Vad i hela friden är det här?

Unafraid

Trådstartare
Jag har pratat med veterinär. Vi ska avvakta och se om den ändras, sen ta en biopsi. Hon funderar på ink, men tycker egentligen inte det heller. Provade använda firstvet. Ska kontakta min ordinarie om några veckor.

Knölen är "lös", kan hålla i runt hela med fingrarna. Jämna kanter, oval/rund. Hård, men med lite svikt i. Jag tänker "gummikula". Hästen är inte öm, eventuellt lite i huden, men den ligger trångt mellan låren och måste skava i varje steg.

Vad tror ni det är?

IMG_20181221_142829.jpg
 
Vad gjorde ni åt dom/var satt dom?
På exakt samma ställe som på din häst. Jag satte en gummisnodd runt efter tips från veterinär, och kunde pilla bort den efter ett par dagar. Skickades på biopsi som bekräftade.
Den kom tillbaks en gång till ungefär ett halvår efter, på samma ställe, och även då satte jag en snodd runt. Nu var det ungefär tre år sedan och den har inte kommit tillbaka :)

Screenshot_20181221-203420.png
Det här var nummer 2,som inte hann växa till sig. Den första var minst dubbelt så stor.
 
På exakt samma ställe som på din häst. Jag satte en gummisnodd runt efter tips från veterinär, och kunde pilla bort den efter ett par dagar. Skickades på biopsi som bekräftade.
Den kom tillbaks en gång till ungefär ett halvår efter, på samma ställe, och även då satte jag en snodd runt. Nu var det ungefär tre år sedan och den har inte kommit tillbaka :)

Visa bifogad fil 22890
Det här var nummer 2,som inte hann växa till sig. Den första var minst dubbelt så stor.
Google sa att det var dumt att prova innan man pratat med veterinär. Men det känns rimligt att det skulle gå! Ska prata med min veterinär! Hon har haft en likadan på ett annat ställe för typ 5 år sen, den kunde jag trycka ut själv(hade sårskorpa) och såg ut exakt sådär!

Tack för dina svar!
 
Jag har pratat med fler veterinärer och dom har sagt avvakta, det bästa vore om den bara höll sig i samma storlek. Så jag håller koll varje dag! :)
 
Uppdatering: den såg ut såhär igår. Så jag bestämde mig för att ringa veterinären imorgon för att avlägsna den på något sätt.
26190

Men idag undersökte jag den ganska noga, klämde till, och den ploppade ut! Jag har en extremt snäll häst, så hon trampade bara lite. Det hela tog kanske 10-15 sekunder.
 
Jag hittade 2 ärtstora på örat på en av mina, de tittade liksom ut och lossnade när jag petade lite. Såg ut som små fettknölar, det kom inte tillbaka några nya på henne iaf.
 
Vi får hoppas att den här inte kommer tillbaka, hon har fått en rejäl svullnad och veterinärbesök är inbokat under dagen. :meh:
 
Mitt förra haflingersto fick något liknande, dels på öronen men sen även bak på ena låret. Alla tre sprack av sig själva precis som om du har en finne typ och klämdes ut och återkom aldrig efter de, dock den som sprack på låret var mitt i sommaren så fick se till att hålla flugorna borta.

Aj hoppas svullnaden lägger sig 😔
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag när jag skulle gosa med en av hundarna i soffan märkte jag att hennes spenar var illröda/plommonlila. Såg sedan att hon helt...
Svar
2
· Visningar
5 094
Senast: Alindra2000
·
T
Hästvård Har sökt på nätet utan att hitta något som stämmer helt å hållet. Allt började med ett skav efter bandage på baksidan av framknät...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Fritzon
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 278
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp