Vad har vår röda vinbärsbuske drabbats av?

honung

Trådstartare
32191


Det är kanske tredje-fjärde året den ser ut så här. Jag och en granne har i år fått i uppdrag att sköta och inreda vår trädgård och annat har prioriterats innan den här busken.
Jag har googlat och sett artiklar om löss, men också om bladrost(?) och nu undrar jag, vad är detta och vad göra åt det? Förra året dignande busken av bär, I år är det extremt lite bär. Om det är förra årets torka eller vad nu busken är angripen av, har det samband?
 
Jag har fått något liknande på en av mina, någon form av bladlus. Har sprayat med såpavatten för att minska angreppet.

De flesta buskarna hos mig har gott om bär i år.
 
Jag har fått något liknande på en av mina, någon form av bladlus. Har sprayat med såpavatten för att minska angreppet.

De flesta buskarna hos mig har gott om bär i år.
Vad jag förstår, är att om detta handlar om bladlus så är det redan försent när skadorna syns att spraya, och dessutom så om man använder såpa/starkare stuff så tar man dessutom bort de nyttiga insekterna som lever av bladlusen.

Jag tänker om det kanske beror på sjukdom, att man kanske ska riva bort busken och förnya med en ny planta? Eller om det är lus om man kan göra något innan nästa säsong då den sätter blad?
 
Vad jag förstår, är att om detta handlar om bladlus så är det redan försent när skadorna syns att spraya, och dessutom så om man använder såpa/starkare stuff så tar man dessutom bort de nyttiga insekterna som lever av bladlusen.

Jag tänker om det kanske beror på sjukdom, att man kanske ska riva bort busken och förnya med en ny planta? Eller om det är lus om man kan göra något innan nästa säsong då den sätter blad?
Ja det är sant. Lite sent nu att spruta när det gått så här långt och bären redan kommit :(
Hade tagit bort de mest angripna bladen (om det inte är alltför många) och nästa vår varit på med sprutan direkt vid minsta tecken (framförallt under bladen).
Eftersom den fortfarande ändå ger bär hade jag iaf gett den en chans till nästa säsong.
 
Så du tror starkast på bladlus? Ja, det är kanske så! Jag tar med mig dina råd och överlägger med min trädgårdskamrat!
Vi ska sätta en ny svart vinbär bredvid denna, vill ju inte sätta den i dödsfara liksom men är det lus det handlar om så kan man ju hantera det som du säger. Tack för input!
 
Så du tror starkast på bladlus? Ja, det är kanske så! Jag tar med mig dina råd och överlägger med min trädgårdskamrat!
Vi ska sätta en ny svart vinbär bredvid denna, vill ju inte sätta den i dödsfara liksom men är det lus det handlar om så kan man ju hantera det som du säger. Tack för input!

Vinbärssköldlus. Vattna och gödsla så busken är stark, men skördens ska inte påverkas.
 
Vinbärssköldlus. Vattna och gödsla så busken är stark, men skördens ska inte påverkas.
Okej! Små elaka jäklar! Då tog nog busken ut sig fullständigt förra året för då gav den nog rekordskörd!
Men vattna och gödsla it is! Tack!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Halloj ni trädgårdskunniga 😊 Det gäller vinbärsbuskar. Har en "häck" på vinbär (röda, tror jag) mot grannen. Den va så hemskt oskött...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp