Vad heter skorna?

P

pannkakssmet

Nu är det snart dags för hovslagaren igen, och jag letar efter en speciell typ av sko jag gärna skulle vilja ha.

Det är en vanlig järnsko, men med falsad innerkant. Alltså sluttar kanten från söm-hålen in mot sulan.
Jag hade det på en häst förra vintern och det fungerade jättebra mot snöklamp och jag slapp använda snösula, så jag tänkte prova dom i år igen.

Tyvärr hade jag en annan hovslagare (som är, och var, omöjlig att få tag på) då som själv hade den typen av skor. Den jag har nu har inte de skorna, så jag får köpa själv.

Vet någon?
 
Sv: Vad heter skorna?

Jag tror tyvärr inte min hovslagare har utrustning till det, eller vill lägga energi på det.
Har jag otur så var det så den förra gjorde.

Men modellen borde ju finnas? När jag sökt har jag dock inte hittat modeller som är endast falsade där, utan det är alltid i kombination med något annat.
 
Sv: Vad heter skorna?

Det låter som att du beskriver mina dojjor. Jag vet inte vad dom heter egentligen, men min hovis kallar dom roll-over... Det ska hjälpa till med överrullningen...:laugh: Dom är rejält rundade och jag får inte alls lika mycket klampar som mej vanliga skor med "skarp" kant...

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad heter skorna?

Roll-over är rundade på utsidan med. Något jag inte behöver.

Messy: Franska järn?
 
Sv: Vad heter skorna?

Jo jag googlade också, men jag fick mest upp heminrednings-sidor.
Och eftersom du skrev vanliga, så tänkte jag att de kanske har ett annat officiellt namn. Men tydligen inte då! ;)
 
Sv: Vad heter skorna?

lite så kände jag oxå, kanske inte är så vanliga bara det att jag alltid har haft dem :p

nu har hon guldskor så jag kan inte ens fota dem!
 
Sv: Vad heter skorna?

Tror att det är franska järn du tänker på, galoppskor. Används flitigt här i Stockholm på hästar som inte bör ha snösulor. I Kerckhaerts sortiment heter de Steel Kings Plate Extra Sound och Mustad säljer de från St Croix.
 
Sv: Vad heter skorna?

Tack för era svar! Nu har jag lite att gå på. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 472
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Utrustning Jag skulle vilja utbyta erfarenheter av olika sätt att sko pållen på vintern. Eftersom vi har ett avlångt land med vitt skilda väder...
2
Svar
21
· Visningar
2 161
Senast: Sagohöst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp