Vad heter era hundar?

Tage (t.v.) heter Adiolas Humble Handsome i stamtavlan. Ingen koppling där mellan namnen 😅 Jag gick igenom en himla massa barnnamnslistor och Tage var det namnet jag och mannen gillade mest. Jag har inget direkt smeknamn på honom, men han lystrar till Poodle för det kallar mannen honom 😂

Elton heter Adiolas Jelton i stamtavlan. Där berättade jag för uppfödaren att vi skulle kalla honom Elton och iom att det var J-kullen och hon gillade namnet Elton så mycket så kom hon med förslaget om att han skulle heta Jelton i stamtavlan 🙂 Även då gick jag igenom en massa barnnamnslistor för att hitta något bra.
Hans smeknamn är Gnällton och Skithund 🤪 Mannen kallar honom Noodle så att det ska matcha Poodle 😂
20220916_101702.jpg
 
Min uppfödare lägger sig inte i namnvalet utan jag fick välja själv vad jag ville. Första hunden hette kennelnamn plus Most played och kallades Jake hos uppfödaren. För mig var han en tydlig Alvin så det fick han heta.

Andra hunden heter kennelnamn plus Secrect agent och kallades Milou och jag tog över honom när han var 6,5 månad och jag kunde byta om jag ville men namnet var perfekt på honom. Då kan man säga men Miiiilouuuuuu och sucka när han hittar på hyss och det ligger bra i munnen :D Mycket välanvänt smeknamn.

Har annars inga smeknamn eller förkortningar, vill ha namn som är perfekta som dom är. Kan dock säga pinsamma smeknamn ibland med helt annan innebörd som Sötnöt och Älske plutt :o

Har blivit en omedveten trend att döpa dom till tecknade serier. Tänkte inte på det men alla kommer med frågan om han är döpt efter filmerna om Alvin och gänget vilket han inte är och Milou är ju Tintins hund. Funderar på att göra det till min grej och döpa nästa hund efter en filmfigur.

Alvin är en powder puff och Milou nakenhund
 
Almanza Violetta ”Bira” (Flat)
Uppfödaren döpte valparna till italienska namn för att pappan var italiensk. Tilltalsnamnet bestämde min sambo.

Blumingsdale Double Success ”Toddy” (Dalmatiner)
Uppfödarens D-kull, hon gav mig några alternativ som jag fick välja mellan. Att han kallas (Ägg)Toddy är för att knyta an till alkoholtemat.

Timanka’s Taste of Luxury ”Vinna” (Dalmatiner)
Uppfödarens T-kull. Jag valde mellan Lyxa och Vinna i tilltalsnamn, mamma valde Vinna.

Blumingsdale Georgia Brown ”Segra” (Dalmatiner)
Uppfödarens G-kull. Tilltalsnamnet var väl självklart när man redan har en Vinna :D

Lordsett Pina Colada ”Nike” (ESS)
Uppfödarens P-kull. Pina Colada passar bra in på alkoholtemat. Nike är segergudinnan och passar därför ihop med Vinna o Segra.
 
Assar heter Astor i Stamtavlenamn, han hade nog fortsatt hetat det om inte Assar redan var bestämt innan jag ens visste att jag skulle köpa hund igen. Han är döpt efter ena uppfödarens fd tävlingshund.

Annars har mina hundar alltid hetat samma sal i Stamtavlan som dom kallas till vardags, har valt namn själv till mina hundar.

Nästa hund ska tydligen heta Leif "Leffe", det har husse bestämt 😤
 
I stamtavlan: Youhais Gry
till vardags: Gry
Valde ni namnet själva eller var det uppfödaren? Jag valde Gry o hon skrev in det i stamtavlan, Youhais är uppfödaren
Om ni valde själva, varför blev det just det namnet? Kort, fint namn :)
Och vilken ras är hunden? Dansk/svensk gårdshund
Är ni nöjda med namnet? Japp
 
Min blandrasvalp heter Demon (engelskt uttal) o hos uppfödaren hette han Harley o sambons Cavalier heter Carhartt Goldfinger i stamtavlan o till vardags går han under namnet Mack
 
Mina tidigare hundar 🕊️

I stamtavlan: Youhais Stiliga Sissi
till vardags: Agnes
Valde ni namnet själva eller var det uppfödaren? Uppfödaren
Och vilken ras är hunden? Dansk/svensk gårdshund

I stamtavlan: Tors Pax
till vardags: Malte
Valde ni namnet själva eller var det uppfödaren? Uppfödaren
Och vilken ras är hunden? Engelsk setter
 
Solbo's Falken Hannibal (Hannibal) Dalmatiner. Jag valde namnet Hannibal, Falken pga F-kull och kenneln låg i Falkenberg.
Zeke (Loke). Oreggad labrador. Alla valparna var döpta efter Gladiatorerna. Jag gillade inte Zeke så jag valde annan gladiator.
Menina (Minina pga att jag hörde fel). Schäferblandis. Omplacering, behöll nästan samma namn.
Vickulas Sarek (Sarek). Kelpie. Sarek var ett av mina förslag, men de var döpta innan jag valde valp. Kunde blivit Sting också.
Vickulas Rio (Rio). Kelpie. Omplacering, behöll tidigare namn.
 
Dazzling Flash Iza (Iza), mittelsiptz. Uppfödaren valde namn och vi tyckte att det fungerade bra, så vi valde att kalla henne Iza även till vardags.

Dazzling Flash Rumba (Reka), mittelspitz. Vi tog henne på foder och uppfödarens Samba hade nyligen gått bort så därför tyckte hon att det passade bra med en annan dans som namn. Eftersom vi visste att det var ur R-kullen vi skulle få en valp hade vi redan funderat ut namnet Reka och valde att kalla henne det.

52371696435_c251bd67c1_h.jpg
 
Det är verkligen intressant att höra era pälsklingars namn, hur många som kallas sitt stamtavle namn osv!!

Tack för att ni delar med er :):):up:
 
Vill tillägga en sak om min hunds namn. Alla i kullen är ju döpta efter fotbolls arenor. Jag fick då välja från fem alternativ vilken fotbollsarena jag ville att min hund skulle döpas efter. Valde då white hart lane eftersom det var finast tyckte jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag brukar försöka kalla hundarna för kennelnamnet. Min ena heter Fedra von der Drachenwiese, kallades Jarrah redan hos uppfödaren så det kallas hon här också.
Den andra har jag bestämt namnet på själv, det skulle börja på S, så hon heter Blackneck's D'Strega och kallas Strega.
D763E79D-62F6-4DC9-9C55-0033048A2CDD.jpeg
 
"*kennelnamn* Publish Me". O_o:confused:O_o Vilket är... jättekonstigt.
Daisy till vardags.
Min förra hund var döpt efter en konstnär, och jag ville jättegärna fortsätta det spåret om det blev en hane (Matisse), men så valde vi en tik och då blev det det andra spåret jag klurat ut: någon koppling till blomster. Så näst på tur kommer bli Malva, Aster, Flora, eller något liknande :)
 
Solbo's Falken Hannibal (Hannibal) Dalmatiner. Jag valde namnet Hannibal, Falken pga F-kull och kenneln låg i Falkenberg.
Zeke (Loke). Oreggad labrador. Alla valparna var döpta efter Gladiatorerna. Jag gillade inte Zeke så jag valde annan gladiator.
Menina (Minina pga att jag hörde fel). Schäferblandis. Omplacering, behöll nästan samma namn.
Vickulas Sarek (Sarek). Kelpie. Sarek var ett av mina förslag, men de var döpta innan jag valde valp. Kunde blivit Sting också.
Vickulas Rio (Rio). Kelpie. Omplacering, behöll tidigare namn.
Är man gammal när man inser att det finns läsare här som inte ens var födda när Gladiatorerna var en grej? https://sv.wikipedia.org/wiki/Gladiatorerna_(TV-program)
Fast det har tydligen varit igång en vända till?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 536
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 689
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 596
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 533
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp