Vad heter det?

@mandalaki Eller hur!? Visst finns det nåt som i alla fall förr kallades "journalistsvenska" som jag helt tragiskt tagit till mig. Börjar meningar med och eller men, hur fult är inte det? Men, (titta, nu hände det igen! :wtf: ) har man bara rättstavningsprogram på tidningarna numer, vart tog alla korrekturläsare vägen?
 
@mandalaki Eller hur!? Visst finns det nåt som i alla fall förr kallades "journalistsvenska" som jag helt tragiskt tagit till mig. Börjar meningar med och eller men, hur fult är inte det? Men, (titta, nu hände det igen! :wtf: ) har man bara rättstavningsprogram på tidningarna numer, vart tog alla korrekturläsare vägen?
Och och men har jag inga problem med (och inte språkvetarna heller, har jag för mig).

Nej, det finns nog knappt några korrekturläsare kvar längre. Det är längesedan jag hörde om en redaktion som fortfarande har det, de flesta har sparat bort dem.
 
Ja, dra alla över en kant! Favorit! Men "Smaken är som baken, Olika"? Det hörde jag på tv av en programledare och sen har jag hört fler som sagt det. Låter heeelt fel, i mina öron!

Men vaddå OLIKA??? Vad är det som är OLIKT med en bak? ;) Sedan att betydelsen/meningen kanske är samma, men hela poängen är ju det här med att smaken är delad.

Jag blir varm och irriterad.
 
Var på ett hotell där en ung kille i repan sa att han skulle "debattera" kostnaden för några sidor han kopierat... O_o samma kille pratade oxå om "Definitionsmedel" som tydligen skulle vara bakteriedödande. Hjälp....

Han kanske verkligen ville debattera kostnaderna. Köpslå lite så där i hotellbranchen. :-)
 
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article21953336.ab
Här står om en kvinna som såg "cool-lugn" ut på scenen. Jag har alltid trott att det heter ko-lugn? O_o Lugn som en ko... Kolugn. Ferdinands mamma, typ. Mamma Mu.
Vad säger ni? Det låter ju likadant men hur tolkar du uttrycket eller ordet? :confused:
Jag har hört båda varianterna, alltså ko-lugn och kol-lugn där den sista kan härledas till samma kol som i koling dvs. en udda person som inte bryr sig särskilt om något och som inte tycker om arbete ungefär. "Cool-lugn" blir väl som en variant då på kol-lugn.
 
Jag har hört båda varianterna, alltså ko-lugn och kol-lugn där den sista kan härledas till samma kol som i koling dvs. en udda person som inte bryr sig särskilt om något och som inte tycker om arbete ungefär. "Cool-lugn" blir väl som en variant då på kol-lugn.

Fast det finns ju inget som heter kol-lugn. Koling är ju en svenskvariant av cool, som person, men som du skriver det så uttalas det ju som det man har i grillen....kol.
 
Tycker programledarna i Radiohjälpen bör skärpa sig lite. Talar hela tiden aktioner när de menar auktioner ...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 366
Senast: Milosari
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 998
Senast: Rosett
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 100
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 971
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp