Vad ingår i stallhyran?

H

HappyDream

Vad ingår i Eran stallhyra? Alltid kul och jämföra!
I min ingår:
*Ensilage, hö, havre, saltsten och mineraler.
*In och utsläpp. (Små hagar)
*Påläggning av täcke på morgonen.
*2 fodringar av personal (2 fodringar fodrar vi hästägre / dag)
*Mockning.
*Anläggningsavgift. (Är i ett privat stall vid ridskolan)

Var sjätte veckan har man stallet en dag på helgen och får sköta ALLT.

För det betalar jag 2400:-

Billigt, dyrt?
 
När min häst stog på ett stall, privat
Strö ,hösilage,pellets, mineraler , vitlök.
Dom satte på täcke , inn och utsläpp.
Fodring i hagen, byte av vatten hagen.
Vi mockade , De la på ny spån i boxen.
Vi bytte vatten i boxen ej vatten koppar.
Uppvärmd sadelkammare
pris 1600 mån, även under betet 1600 mån Ingen skötsel.
Betet tycker jag var dyrt.
Nu eget stall, gratis bete, fast får köpa hösilage ,havre mm :banana:
 
* Hö eller hösilage, halm, torv & havre.
* morgonfodring och utsläpp.
* Rätt stora & mkt fina hagar. Bra ridvägar och stor paddock med mkt hindermaterial.
* Var sjätte eller sjunde vecka har man helgjour ihop med en annan i stallet. Så då gör man upp sinsemellan hur man fixar morgonfodring, utsläpp och kvällsfodring. Den som är sist på vardagarna kvällsfodrar.

1600:- (200 :- kostar det för täckning vardagmornar.)
 
Nu betalar jag 250 kr/ mån under bete.
På vintern 450kr/ mån då ingår utestall, daglig tillsyn, där är friskt vatten, hästarna blir genomgångna 2ggr / dag, hösilage. Har isis på lösdrift.

När jag hade häst inackorderad på stall betalade jag 1000kr/ mån.
Då ingick utsläpp insläpp, täckes byte, govfoder, kraftfoder, mockning och spån. Tillgång till paddock och round pin. Billigt tyckte jag.
Mina kompisar i malmö betalar ca: 3000kr / mån
 
Ingår:
- hösilage, havre/korn (max 1 kg/dag), saltsten
- utsläpp och 3 fodringar vardagar

helgerna har vi rullande schema på, precis som intag och kvälls eller eftermiddagsfodring.

betalar 1200 kr.
 
Förra vintern ingick det här i stallet vi står i:
*Halm
*morötter
*fodring+utsläpp+täcke på alla dagar
*lunchfodring hö i hagen
*insläpp+fodring+täcke av+mockning 3-4 dagar/vecka
*kvällsfodring varje dag
*paddock+hinder

Mockar alla boxar (var 3 i vintras) ett par dagar/vecka o gör i ordning maten. tar sedan in hästarna de dagarna också.

Allt detta för 700 kr.

Nu i vinter blir det 4 hästar, 4 boxar o då blir det färre dagar att mocka o ta in, men 1 box till att mocka den dagen man har. Kommer även att ingå hö ute i hagen. Kanske blir något dyrare då.. 800 kanske??

Gillar mitt stall!!! :love:
 
*Box
*Kraft (Hippo basic/breed, havre,betfor,mineraler,salt,luzern osv.)
*Hösilage
*Halm
*Uppvärmd sadelkammare (tillgång till toalett/dusch osv. jag har ävcen tillgång till lägenhet med kök i och med att jag jobbar där)
*Spolspilta med varm/kallvatten
*Ridbana
*Ridhus
*Hagar (gräs/vanlig)
*Mockning (vardagar)
*Alla fodringar
*Utsläpp/insläpp (vardagar)

Jag jobbar av pållens box,mat m.m. men i vanliga fall går de på 3000kr/mån
...tror de var allt!!
 
Grundhyra 1300:-
Boxplats
Halm

Saltsten
Tillgång till ridbana och rundcorall
Kollektivstall vilket innebär att vi har tre pass/vecka

Påslag 150:-
I grundhyran får hästarna gå ute till tidgast 18.00 och senast 19.30. Vill man ta in hästen tidigare får man lägga till 150:- och sköta det själv.

Beteshyra 500:-
 
*Hö
*Hösilage
*Havre
*Betfor
*Mineraler
*Saltsten
*Torv
*Halm
*Morgonfodring
*Utsläpp
*Kvällsfodring
*Belyst ridbana med hinder, vid grannstallet.
*Påklädning på morgonen

//1650:-

Lunchfodring och intag med fodring sköter vi hästägare efter ett schema. Kvällsfodring på lördagar likaså.
 
I vårt stall ingår:

Alla fodringar 4 st/dag
Mockning
Ut/insläpp
Av/på täcke och ev. benskydd, eksemtäcken m.m
Fri tillgång på Hö,mineraler,havre,betfor,salt,kornkross
Mull

Hovslagarservice. Tar in häst i tid och släpper ut sedan. Ägaren behöver inte komma. Likadant med veterinären om det gäller enklare saker.

För A-ponny 2000:-, C-ponny 2800:- och häst 3000:-
 
För 500 kr får jag:
Box
VAtten
In och utsläpp med täckesservice
Fodringar (maten betalr jag själv)

Om det är kris mockhjälp, men det gäller i båda riktiningar :)


Just det ja!
Betet betalar jag även det 500kr / månad en helt underbar hage, kuperad med skog och ängar att beta avoch tillgång till friskt vartten från en sjö :)
 
Jo det ingår betfor i mitt oxå.
Uppvärmd sadelkammare.
Golvvärme i stallet. :rofl:
Strö.
 
Efter sommaren ska dom ändra men innan sommaren ingick:

*2 kg havre/korn per dag
*6 kg hö/dag
*På och avtagning av täcken och ev. benskydd etc.
*3 fodringar (1 sköter man själv)
*Uppvärmd sadelkammare
*Toalett
*2 skåp
*Vatten i hagen
2000:- för spilta och 2500:- för box.
Det är rätt bra pris tycker jag, om man jämför med andra stall som ligger lika nära stan.
 
jag betalar 1100 i månaden och då ingår:

*betfor
*havre
*hö
*saltsten med mineraler i
*halm
jag köper ingen mat för de fixar dom

*stallägaren fodrar morgon och kväll + täckbyte + att de tar ut och in hästarna 7 dagar i veckan så den ända jag gör är mocka och rider

*2 mindre hagar och 1 mellan och en stor hage. sen har vi sommar hage (stor) vid stallet. paddock inte jätte stor.

betet betalar jag bara 500kr. stallägaren fyller på vatten

jag tycker att de är billigt

tror de va allt
 
Jag står i kollektivstall, dvs hästägarna sköter allt.
En normal vecka har jag kanske 3-4 fodringar, ibland in/utsläpp samtidigt, ibland bara lunchhö i hagen. Täcken fixar vi med om vi hinner, annars får hästägaren ta det själv.

All mat/strö köper man själv.

Bra hagar finns, uppvärmd sadelkammare, varmt vatten i stallet, bra ridvägar, ridbana och nära till ridhus.

Min häst går ute året runt och har tillgång till ligghall.

För detta betalar jag 400kr / mån.

Jämfört med HappyDream tycker jag det är billigt.
Maten för hästen kostar max 500kr/ månad, ridhuskort 50 kr/mån. Jag har permanentbädd i uteboxen = lättmockat till vardags men man får lägga lite mer jobb då och då.
 
Där jag står ingår det:

* Hösilage, helhavre, krosshavre, korn, betfor, mineraler, saltsten.
* Ut och insläpp varje dag.
* 3-4 fodringar varje dag.
* stora hagar
* Eget ridhus, paddock, fina ridvägar.
* Uppvärmd sadelkammare, toalett.
* Täckes bytning.

Allt detta för 1600:-

Kram Favina :bump:
 
I ena stallet rel. nybyggt och fräscht. Med ridhus (dock dåligt underlag men de håller på och ska bättra på det, tre ridbanor och ridvägar i skogen. Vattenkoppar i boxarna, helt
okej rasthagar. Själva boxhyran kostar där 525:-/månaden och
anläggningshyra kostar 100:-/månaden.

På vardagarna tror jag i regel att det mesta i af vad beträffar morgonfodringarna/utsläppet och lunchfodringen ingår. Kvällar och helgerna sköts kollektivt och man får även ansvara för och ta in sin häst själv då folk i stallet vill ta in sin häst vid olika tidpunkter på dygnet så blev det så. Även torven ingår i hyran.

Finns även möjlighet att köpa hösilage, fri tillgång för 100:-/månaden. Kom på att även spolspilta med varm o kallvatten finns tillgängligt i ena stallet. :)



I det andra stallet där jag håller till bedrivs ridlekis och ridskoleverksamhet. Där finns ett ridhus 20 x 40, ett typ ridtält, och två ridbanor. Det sköts ju på ett annat sätt då det finns stallskötare och i regel så ser aläggningen fräschare ut, i andra stallet får man ansvara för sig själv på ett annat sätt..

Där är det lektioner tis, ons, tors o lör och då är antingen ridhusen eller banorna upptagna. Men det finns ju alltid nånstanns och va. Går eg. utmärkt o va ute även vintertid då båda banorna är belysta och det finns även bra vägar i skogen.


Även hagarna är helt okej rasthagar. I viss mån finns även tillgång till lite bättre vår/sommar/hösthagar. På vardagarna ingår morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och e.m fodring/insläpp. Kvällar och helger sköts kollektivt efter schema. På helgerna ska den som har lunchfodring även mocka på ridlekis. Kostar 850:- inkl. torv i dagsläget.
Men jag tror de tänkt höja till över tusenlappen efter årsskiftet.
 
för 750 kr får vi

*Hö och halm
*Korn, Hel havre, krossad havre, betfor och miner.
*Fri tillgång till fin paddock med hinder
*Ut och in en gång i veckan, på helgerna gäller rullande schema.
*Boxen, fina hagar och fina ridvägar
*Utedass
 
*In- och utsläpp
*påtagning av täcke morron
*morron, lunch, kvälls och nattfodring
*7 kg hösilage lr 5 kg hö (behöver man mer får man betala extra), korn lr havre och betfor lr kli, saltsten och/lr mineralsten i hage.
*Fri tillgång till paddock
Och för övrigt många stora fina boxar, fina hagar, många hästkompisar, tillgång till uppvärmd sadelkammare, spolspilta, råd och hjälp av tränare.
Mysig stor gård!

Alla som har häst här skiftas om att fodra, och in-och utsläpp på helgerna och vissa vardagar.

Stallhyra utan paddock tillgång: 1700:-
Hyra med paddock tillgång 1800:-
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 498
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 640
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 147
Senast: tara
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp