Vad heter barn/ungdomsböckerna?

Nixehen

Trådstartare
Jag har grunnat på det här i flera år nu, kanske allvetande Buke kan hjälpa mig hitta böckerna!

1. Bokserie, minns ej hur många böcker men fler än en. Någon form av gud blir bestraffad (?) och föds till hund på jorden. Det första som händer är att han och kullsyskonen läggs i en säck och kastas i vattnet för att drunka. Han överlever, träffar en flicka(?) som han flyttar in hos. Han är mycket upprörd över att inte kunna kommunicera vem han är men lär sig så småningom att forma vissa ord/ljud.
Eh.. det är typ det jag minns. Någon idé?

2. Ännu vagare minne av detta!
Handlar om någon form av pysslingar/gnoms/småfolk som lever i en trädgård(?) och tvingas flytta.
Och typ där slutar mitt minne. :rofl:

Minns att mitt 10-12åriga bokslukar-jag älskade dom.

Några idéer? :D
 
Den första måste vara Hundstjärnan av Diana Wynne Jones. Hade helt glömt bort den, men din beskrivning triggade igång minnet. Jag älskade också den, men visste inte att det fanns fler än en bok.
 
Jag har grunnat på det här i flera år nu, kanske allvetande Buke kan hjälpa mig hitta böckerna!

1. Bokserie, minns ej hur många böcker men fler än en. Någon form av gud blir bestraffad (?) och föds till hund på jorden. Det första som händer är att han och kullsyskonen läggs i en säck och kastas i vattnet för att drunka. Han överlever, träffar en flicka(?) som han flyttar in hos. Han är mycket upprörd över att inte kunna kommunicera vem han är men lär sig så småningom att forma vissa ord/ljud.
Eh.. det är typ det jag minns. Någon idé?

2. Ännu vagare minne av detta!
Handlar om någon form av pysslingar/gnoms/småfolk som lever i en trädgård(?) och tvingas flytta.
Och typ där slutar mitt minne. :rofl:

Minns att mitt 10-12åriga bokslukar-jag älskade dom.

Några idéer? :D
Svårt det där med bristande ledtrådar. Men Vi far av Terry Pratchett är ju en bok (del i en serie) som handlar om "omtar", vilka måste fly från sitt hem/värld i Varuhuset.
 
Den första måste vara Hundstjärnan av Diana Wynne Jones. Hade helt glömt bort den, men din beskrivning triggade igång minnet. Jag älskade också den, men visste inte att det fanns fler än en bok.
Ja!! Det är den! :love: Tack!! :bow:
Ja jag tror iaf att det fanns uppföljare? :confused:
 
Den första måste vara Hundstjärnan av Diana Wynne Jones. Hade helt glömt bort den, men din beskrivning triggade igång minnet. Jag älskade också den, men visste inte att det fanns fler än en bok.
Jaha! Jag tar tillbaka ”whaaat?” :) Den tror jag bestämt att jag läst. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp