Vad heter era fordon?

Jag har kört ganska mycket bil i mina dar och fått ett personligt förhållande till de bilar jag haft, och så snart jag har fått kläm på bilens personlighet och egenskaper så har den fått ett namn. Min första älskade bil var en silvergrå volvo 740 som var en fantastisk gentleman - alltid korrekt och artig och ställde alltid upp på mig. :love: Han hette John, kallades för Johhny. Sen hade jag nån liten billig skramlig ford ett tag som hade regnr OJM, den fick heta Dajmen. Min nuvarande gamla aygo är liten och utan finess men sliter på och tar mig dit jag ska på höga varv, han heter Ponnyponny. Jag har även en volvo 745 nu som reservbil/packbil/dragbil, men har inte kört den så mycket så jag har inte fått kläm på dens personlighet så den har inte berättat sitt namn för mig ännu. ;) Min mans bilar har jag inte så personlig relation med så de har inte berättat sina namn för mig. Förutom Gulingen, som heter så av rätt uppenbara skäl... :D
 
Problemet uppkommer nog först när ”bilen” inte är en entydig definition. Hade heller aldrig namn på bil innan vi hade två stycken, då förenklar det att ha ett kort och koncist och entydigt namn på varje exemplar, som funkar bra i kommunikationen mellan både vuxna och barn.

Båt skulle jag aldrig behöva namn på eftersom ägandet av sådan kommer att vara 0 tills jag dör.

Det är ju så klart ett bra argument. Vi har tre bilar och det är klart att det emellanåt uppstår oklarhet kring vilket fordon som avses. Men trots det har jag liksom aldrig känt att jag haft det behovet. Men det är kanske mest för att jag har någon sorts halvtöntig princip kring att inte döpa saker.

Så det är klart att det är paradoxalt att bara båten är döpt. Det uppstår aldrig någon tveksamhet kring vilken båt som avses, vi har ju faktiskt bara en båt. Båten heter Ida och har fått sitt namn i sirlig blå text i aktern.
 
Namnen på mina bilar började nog med opeln, BMJ som såklart blev Britt-Marie Johansson :D
Saab 900, JHJ som blev Jävla Hasse Johansson.. han hade lite problem med rost, oljeläckage och "check engine" som lyste upp min tillvaro
Har haft en saab 9-5 men han hette UNO vilken var ett självklart val :)
Nu har jag en saab 9-3 LXS, Lenny Xet Sveningsson
 
En volvo jag hade, hade LNY som bokstäver, den hette Lilla Ny.

Saaben jag hade, hade TEN som bokstäver, så den fick heta Tena Lady.

Nuvarande Opel, heter bara Åppelen och sambons Peugoet heter pegutten.
 
Jag brukar inte döpa bilar/fordon, men jag har någon typ av smeknamn på dom utifrån reg.nummer.

Sambons förra lastbil hade PMP XXX så det blev Pimpen.
Nuvarande har PJL XXX så den är Pejlen.
Hans bil har XDY XXX så den får heta Xindy.
Min egen har DYB XXX så den är bara Dyben.
Vår gamla bil hade MOS XXX så den blev Mosen.

Det är lite sport att hitta ett namn utifrån reg.nummer för mig. Något jag för övrigt roar mig med när jag ligger bakom andras bilar när jag kör. :D
 
Som jag då, brukar ge bilar namn eller ord efter reg-bolstäver som jag åker bakom. Tyvärr har jag inte kommit på nåt till nin egen, den heter bara åppelen (en opel) med konstga bokstäver wwk.
 
Min förra bil hette Tyffen, reg nr tyf. Fast det var inte jag som döpte den, hittade ett papper i handskfacket där bilen omnämns som Tyffen, tyckte det lät bra så det fick den fortsätta heta.

Nuvarande bil har inget namn, men jag gillar den mycket bättre!
 
Haha, ja. Den är klockren tycker jag, ända tills man behöver lämna den på verkstad. Delarna är så dyra.

Jo, det är sant! Fick betala 2500 bara för att kunna öppna bagageluckan igen när elektroniken lagt av :crazy: Men jag lägger hellre de pengarna på den bilen än den förra som gick sönder på samma delar varje år..
 
Jo, det är sant! Fick betala 2500 bara för att kunna öppna bagageluckan igen när elektroniken lagt av :crazy: Men jag lägger hellre de pengarna på den bilen än den förra som gick sönder på samma delar varje år..
Allt billigare än 5000 klassas som billig reparation här numer. Mekanikern bara "men det kostar ju..." Jag bara ".... Hur mycket?" "4500" och man bara "puuuuuhhh. Det är ju billigt! Trodde det var över 10000!" :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp