Vad heter era hundar?

Se, om min uppfödare varit lika klok som din hade jag också valt stamtavlenamnet! Så vackra namn! :heart
Mina ljusa damers uppfödare döper alltid alla i en kull så att namnen börjar på samma bokstav, och så ska det gärna vara namn som är vanliga i något av ursprungsländerna. Sedan försöker de välja namn som går att ha som vardagsnamn också, men då när jag varit där och hjälpt till mycket så har jag fått välja namnen själv. Zala och Aysu var jag inte med och döpte, men där hade de gjort ett bra jobb ändå :p

Nu är förvisso Zala från en annan kennel än mina andra ljusa damer, men hon köptes av Ebrahs uppfödare och det var från dem jag tog över henne. Och Zalas mamma kom från Ebrahs kennel så tja :D (Jag tog dock kontakt med Zalas uppfödare när det blev klart att hon skulle flytta till mig och är fortfarande vän med dem på facebook)
 
Mina ljusa damers uppfödare döper alltid alla i en kull så att namnen börjar på samma bokstav, och så ska det gärna vara namn som är vanliga i något av ursprungsländerna. Sedan försöker de välja namn som går att ha som vardagsnamn också, men då när jag varit där och hjälpt till mycket så har jag fått välja namnen själv. Zala och Aysu var jag inte med och döpte, men där hade de gjort ett bra jobb ändå :p

Nu är förvisso Zala från en annan kennel än mina andra ljusa damer, men hon köptes av Ebrahs uppfödare och det var från dem jag tog över henne. Och Zalas mamma kom från Ebrahs kennel så tja :D (Jag tog dock kontakt med Zalas uppfödare när det blev klart att hon skulle flytta till mig och är fortfarande vän med dem på facebook)
Underbart! :heart
Chikas föräldrar hette Tamiko och Ichifusa - så hur i allsin dar uppfödaren tyckte det var en bra idé att döpa kullen på engelska och efter musikstilar vette sjutton! 😅 Jag fick dock välja vilken musikstil som skulle bli min och jag valde Soul.
Kailzie var döpt efter den skottska gård där hon var född, men hon var papperlös så det valde jag ju jälv från början. :heart
 
Med ett undantag fick de första hundar jag och mitt ex hade tillsammans - utan att vi tänkte på det - namn efter litterära eller mytologiska figurer. Och den traditionen följer jag fortfarande, även om jag ibland undrar om den inte är lite väl begränsande.

Fredman, Phaedra, Dharma, Myrten och Rhiannon det är mina cockrar. Deras stamtavlenamn har inget med tilltalsnamnen att göra. Fredman var en omplacering och Myrten var redan döpt efter en karaktär i en Kerstin Ekman-roman. Den nuvarande - Rhiannon - gav jag själv stamtavlenamnet. Uppfödaren hade en idé om ett specifikt namn en häst hon tyckte mycket om hade. Namnet anknöt dessutom till havet. Så jag bestämde att min valp skulle få namn efter en fullständigt formidabel galopphäst, nämligen Sea the Stars. Resten av gänget hade sina namn när våra vägar korsades. I Dharmas fall ville jag gärna ha ett namn på D (pga hennes stamtavlenamn) och valde därför att namnge henne efter en TV-serie. Annars har namnen inte alls hängt ihop.

Tror nästa cocker ska heta Rowena.
 
Mina heter Somollis Jonah, kallas Jonah eller Jonisen, Botvidehunden Jamie, kallas Jamie, James eller Jamie Johansson och Sonnie, kallas Sonnie. Alla tre är bordercollies. Jamie är den enda jag döpt själv, de andra kom till mig som vuxna.
4C6A84CC-EFA7-4D58-A9BF-6622A4B39383.jpeg
 
Min jaktlabbeblandis heter Runa. Ville ha antingen ett naturnamn eller nåt som lät lite nordiskt. Tänkte först kalla henne Aska för hon har spräckliga gråvita tassar, som om hon gått i aska. Men sen det blev Runa istället.

Min förra hund var en whippet och hette Just My Style enligt stamtavlan. Jag döpte honom till Zaphod, efter Zaphod Beeblebrox i Liftarens Guide till Galaxen. Klart en vinthund ska döpas efter galaxens största ego liksom :D

Nästa vecka får vi hem en liten golden-valp. Lutar åt att han ska få heta Skare (som skarsnö alltså). Maken har dock börjat säga Sarek av misstag, han verkar ha lättare att komma ihåg det av nån anledning, så det finns risk att han blir en Sarek istället. Eller att han får heta olika beroende på vem som pratar med han :laugh:
Guuuud vad fint Aska var!

Min valp fick ett "mellannamn" som hon tyvärr verkar få ha permanent, men letar efter ett bättre passande. 🙈
 
Nike heter Nike och är blandis, dottern döpte henne när vi hämtade hem henne i bilen. Tay heter även Tay i stamtavlan och Spock heter Nuke i stamtavlan men det var lite väl likt Nike så därför blev det Spock på makens förslag.

IMG_20220811_154351_859.jpg
 
Jag har inte döpt någon av mina nuvarande hundar själv. När jag skaffade Ping (som tyvärr gick bort i somras) så var jag inställd på att döpa nästa hund till Ting och Ping var ännu finare. Poppy fick fortsätta heta Poppy för det matchade med Ping. Poppys syster Bella bad den förra ägaren om att hon skulle få behålla sitt namn för att hon tyckte att det var så jobbigt att omplacera och att det hade blivit ännu jobbigare om Bella dessutom bytt namn. Pärla fick heta Pärla pga sina blågråa ögon och det passar henne plus matchade Ping och Poppy.
Har precis tömt telefonen så har ingen bild med alla fyra men här är Bella, hennes kullsyster Poppy och deras halvsyster Pärla
8BFB6FAD-E306-4976-A570-0483F54653C4.jpeg
 
Jag är en sån som gillar när hunden kallas för namnet eller variant på namnet i stamtavlan.

Så först har vi *kennelnamn* Impa, kallas ibland för Limpan, Impelimpen och numera även Tanten för hon har blivit pensionär. Fick välja namn själv förutsatt att det började på I.

Nästa heter *kennelnamn* Testarossa och kallas Testa eller Testet. Henne valde uppfödaren namn till då hon skulle behålla henne själv. Uppfödaren kör bokstavsordning men tema bilar på alla kullar. Jag valde till hennes syster (Troll) men då hon inte blev äldre än 4 månader fick jag överta Testa.

Sist har vi Imperia som saknar kennelnamn. Min uppfödning och med en mor vid namn Impa fick alla valpar namn som börjar på IMP. Tanken va inte att behålla henne men hon bestämde åt mig. Lyssnar även till Monster och Bäbis.

Alla är hovawart.
 
Zhenshi Francesca (Gaia)
Uppfödaren i England bestämde stamtavlenamnet och jag hade länge gillat namnet Gaia.

Xilla van het Bossche Front (Xilla)
Uppfödaren i Nederländerna bestämde stamtavlenamnet och hade en önskan om att valpen skulle kallas för vad hon heter i stamtavlan, så därför kallas hon för Xilla (uttalas Silla).

Mei Hung Ping Nan (Pinglan)
Uppfödaren i Finland bestämde stamtavlenamnet och jag valde Pinglan då det låg bra i munnen och liknade stamtavlenamnet.

Gurkans Plötsligt Händer Det (Peggy)
Min egen uppfödning och namnet var givet då hon var den första valpen jag fick på elva år. Jag hade haft tikar som gick tomma under många år, så det var lite som att vinna på triss när Pinglan äntligen blev dräktig. Plötsligt händer det...
Tilltalsnamnet Peggy ligger bra i munnen och är från Peggy Carter i Captain America-filmerna (jag är en stor Marvel-fantast).

Minillas Professor D of Surprise (Albus)
Jag är även en Harry Potter-fantast, så jag valde att kalla mopsvalpen för Albus och uppfödaren döpte sedan honom till Professor D, som i Professor Dumbledore.
 
Luna är annars också ett jättevanligt namn på siberian husky har jag märkt! :)

P.s Ingen bild du vill visa på din?
Jo det är rätt vanligt men det är ju så himla fint namn också! Typiskt Husky-namn! Ville ha nåt som slutade med A dels pga namnet Alfa.

Jag är värdelös på att formulera mig i text för tillfället

Återkommer med bild!
 
Kennelnamn Daphne. Gillade inte namnet pga att det just då gick nån ”mindre smickrande” dokusåpa med en deltagare som hette så. :o Hon påminde lite om min favvis-gosehund jag hade som liten och som jag döpt till Smulan. Nån av mina föräldrar började kalla henne det så fort de såg henne - och vips så var det inarbetat.

Kennelnamn Atouba. Han fick behålla namnet eftersom det är fint och ovanligt. Han är döpt efter en fotbollsspelare från Kamerun. (Nu kallas han visserligen mest saker som anspelar på ”Puppy”, men hans riktiga namn hänger också med.)
 
Nu är min pälskling död sedan några år, men hans stamtavle-namn var Boleskine's Born Unique. Uppfödaren gav honom namnet pga hans teckningar och blå-brindle färgen som är rätt ovanlig på amstaffs. (plus det var deras B-kull)

Till vardags så hette han Teddy. Inte som i nallebjörn (som många trodde), men uppkallad efter fotbollsspelaren Teddy Sheringham. :D

1064870_10151428867386652_537607885_o.jpg
 
*kennelnamn* Love Affair on Stage. Det blev Lova till vardags. Eller Lovis, Lova-Bova, Bovis, Snuzze, Snuzzevalpen och en hel del andra töntiga smeknamn. :o:love:
 
*kennelnamn* Be Your Own är det officiella namnet. Uppfödaren valde och temat var ”Own” då pappan till kullen kallas Owen. Tilltalsnamnet är Svante och det är valt av min yngste son efter en hund han sett på Barnkanalen. Jag hade Morris eller Eddie som förslag men gillade Svante så då blev det så.

Utöver Svante kallas han för Bampe eller Spanielsson. Han är en engelsk springer spaniel.
 
Vi har en *kennelnamn* Frosty Cavalier.
Det var is-tema på kullen :)

Vad han heter hos oss?
Lucifer men kallas Luci. Är han olydig heter han Lucifer Morningstar :D

Döpt efter familjen favoritserie med samma namn!
 
Jag älskar namn och har många och långa namnlistor utifrån ras, färg, kön och andra idéer jag har. Har inga specifika namnteman men gillar om vardagsnamnet kan börja på samma bokstav som stamtavlenamnet eller anknyta till namnet på något sätt.

Äldre hanen heter Seamist Silverstone, Samson till vardags, långhårig colliehane i färgen blue merle. Här var starka namnkandidater Simson, Cirrus, Gatsby och Nimbus. Det landade i Samson under flygresan hem med honom när han var 8 veckor gammal. Samson (på svenska: Simson) är en biblisk figur som är känd för sin oerhörda styrka och sitt långa hår - passande på en långhårsras.

Yngre hanen heter i stamtavlan Inox vom Seehain, kallas Izor till vardags, långhårig colliehane, trefärgad. Här var hela familjen engagerad i namnvalet och vi bollade Darcy, Jasper, Caius och Elton fram och tillbaka. Inox betyder rostfritt stål, och vi funderade också på att kalla honom Inox, men det kändes inte helt rätt... vi funderade också på Onyx, men där blir betoningen så knepig i ett namn som ska ropas. Izor är namnet på en gladiator, och, visar det sig, också på en duktig och framstående colliehane (Watchman-Izor) och det finns också minst en framstående polishund i nutid som blivit årets polishund och som heter/hetat Izor.

Tidigare collie var en sobeltik och hette Uniline's Secret-Surprice. Hon fick heta Lova, egentligen mest då hennes syster kallades Lovan (men det passade henne mycket bättre än Sippan som hon själv kallades :crazy:) På min lista då låg Gemma, Tara och Inka men inga av dem passade henne riktigt bra - av någon anledning kändes de namnen som "mörkare" dvs att de skulle passa på en trefärgad hund men inte en sobel. Jag tycker ex. att det är lite knepigt att kalla en hund något som betyder ljus eller eld (som exempelvis Gnista, Flamma, Lysa) om hunden ifråga är mörk i färgen. Vet inte om jag är den enda som tänker så? Samma sak med namn som Cirrus eller Nimbus - för mig är det namn på vita/grå/ljusa hundar.

Jag är jättenöjd med alla mina hundars tilltalsnamn - vad gäller stamtavlenamnen så tycker jag det är uppfödarens sak, men det är förstås roligt om en gillar även stamtavlenamnet. Så är fallet med mina nuvarande hanar. Har aldrig varit med om att välja stamtavlenamn då alla uppfödare haft ett specifikt tema/ett namn de tycker passar en specifik individ, och det har aldrig stört mig heller.
pres4.jpg
 
Stamtavlenamn: Alter Ego Velmond
Tilltalsnamn: Lurvas
Ras: Engelsk Cockerspaniel

Har alltid haft Lurvas som kandidatnamn på en cockerhane, efter Lille Skutts hund, och lurvig är han så det räcker för att leva upp till namnet oxå 😊.

Vi har även haft springer spaniel Ringleaders Beulah Neb (jättekonstigt namn som jag aldrig hittat betydelsen för), kallad Zorro (hette så när vi köpte honom som 4- årig omplacering) och cockerspaniel Westerner Touch of Frost, ”Tassa”. Mysigt namn som passade henne tyckte vi.

På bilden är det Lurvas som visar upp sig 😊.
 

Bifogade filer

  • AFF83917-D42F-4165-AFED-59B511D8312F.jpeg
    AFF83917-D42F-4165-AFED-59B511D8312F.jpeg
    490,8 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Nyfikna jag undrar vad heter era hundar?
I stamtavlan och till vardags?
Valde ni namnet själva eller var det uppfödaren?
Om ni valde själva, varför blev det just det namnet?
Och vilken ras är hunden?
Är ni nöjda med namnet?
”Siljanstassarnas Whitchy Woman”
Vardagsnamnet är ”Muffin” vilket passar henne utmärkt🧁
Biljon Havanaise eller ”Dijon Majonnäs” som barnen säger 🤣
 
Jag har kört med stamtavlenamnet på båda mina. Min första hund hette Filimon och min nuvarande heter Emiron. Min nuvarande fick jag lov att döpa själv, kullen skulle ha namn på E men i övrigt fick valpköparna bestämma själva vilket jag tycker är rätt kul. Jag är inte jätteförtjust i att behöva uppfinna egna namn för att stamtavlenamnet är omöjligt att ha till tilltalsnamn/inkallningsnamn.
 
Vår cocker heter [kennelnamn] Soldis, så det var ju inte mycket att bygga ett tilltalsnamn på. Så efter långa listor och mycket diskussioner i familjen kastade jag ur mig Edward von Flufftass... så det heter han nu :) Superkul när han ska ropas upp i väntrummet hos veterinären osv. Vi möts alltid av väldigt glada miner. Till vardags heter han dock Eddie eller olika versioner av Edward som t ex trött-ward. bus-ward, knäpp-ward osv. Av någon anledning heter han också Putte när jag pratar med honom, tror det kom av att jag sa att han var en puttefnask och därför blev det till slut Putte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 836
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 730
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 715
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp