Vad heter era fordon?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Det kan väl knappast bara vara jag som ger fordon namn? :D
Vad heter era fordon och finns det någon förklaring till namnet?
Min familjs:
Apan: En av pappas gamla motorcyklar, som inte finns kvar nu. Var tydligen en blå BMW. Aldrig hört förklaringen till det namnet, hade varit roligt. :p
Aroz: Pappas vanliga släp. Regn.r påminner om namnet.
Banjo: Mitt nya hästsläp. Har ett reg.nr som påminner lite om namnet + Banjo är ett vanligt hästnamn.
Bez ("j-vla tjeckiska plåtburk!"): 100 kr till den som kan lista ut vad reg.nr är på den skiten....:angel:
Blå: Min Volvo 850. Har reg.nr. på B och är mörkblå.
Dajm: En av pappas motorcyklar. Reg.nr påminner om namnet.
Hink/en: En av pappas motorcyklar. Reg.nr påminner om namnet.
Eken: Den motorcykel som pappa haft enda sedan tonåren. Har ett reg.nr är smeknamnet - en bokstav.
Kossan: En av pappas motorcyklar. Finns någon historia bakom namnet, som jag dock inte minns nu.
Mumin: En av pappas motorcyklar. Reg.nr påminner om namnet.
Peppar: Veteranbil. Reg.nr. med 2 x P i.
RGB: Vår gamla Golf Combi som dessvärre är skrotad sedan typ 10 år tillbaka. Lite coolt ändå. :D
Råttan: Mitt gamla hästsläp som ska säljas. Namnet är faktiskt inte kopplat till skicket, utan till reg.nr.

Tillägg: Det är tyvärr inte alla fordon vi lyckats hitta på namn till, men några iaf. :D
 
Min förra bil hade bokstäverna TES, så Tessan blev det. Fast, det användes aldrig. I min familj heter bilarna sin modell (alla kör Volvo) och eventuellt färg. Undantaget är Cadillacen, som kallas just det.

När jag hade Tessan körde min kompisar Lilla Blå (gissa varför), Silvia (också liten men silvrig) och Nemo (den ena backspegeln var mindre än den andra).
 
Puh: Pappas 940
Subban: Min gamla bil en Subaru Legacy
Fossingen: Första lastbilen jag hade på jobbet, hade FOT på regnr.
Häxan:
Min förra lastbil gick ibland under det namnet, ett spel på regnr HXY.
Pärlan: Min vita v70
Har inte hittat något bra smeknamn till den nya lastbilen, som känns rätt, den går under lite olika.
 
Jag har aldrig döpt ett fordon och lär heller aldrig göra det. Har helt enkelt aldrig känt ett behov av det.
Varför gör man det?
 
Jag har aldrig döpt ett fordon och lär heller aldrig göra det. Har helt enkelt aldrig känt ett behov av det.
Varför gör man det?
Jag har aldrig döpt ett fordon och lär heller aldrig göra det. Har helt enkelt aldrig känt ett behov av det.
Varför gör man det?

I vårt fall: Man har typ 20 fordon, varav flera av samma märke/modell, men endast 11 st begynnelsebokstäver i reg.nr = Skulle inte veta vilket fordon man pratade om annars. :p Sen är det lite kul också ;)
 
Min bil heter The Crazy Mule, dels för att den har reg.nr på TCM och dels för att vi är lite galna och älskar åsnor och mulor :-). Det passade liksom in i familjen. Till vardags kallas hen Mulan.

Min fars gamla bil (PSY xxx) kallades oftast för psyket för den kunde få ideér om att plötsligt börja blinka, vägra köra och byta radiokanal och nivå på ljudet för att sen plötsligt dö. Gärna på helgdagar och väldigt gärna på ställen där ett motorhaveri leder till låååångaköer :-). Nuvarande heter nog mest Saaben.
 
Haha, kul att fler döper sina fordon :P Ingen av mina kompisar gör det, fast jag tycker det är självklart :P Mina heter:
Sylvester En av mina cyklar, ingen spec anledning, gillar namnet. Han har en nummerplåt med sitt namn på :)
Rosa Lisa Min morfars gamla cykel, hon är rosa helt enkelt.
Felix Min nya cykel och alltså den senast namngedda, tog ett tag att hitta namnet, men jag hittade rätt efter några dar :heart
Brunte Min enhjuling, mindre lyckat namn, men jag kan ändå inte cykla på honom :P
Lucas
En av mina veteranbilar, min fina pojke.
Elton
Nummer två av veteranbilarna, sötenöten.
Petúr
Och nummer tre, men han är bara reservdelsbil, men han måste ju heta nåt för det :P

Jag har även döpt ett antal gosedjur och så min dator, men det är en annan tråd :P
 
Jag har aldrig döpt ett fordon och lär heller aldrig göra det. Har helt enkelt aldrig känt ett behov av det.
Varför gör man det?

Jag är uppvuxen med flera bilar i familjen och då hade de namn så att det var lätt att förstå vilken bil det pratades om, och därför fick mina första egna bilar också namn. Dessutom gav det en personligare relation till bilarna, som var gamla och behövde pratas vänligt med ;). När jag och sambon köpte första bilen tillsammans gav vi den ett vitsigt namn utifrån registreringsnumret, men det användes väldigt sällan. Nu har vi en ny bil (istället, så flera-bilar-anledningen gäller inte) och den har nog bara sitt namn i mitt huvud, det hjälpte mig att lära mig registreringsnumret!
 
Nuvarande Brum, utan egentlig anledning, mamma döpte och vi köpte den utav henne.

Tidigare bilar var Opus - en opel och Nisse - en Nissan och en ford som hette Herbie. Samt Wry, efter reg.plåten. :p
 
Vi hade en mycket älskad folkabuss när vi bodde i San Diego, den där gamla klassiska sorten, som vi döpte till Sally. Varför just Sally vet jag inte. Hon hade stått i öknen och var bara ett grått skal, men vi gjorde om henne till en mycket älskad campervan, klarröd och vit med innertak av fanér och en bred säng baktill. Hon såg liten ut men hade skrymslen och vrår som svalde lika mycket packning och annat som vilken husbil som helst. Inte gick hon snabbt och ingen luftkonditionering hade hon, men hon tog oss runt i Californien på de underbaraste äventyr.
Jag har aldrig varesej förr eller senare gråtit när vi sålt en bil. Jag grämer mig än idag över att vi inte behöll henne. Finaste Sally!! :heart (Inte jag i stolen utan min man, när han var väldigt ung...! Camp 4, Yosemite.)
28617013_1626898624061609_7668538081053202755_o.jpg
 
Senast ändrad:
Vi har en Ernst, en 4-hjuling med ett reg nummer som påminner om namnet.
En Golf som heter Rune, med reg nr RNE
En Buick .58 Limited som min man döpt till Limman..... oja! jag är brädad. Hon är nr 1 för honom =)
Vi hade en volov som hette En vacker flicka Reg nr EWF
Rödingen är min mans jobbil.
Wudden är vår Honda reg nr WUD
Ja, jag kan fortsätta i evighet, vi har så många fordon att de är smart att ha dom döpta:p

* Jenny *
 
Det kan väl knappast bara vara jag som ger fordon namn? :D
Vad heter era fordon och finns det någon förklaring till namnet?
Min familjs:
Apan: En av pappas gamla motorcyklar, som inte finns kvar nu. Var tydligen en blå BMW. Aldrig hört förklaringen till det namnet, hade varit roligt. :p
Aroz: Pappas vanliga släp. Regn.r påminner om namnet.
Banjo: Mitt nya hästsläp. Har ett reg.nr som påminner lite om namnet + Banjo är ett vanligt hästnamn.
Bez ("j-vla tjeckiska plåtburk!"): 100 kr till den som kan lista ut vad reg.nr är på den skiten....:angel:
Blå: Min Volvo 850. Har reg.nr. på B och är mörkblå.
Dajm: En av pappas motorcyklar. Reg.nr påminner om namnet.
Hink/en: En av pappas motorcyklar. Reg.nr påminner om namnet.
Eken: Den motorcykel som pappa haft enda sedan tonåren. Har ett reg.nr är smeknamnet - en bokstav.
Kossan: En av pappas motorcyklar. Finns någon historia bakom namnet, som jag dock inte minns nu.
Mumin: En av pappas motorcyklar. Reg.nr påminner om namnet.
Peppar: Veteranbil. Reg.nr. med 2 x P i.
RGB: Vår gamla Golf Combi som dessvärre är skrotad sedan typ 10 år tillbaka. Lite coolt ändå. :D
Råttan: Mitt gamla hästsläp som ska säljas. Namnet är faktiskt inte kopplat till skicket, utan till reg.nr.

Tillägg: Det är tyvärr inte alla fordon vi lyckats hitta på namn till, men några iaf. :D

Min bil heter Eigil. Det är DN Volvo xc70 som har ett regnr som påminner om vad min favorit Eigil i danska filmen De gröne slagtare brukade skrika. Så han heter Eigil.

Särbons i veckan sålda Dodge Ram 1500 Laramie döpte jag till Fat Betsy iom strl och att den US-bil inte känns som en Bettan.

Imorgon får vi hem nya Mersan(tel ville skriva metacam.. haha). Den måste jag se innan den döps.

När vi var i Spanien förra året och lånade en kunds lght och bil fick vi låna reservbilen iom att den andra var på lagning. Det var en pytte-Peugeot som var repad, bucklad, solblekt, skramlig, utan så mkt klös. Men med manuell låda. Så det blev Manuel!
Vi saknar honom. Han gjorde vår resa mer äkta!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp