Bukefalos 28 år!

Vad ingå i stallhyran?

S

Selma

Liknande trådar har säkert varit uppe tidigare, men hoppas ni orkar svara på en till :crazy:

Om ni ska ha er häst inhyrd i ett stall, vad vill ni ska ingå i hyran? Vad uppskattar ni mest? Vad är vikitgt att det finns i stallet/på gården?

Det är väl ingen ide att börja prata pris eftersom att det skiljer sig från område till område, men jag skulle bli jätteglad om ni kunde berätta vad ni vill ska ingå/finnas.

// Selma
 
Varmt i sadelkammaren, tillgång till toalett, bra hagar, ridbana och en bra sådan, full service med fodring ut o in i hagar. Hästmaten vill jag själv köpa in.
 
Hästmaten vill jag själv köpa in.

Får man fråga varför du vill köpa fodret själv? De flesta har väl analyserat foder. Det måste ju ett väldigt merjobb för stallägaren om alla "inhyrningar" ska ha olika foder. Hur löser man det rent praktist ute? Ingen kritik, vill bara veta hur man löser det rent praktiskt.

// Selma
 
Jag vill ha el, vatten och allt sådant "basic". Sedan vill jag att det ska vara ett fräscht stall med bra ventilation, spolspilta med varmt och kallt vatten är ett måste, likaså tillgång till bra ridbana med hindermaterial och ridhus är en enorm tillgång. Bra ridvägar, gärna anlagda.
Ingår strö (måste vara torv) till ett ok pris så är det bra, annars kan jag köpa det själv.
Foder (hö, kraftfoder osv) vill jag definitivt köpa själv, är otroligt noga och vill ha ett hö som passar min häst.
Vi löser det rent praktiskt genom att alla får en plats på höskullen och fyller den som man vill. De som väljer att ha hösilage får ha mindre balar inomhus på en loge, stora balar får av praktiska skäl stå strax utanför.

För tillfället står jag i kollektivstall, som fungerar utmärkt. Alla är måna om varandras hästar, täckesbyten och liknande fungerar smidigt och bra enligt allas önskemål. :bow:

Mvh Huntress
 
Jag är beroende av:
*Utsläpp, och beroende på vilka tider som gäller även intag.
*Fodringar.
*Täckesbyten, åtminstone utetäcke på och av.
*Sadelkammare.
*Rinnande vatten i stallet.
*Något utrymme för eget foder.
*Bra ridvägar.
*Bra bussförbindelse.

Det är plus om det ingår:
*Foder. (Har inte körkort...)
*Strö.
*Varmvatten.
*Belyst ridbana.
*Tillgång till ridhus, men jag vill kunna bestämma själv när jag vill betala för att använda det. Jag är alltså inte beredd att betala en högre hyra VARJE månad för att ridhuset finns där.
*Sommarbete vid stallet.

Jag betalar INTE extra för:
*Mockning.
*Ridhus. (Se ovan...)
 
Foder (hö, kraftfoder osv) vill jag definitivt köpa själv

Tack för ditt svar, men hur löser man utfodringen rent praktiskt om alla hästar har eget foder? Frågvis :o

// Selma
 
Varje hästägare får göra iordning sitt foder själv, så att det bara är för "fodraren" att ösa in. :)
 
Jo, så länge de får foder inne, så är det ju inga problem. Men lunch och em-fodring som sker ute, hur funkar det?

// Selma
 
Jag är mållös!!! Tänk vilka krav som ställs på alla stallägare runt om i landet. Jag är glad att jag har mina älsklingar hemma på gården och inte har någon annan som har åsikter om hur jag sköter dem.
Apropå det här med eget foder, det måste betyda att hästarna inte får något hö i hagen eller så går de ensamma i varsin liten vrå?! (rätta mig om jag har fel men är inte det lite emot hästens naturliga leverne?!) :confused:

Om jag mot all förmodan skulle hyra ut en stallplats skulle följande ingå:
¤ in- och utsläpp i kuperade gräshagar (året runt, inga fyrkantiga leriga "boxhagar" här inte!!!)
¤ täckesbyte, iallafall av o på med utetäcke
¤ fodring (foder ingår i hyran) ägaren betalar själv tillskott och ansvarar för utfodring av dessa.
¤ tillgång till paddock (dock ej belyst)
¤ rinnande (kallt) vatten och sadelkammare
¤ utedass :D

///Karin
 
...puh tack för att jag har fullt i stallet...

...inte bara riktat till Pinky...

... undrar om ni rider själva??? :devil:
 
krav:

stora fina hagar med hela staket
hästkompisar
bete på sommaren
vatten i hinkar (ej enbart vattenkopp)
bra ridbana
fina uteridvägar
spån eller torv
bra hö
utsläpp + täckesbytning
sena insläpp


önskemål:

ridhus
rundcorral
kraftfoder som passar min häst
litet max ca 8 hästar
trevliga (kunniga) människor
varmvatten
toalett
 
Hos oss har vi EN som hyr in sin häst. Hon betalar ingenting, men har har en riktigt stor box, stora fina hagar med bra staket, varm sadelkammare, foderkammare, paddock på 2 min skrittväg, enormt mkt fina ridvägar, in och utsläpp oftast, vi hjälps åt. Kan inte jag så tar hon in/ut dom. 4 utfodringar/dag. Litet stall med 2 hästar inne och 2 på lösdrift.
 
HELST morgonfodring och utsläpp vill jag ha. Och plats att ha mina sadlar och andra grejor.
Sedan prioriterar jag bra hagar och fina ridvägar framför övriga finesser.
 
Hos mig ingår detta...
Box
in/utsläpp
fodring morgon/kväll och fri tillgång till hö i hagen.
Vatten i hagen även vintertid. Stooooora parasitfria hagar. Erbjuds flockvisstelse för dem som önskar eller egen hage, det är fritt att välja för hyresgästen.
mockning
Strö i form av havrehalm.
Tillgång till släp.
ridavstånd till ridhus.
Bra ridterräng med mycket bilfria ridvägar.

Allt övrigt blir extra...
 
Jag skulle vilja ha:

* Bra ljus och luftig box
* Bra utegångsmöjligheter för hästen
* Fina ridvägar och närhet till ridhus (max 20min skrittsträcka)
*Täcke på/av vid utsläpp
* Möjlighet till mockning mot extra betalning
* Analys på hö´t
* Minst 4 fodringar/dag.
* Bra kommunikationer till stallet
* Varmt/kalltvatten
* Varm sadelkammare
* Bra uppställningsmöjlighet inne och ute, gärna spolspilta
* Trevliga stallkompisar både för ryttare och häst!!

Jag har hittills bara stått kollektivt, så jag har ingenting emot att jobba själv. Det är bra att alla får hjälpa till tycker jag, då brukar det bara vara seriösa hästägare i stallet.
 
Jo, då är det ju svårare, men i de stall jag stått i har ingen gjort så stor affär av att de äter av varandras hö vid lunchfodringen i hagen. Det är ju så liten mängd av dagsgivan att det inte spelar så jättestor roll. Har dessutom ett par ägare gått ihop och köpt hö är det ju inte så många hösorter inblandade.

I ett stall var en häst tvungen att äta hösilage, och då flyttades den hästen in i en egen fålla i hagen vid lunchfodringen, sen fick ägaren själv släppa tillbaks henne på eftermiddagen när hon kom till stallet.
 
Jag skulle glatt hyra hos dig! :)

Mina KRAV är inte så höga, men lite extra lyx är aldrig fel. Det är dock inget jag betalar vad som helst för. Ridhus, t.ex...
 
I vårt stall finns det olika varianter och valmöjligheter, och det tror jag är ett ganska bra alternativ då man i de flesta fall själv får välja hur man vill ha det.
I själva stallhyran ingår in och utsläpp, täckespåtagningar (har väl iofs varit lite si och så med det...) och fodringar.
Man kan sedan välja till om man vill att personalen ska mocka eller om man ska mocka själv. Mockar personalen används spånet som finns på anläggningen. Mockar man själv får man välja mellan att betala för att använda anläggningens spån eller ha eget spån.
Samma sak gäller med fodret. Man kan välja att använda det foder, både kraftfoder och hö, som anläggningen erbjuder, eller ha eget. Alla privathästars foder blandas i hinkar och höet vägs upp i hösäckar inför alla måltider. Detta gör det ganska smidigt att fodra och likn ändå eftersom allt "finns klart".

På anläggningen finns en uppvärmd sadelkammare, fikarum, omklädningsrum, toalett, duschspilta, bra område betr ridvägar. Ridhus finns och ridhuskort kan lösas som en del av stallhyran.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 939
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 427
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp