Vad heter det?

iNHALE

Trådstartare
Jag har i många många år funderat på vad det egentligen kallas när hästen använder sin överläpp för att undersöka något, plocka i sig mat eller kommunicera. Jag har aldrig hört någon använda ett specifikt ord för just detta.

Min gamla mamma har alltid kallat det för att "muppla" men det är ju inget vedertaget ord.

Vad kallar ni det?
 
Flema...eller kanske inte det som menas.
Nä det är inte det jag menar. Flemma är ju när hästen drar upp överläppen när den känner en smak eller doft som är spännande. Det jag menar är när hästen exempelvis gnuggar överläppen mot ens jackficka för att leta efter godis.
 
Jag skulle nog säga att hästen pillar :D

Själva överläppen kallar min sambo för jordnötspåsen! För den ser ut som en sån där oskalad jordnöt :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 551
Senast: Mineur
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
694
Senast: Emmi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 074
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp