyvärr inte riktigt den kvalitet jag hade hoppats på och det var mycket självstudier (bara 6-8 timmars föreläsningar i veckan) samt alldeles för lite koppling till verkligheten. Det fanns ingen praktik eller liknande, utan det var väldigt mycket "tugga textböcker och teorier" vilket gjorde kurserna svåra att ta till sig. Jag upplever inte heller att det gett mig några fantastiska jobbmöjligheter, även om jag är väldigt nöjd med mitt jobb idag, men det beror nog mer på arbetsmarknaden och kulturen i landet jag bor i än något annat. Men jag hade mycket kul under studietiden och har absolut användning för min utbildning idag, så jag är ändå rätt nöjd!
 
Som komplement till "vi som pluggar"-tråden så är jag nyfiken på er som är klara med era studier. Så ni som känner för att dela med er får gärna svara på nedan frågor:

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
2. Varför valde du just det?
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)

1. Förutom min yrkesutbildning, då.
Kognitiva psykologins grunder, fristående kurs Karlstad Universitet. Rätt dålig kurs i ärlighetens namn.
Ryska 40hp, Karlstads universitet.
Franska, 40 hp, Karlstads universitet.
Tyska, 10 hp, Luleå Tekniska Universitet.

Samtliga poäng från den tiden då en termins heltidsstudier motsvarade 20 hp.

Uppenbarligen på grund av att jag är intresserad av språk.
Tycker utbildningarna var roliga och givande - men tyvärr har jag tappat mesta av ryskan, eftersom jag i stort sett aldrig använder den.

Dessutom tagit jägarexamen via SV, och gått andra tramskurser på det sättet.

Läst "distans" samtidigt som jag jobbat heltid.
 
1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)

På gymnasiet gick jag samhällsprogrammet med fransk inriktning (utökad franska, typ dubbelt upp, samt hälften av all historia på franska, drama på franska och lite annat krafs).

På universitetet läste jag ett program som heter BA English Studies som var väldigt fri vad gäller egna val, så jag brukar säga att jag har läst engelska och litteraturvetenskap om någon frågar på svenska, för enkelhets skull. Första året behövde man dessutom läsa övriga kurser, så då läste jag lite musikteori, lite digital musikproduktion, någon kurs i media och någon i teaterteori. Men främst läste jag alltså litteratur, poesi, drama och lite språkhistoria och lingvistik.

2. Varför valde du just det?

För att det är min stora passion. I UK (i alla fall då) var det liksom viktigare att ha en universitetsutbildning än att ha en relevant universitetsutbildning. Sanning med modifikation förstås, men i finans/försäkringsvärlden där jag hamnade var det inte överdrivet många som hade utbildning inom ekonomi eller juridik direkt, men nästan alla (under 45) hade pluggat något.

3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)

Jadå, jag hade inga större förväntningar på jobb efteråt men hade vansinnigt roligt under studietiden, både gymnasiet och på universitetet. Andra och tredje året på universitetet var som att gå på bokcirkel tre-fyra dagar i veckan, med goda vänner och fantastiska lärare. Mitt jobb nu har formellt sett inte mycket med min utbildning att göra, men nog är det jag som får skriva texter och korrekturläsa och läsa in voiceovers till utbildningsfilmer och sånt. Det blir roliga alternativa aktiviteter till det vanliga HR-arbetet! :)
 
2 årig jordbrukslinje. Diverse hästutbildningar. Sedan Fritidsledare 80 p. Diverse vidareutbildningar där det intressantaste var Hbtqcertifiering.
 
I UK (i alla fall då) var det liksom viktigare att ha en universitetsutbildning än att ha en relevant universitetsutbildning. Sanning med modifikation förstås, men i finans/försäkringsvärlden där jag hamnade var det inte överdrivet många som hade utbildning inom ekonomi eller juridik direkt, men nästan alla (under 45) hade pluggat något.


Känner igen det där. Syrrans ex hade pluggat filosofi och ryska, och fick jobb på bank.
I London.
 
Som komplement till "vi som pluggar"-tråden så är jag nyfiken på er som är klara med era studier. Så ni som känner för att dela med er får gärna svara på nedan frågor:

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
2. Varför valde du just det?
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)

1.Y - civ ing teknisk fysik elektroteknik
2. Viljan att jobba med saker som ingen nånsin löst förr och samtidigt vara med och bidra till praktiska framsteg för människor och mänskligheten.
3. Ja. Hittills. (20 år in i yrkeslivet)
 
Som komplement till "vi som pluggar"-tråden så är jag nyfiken på er som är klara med era studier. Så ni som känner för att dela med er får gärna svara på nedan frågor:

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
2. Varför valde du just det?
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
1. Samhälle med specialutformning ridning (det här var 98-01 så det var längesen nu!) Sedan Kandidat i miljövetenskap. Har även avverkat ett antal mer eller mindre seriösa kurser på lärosäten runtom i Sverige, kommer speciellt ihåg Harry Potter-kursen samt kursen om vampyrens gestaltning i litteratur och film:)
2. Gymnasiet valde jag för att det låg i min hemkommun och jag behövde något roligt för att klara mig genom gymnasiet. Kandidaten för att det var en bred tvärvetenskaplig utbildning som jag kunde komma in på med grundläggande behörighet... Och mitt stora miljöintresse såklart!
3. Gymnasiet var jättebra! Lärde mig fantastiskt mycket som många berömde under min tid som hästskötare, som blev ganska kort då jag insåg att det var för mycket slit för för lite pengar...
Kandidaten var väldigt rolig och problembaserat lärande var en läroform som passade mig väldigt bra! Jag jobbar inte alls med det jag tänkt mig att jag skulle jobba med , men trivs helt okej ändå. Många av mina klasskompisar har en massa drömjobb dock, så ska jag byta karriär så finns möjligheterna.
 
Känner igen det där. Syrrans ex hade pluggat filosofi och ryska, och fick jobb på bank.
I London.

Jag laste politik, filosofi och ekonomi och jobbar som konsult. Kompis pluggade historia och politik och jobbar pa investment bank.
Valdigt annorlunda utbildningskultur har.

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
Natur pa gymnasiet och sen en kandidat i politik, filosofi och ekonomi i England

2. Varför valde du just det?
natur da jag ville ha ett hogskoleforberedande program och, for att vara arligt, for att det var vad "smarta" personer pluggade.
PPE darfor att jag ville utomlands, tyckte det var en kul korsning av amnen da jag var/ar valdigt samhallsintresserad och ville bort lite fran vetenskapen (nagot jag angrar idag)

3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
Gymnasiet var helt OK, fullkomligt alskade universitetet - bade plugget och det sociala.
Blev sedan kvar i UK da det var betydligt mer lockande att flytta ner till London for att plugga tsm med alla mina vanner an att flytta "hem" till Ystad eller en svensk stad jag inte har nagon koppling till.
Som papekats sa finns det manga jobb har som inte kraver att du pluggat ett visst amne pa universitetet, utan det som ar viktigt ar att du fatt bra betyg, gatt pa en bra skola och garna gjort nagot intressant vid sidan om, antingen engagemang i studentakiviteter, valgorenhet eller typ startat ett foretag etc.
 
Jag laste politik, filosofi och ekonomi och jobbar som konsult. Kompis pluggade historia och politik och jobbar pa investment bank.
Valdigt annorlunda utbildningskultur har.

1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
Natur pa gymnasiet och sen en kandidat i politik, filosofi och ekonomi i England

2. Varför valde du just det?
natur da jag ville ha ett hogskoleforberedande program och, for att vara arligt, for att det var vad "smarta" personer pluggade.
PPE darfor att jag ville utomlands, tyckte det var en kul korsning av amnen da jag var/ar valdigt samhallsintresserad och ville bort lite fran vetenskapen (nagot jag angrar idag)

3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
Gymnasiet var helt OK, fullkomligt alskade universitetet - bade plugget och det sociala.
Blev sedan kvar i UK da det var betydligt mer lockande att flytta ner till London for att plugga tsm med alla mina vanner an att flytta "hem" till Ystad eller en svensk stad jag inte har nagon koppling till.
Som papekats sa finns det manga jobb har som inte kraver att du pluggat ett visst amne pa universitetet, utan det som ar viktigt ar att du fatt bra betyg, gatt pa en bra skola och garna gjort nagot intressant vid sidan om, antingen engagemang i studentakiviteter, valgorenhet eller typ startat ett foretag etc.

Ja. Syrran är ett annat exempel. Har läst nästan färdigt till gymnasielärare (i språk) i Sverige, hoppade av innan hon blev klar och jobbar på ett stort dataföretag i London.
 
1. På gymnasiet läste jag samhäll/samhäll, därefter ett gäng A-kurser på en termin vardera (etnologi, filosofi, religion och politik samt historia) innan jag började socionomprogrammet.

2. Gymnasiet kändes ganska självklart, samhällsämnena har alltid intresserat mig mest och jag visste att jag ville plugga vidare efteråt. A-kurserna valde jag väl lite på måfå och socionom blev jag för att jag helt enkelt hade svårt att komma på andra alternativ än det och lärare... båda mina föräldrar är socionomer i grunden så de gav väl en positiv bild av det.

3. Jag var väldigt osugen på socionomyrket medan jag läste utbildningen, kände att det inte passade mig alls och att jag aldrig skulle trivas med det. Så fort jag fick mitt första socionomjobb kändes det dock roligt och det har bara blivit bättre för varje år. Det är något helt annat än utbildningen och nu kan jag inte tänka mig att jobba med något annat. För det mesta, ibland har jag svackor och funderar på att bli lövblåsare eller något annat som inte innebär ständig kontakt med människor som inte gör som man säger.
 
Har en kandidat i keramikkonst och läst samma ämne två år på folkhögskola. Nu kommit in på masterutbildningen i det som jag ska börja till hösten.

Jag läser det av ren passion, för att jag måste. Lera är mitt kall i livet.

Har även läst sociologi a och geografi a.
 
Gymnasiet: media inriktning mode design. Tänkte "syslöjd", blev gruvligt besviken 😒 vi fick inte ens sy... Hade I efterhand valt något annat, men det är inte säkert resten hade hänt då såklart.

Yh-utbildning 1: (direkt efter gymnasiet) skinn och design mode. Utbildad skinnsömmerska (kläder). Sista årskullen innan utbildningen lades ner tyvärr. Vissa delar kämpig pga dålig lärare, men överlag är jag väldigt glad att jag gått den, var väldigt kul och lärorikt.
Yh-utbildning 2: (4 år efter yh1) e-business manager (e-handel). Ok, men inte mer. Trodde jag skulle lära mig mer, och vissa lärare var verkligen inte bra. Startade dock företag efter 1 år, mycket pga den utbildningen. Driver fortfarande min webbutik och har blivit ännu bättre på att sy (tackar yh1 för stabila grundkunskaper).

Valde gymnasiet pga sömnadsintresse och för att jag egentligen inte visste vad jag ville bli (det vet jag tydligen inte än, då jag sökt in till en tredje utbildning nu, medicinsk sekreterare). Båda yrkesutbildningarna har varit både bra och dåliga, valde dom också utefter intresse. Skulle gärna plugga livet ut om jag kunde, jag gillar det :)
 
1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)

Natur-natur och sedan civ ing Kemiteknik. Lämnade inte in min allra sista svenska sammanfattning om exjobbet annars är allt annat inkl exjobbet godkänt. Nu har min möjlighet att ta ut examen gått ut (4.5 år).

2. Varför valde du just det?

Jag har bara alltid älskat att lära mig saker!

3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)

Ja det får jag nog säga. Matten var apsvår för mig men det visste jag ju den skulle bli. Allt var megaintressant.

Sedan skulle jag söka jobb och fick PANIK. Never ever att jag ville jobba som ingenjör. Bra av mig att ha funderat över det innan 😅 Så jag la helt ner allt och fick jobb på golvet som processoperatör istället för 6.5 år sedan. Trivs SKITBRA! Och är fortfarande väldigt glad över mina studieår och att jag har kvar varenda bok o block, läroböcker är nog typ det bästa jag vet utanför hästlivet 😍
 
1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
Min huvudutbildning är civilingenjör i Datateknik (Master of Science) Utöver det har jag läst en termin Företagsekonomi, en termin Pedagogik, 0,75 termin Hundens beteendebiologi, Juridisk översiktskurs, Boenderätt och lite andra programmeringskurser på högskolan. Allt utom Ingenjörsutbildnigen har jag läst på min fritid på halvfart/distans. Älskar att lära mig saker :love:
2. Varför valde du just det?
Jag sysslade med hästar på den tiden och var bra på matte. Så jag ville ha en utbildning där jag kunde utnyttja mina teoretiska kunskaper och få ett jobb där jag tjänade bra. Så då tyckte SYOn att jag skulle bli civilingenjör. Jag hade garderat på gymnasiet och läst Natur/Teknisk men lagt till de kurser man behövde för att även få de kurser som bara fans om man läste Natur/Natur (typ biologi B och Kemi B) för att ev kunna läsa till Veterinär men tog valet att inte jobba med min hobby dvs djuren.
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
Jag kunde ingenting om programmering när jag började på universitetet så var lite vilsen i början. Det var svårt att få klart över vad man kunde bli som civilingenjör då de sa att man kunde jobba med allt möjligt och det är ju iofs sant har jag förstått nu :D Jag hittade min nisch som är att kombinera människan och tekniken och hur de interagerar. Gjorde mitt exjobb inom rehabiliteringsteknik och hur man anpassar teknik till personer med särskilda behov. Och föll för hur man utvecklar produkter med fokus på användaren.

Jag började jobba som mjukvarutestare efter examen (även om alla sa att test var tråkigt) och trivdes toppen med det, avancerade till teamledare och drev en outsoursingsite här i Sverige. Har sen varit lite projektledare och därefter tillbaka till testandet för att sen bygga upp outsourcing i Indien innan jag valde att hoppa över från mobilbranschen till spelbranschen. Nu jobbar jag som testledare, sitter i ledningsgruppen för QA globalt på företaget, är linjechef för testarna i min studio och håller på att bygga upp ett labb för att göra användartester i vår studio, så jag lyckats hitta det jag drömde om när jag tog examen, vilket är superkul för användarfokuserad utveckling var lite för nytt för företagen när jag tagit examen :)
Och japp jag tjänar så jag utan problem kunnat ha en häst men har tröttnat på det och har två hundar istället.
 
1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
Gymnasiet läste jag Estetisk Bild & Form, på högskolan läste jag Grafisk Design och webbutvecklingen, sist men inte minst gick jag en komvux utbildning till yrkesförare.

2. Varför valde du just det?
Gymnasiet var för att ha 3 roliga år, var riktigt less på mobbning som var i skolan och dels var det en linje som inte låg i min hemkom (dvs va tvungen att pendla), fick 3 riktigt roliga år och började lite smått hitta vem jag egentligen är.

Högskolan var också för att ha något roligt att göra, det var lågkonjuktur och jag jobbade som säsongsanställd kyrkogårdsvaktmästare, började ledsna på att va arbetslös varenda vinter, hittade inget jobb som passade, så valde att plugga istället och gjorde högskoleprovet, samt sökte till något som lät lockande och kul.

Komvux blev efter högskolan, när jag gjort försök att få jobb inom det jag var utbildad till (hade ett jobb inom den branschen), men så kom nästa lågkonjuktur och jag var rätt less på att va arbetslös vid det laget. Så valde att plugga istället, hittade den här utbildningen av en slump och sökte.

3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
Gymnaset kan jag inte direkt uttala mig om (glömt det mesta), men av det jag kommer ihåg fick vi bra grund att stå på för att kunna läsa vidare.

Högskolan var riktigt kul och lärorik, jobb inom den branschen är tufft att få och det lockade mig inte till 100% att sitta framför en dator även på jobbet, när jag gör det på min fritid. Provade att jobba lite inom branschen och det var kul så länge det varade.

Komvux, tja här hade jag inga höga förväntningar då jag inte ens gick in för att bli yrkesförare på riktigt. Min enda plan jag hade då var att ha något att göra medan lågkonjunkturen härjade, samt att jag var ute efter att få BE, som kommer automatiskt om man tar CE.
Nu visade det sig att det var ju faktiskt riktigt kul att övningsköra med lastbil, kanonbra lärare, första praktiken hamnade jag med en fantastisk handledare och kände "YES!! Det här vill jag göra."
Jobbmöjligheterna är många då det skriks efter chaufförer, så nu behöver jag inte känna mig så orolig att behöva bli arbetslös igen. :p
Så här är jag nu, 7 år senare bakom ratten i en lastbil som yrkeschaufför, trivs fortfarande som fisken i vattnet och har inte ångrat mitt val.

58994685_461717437965312_453412654035640730_n.jpg
 
1. KY (numera YH). Massa- och pappersteknik, processoperatör
2. Gjorde en lista på möjliga yrkesutbildningar utifrån intresseområde, geografiska möjligheter till jobb, skiftjobb, lön osv och detta var med på listan...
3. Ja och nej. Bra utbildning men jag läste precis efter finanskrisens härjningar efter 2008 och insåg att jag ville jobba i en mindre konjunkturskänslig bransch. Nischade mig på liknande område via val av praktikplatser och har sedan dess aldrig haft bekymmer med vare dig jobberbjudande eller fast jobb. Så jag är nöjd men blev ju inte enligt plan då jag ej jobbar inom massa- och pappersindustrin.
 
1. På gymnasiet läste jag samhälle. Sen pluggade jag till Landskapsingenjör på SLU, jobbade som det i några år. Bytte jobb och pluggade till yrkeslärare under tiden (90 hp) och utöver det har jag läst 22,5 hp etologi.

2. LING var för att jag jobbade inom branschen, det intresserar mig och jag tror att jag kommer återgå till det någon dag. Jag jobbade inom en särskilt nisch inom området, där jag fortfarande jobbar extra, så jag försöker ha en fot kvar för att inte tappa för mycket. Lärare har alltid lockat mig, så därför kunde jag inte motstå att söka vad som verkade vara det perfekta jobbet, och jag är fortfarande kvar snart 5 år senare.

3. Pluggtiden gillade jag starkt, jag pluggar fortfarande kurser på distans för att det är kul. Men jag föredrar att jobba, så senast läste jag på halvfart och jobbade heltid.
Att jobba som lärare är så mycket mer givande än vad folk tror, det passar väl iofs min personlighet ganska bra. Jag älskar ungdomarna, att motivera dem, stödja dem och se dem bli vuxna (och bra) människor.
 
1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)

Gick media med inriktning grafisk kommunikation och foto på gymnasiet. Tog studenten 2005.
2009/2010 gick jag en 1-årig YH utbildning vildmark med inriktning hästturism.

2. Varför valde du just det?

Jag var arbetslös och tackade nej till ett jobb jag hade varit tvungen att söka via af, och fått, och därför skulle de dra in min a-kassa ersättning så jag panikade och tog den roligaste utbildningen med csn jag kunde hitta och fick en plats trots att utbildningen redan startat 2 veckor tidigare.

3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)

Såhär i efterhand är jag väldigt glad över utgången och vad vi lärde oss och vad vi fick vara med om osv men jag kommer ihåg att under utbildningens gång var vi mycket tveksamma till "hästdelen" av utbildningen pga den dåliga kvalitet på lärare och moral och miljön/arbetsmiljön på Wången där 50% av utbildningen var förlagd.
 
På Gymnasiet gick jag estetisk inrikning mot Konst och Formgivning.

På Universitetsnivå har jag pluggat:

Arkeologi (inom det tex historisk arkeolog, osteologi, miljöarkeologi)
Museologi/museivetenskap
Etnologi
Modevetenskap

Övrigt:
Stylist/kostymör-utbildning
Hebreiska

Jag var intresserad av historia och arkeologi och tänkte mig att jag skulle bli ngn slags kvinnlig Indiana Jones :p Sen tänkte jag mig att jag skulle skriva historiska romaner, eller bli kriminalarkeolog.
Istället pluggade jag modevetenskap och gick en stylistutbildning, fick jobb inom PR-branschen (inriktning mode) men tyckte efter några år att det var lite hetsigt och för fejk-creddigt. Fick lite random (väldigt random) jobb på en opera, egentligen med kostym men sen behövde de ngn till operakören (som skulle spela "glädjeflicka" hehe ) vilket fick mig att tro att jag skulle bli operadiva, vilket jag inte blev ;)
Istället började jag plugga hebreiska.
Yes jag har en VÄLDIGT RÖD TRÅD i allt jag gör :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 582
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 583
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 630
Senast: Nougat
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 457
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp