Vad i hela friden är det här?

Jag hittade 2 ärtstora på örat på en av mina, de tittade liksom ut och lossnade när jag petade lite. Såg ut som små fettknölar, det kom inte tillbaka några nya på henne iaf.
Min hade en sån på örat men veterinären sa att jag skulle bara låta den vara. Inte ömt eller nåt så han fick behålla den. Trodde att det var som ett blodöra på hund.
 
Fast det måste ju finnas slemsäckar = bursor för att det ska kunna bli en bursit. På låret har du ju ingen bursa vad jag vet?

Jag har som sagt aldrig haft en häst med detta. Vet bara vänner som sagt deras veterinärer gett den diagnosen men de kan såklart ha fel. Jag är ingen veterinär. 🙂
 
En fråga :)
Jag har haft hästar med många olika typer av knölar men aldrig fettknöl som på ts bilder :o, vad kommer de av?

Är ink och fettknöl samma sak?
Mina hästars knölar har varit konstanta och varken vuxit ngt märkvärdigt eller försvunnit (förutom skimmelns melanom) har heller aldrig sett ink över 5mm i storlek :o.
 
Veterinären kliade sig i huvudet, hon trodde det var vätska och skulle tömma, men det kom inte ut något. Då var väl svullnaden som fyra tennisbollar. :meh: nu har den dock gått ner rejält, jag red igår. Min häst är dock stenhård så hon var lika glad som vanligt. :rofl: hon blir "aldrig" halt, även vid såna sår som skulle få andra hästar att vägra gå ett steg.
Hon äter metacam några dagar i alla fall. Knölen är skickad på analys och jag får nog svar i början på nästa vecka!
 
@hemlig ingen knöl, bara ett blodkärl!

Provsvaret har kommit, det var en ink. Så det är stor risk att den kommer tillbaka, jag hoppas vi slipper det!

Veterinären var dock fundersam över den massiva svullnaden som uppstod, men den har lagt sig nu, så vi får hoppas att såret läker fint, med den här hästen lär jag dock få någon märklig komplikation om jag känner henne rätt. :cautious:
 
@hemlig ingen knöl, bara ett blodkärl!

Provsvaret har kommit, det var en ink. Så det är stor risk att den kommer tillbaka, jag hoppas vi slipper det!

Veterinären var dock fundersam över den massiva svullnaden som uppstod, men den har lagt sig nu, så vi får hoppas att såret läker fint, med den här hästen lär jag dock få någon märklig komplikation om jag känner henne rätt. :cautious:
Gillar första stycket, inte risken att inken kommer tillbaka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag när jag skulle gosa med en av hundarna i soffan märkte jag att hennes spenar var illröda/plommonlila. Såg sedan att hon helt...
Svar
2
· Visningar
5 094
Senast: Alindra2000
·
T
Hästvård Har sökt på nätet utan att hitta något som stämmer helt å hållet. Allt började med ett skav efter bandage på baksidan av framknät...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Fritzon
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 278
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp