Vad innebär det för dig att vara en god värd/värdinna?

Islandshästryttare

Trådstartare
Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta idag. Ska ha en middag för tre kompisar nästa helg och jag ser så mycket fram emot detta, älskar att ha mindre middagar hemma och få laga fin mat och fixa så jag har verkligen längtat efter detta. :love:

För mig innebär att var en god värdinna att om jag har en mindre middag som den nästa vecka är att servera något som alla gillar att äta och självklart också ta hänsyn till eventuella allergier. Brukar fråga om det är något nån inte äter om jag inte redan vet och brukar fråga om allergier när det är mindre middagar. När det är en mindre tillställning där alla känner varandra bra som den nästa vecka så känner jag att jag inte behöver göra så mycket mer än att servera god mat och ha en trevlig kväll.

Om jag har en större fest där kanske inte alla känner alla brukar jag lägga mer kraft och tid på att hälsa på alla iallafall nån gång under kvällen och om det är någon jag vet kommer ensam och inte känner så många så brukar jag se till att introducera den personen för iallafall några andra vänner etc. Vid större tillställningar så brukar jag oftast satsa på buffé där det finns något för alla, d.v.s både vegetariskt, veganskt och kött och tillbehör som fungerar till allt det som jag har i övrigt. Är det en jättestor fest så har jag i princip alltid undvikit alla former av nötter för att inte orsaka allergiska reaktioner om jag inte är helt bombsäker på att alla tål det.

Vid större fester är det ju också trevlig om man har tänkt på att ha någon form av mer organiserad musik även om det inte behöver innebära livemusik och kanske också nån rolig lek eller annat vid bordet. Nu är det inte jättemånga tillfällen i livet där jag har arrangerat några större fester men det här är väl ändå vad jag funderat på.
 
Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta idag. Ska ha en middag för tre kompisar nästa helg och jag ser så mycket fram emot detta, älskar att ha mindre middagar hemma och få laga fin mat och fixa så jag har verkligen längtat efter detta. :love:

För mig innebär att var en god värdinna att om jag har en mindre middag som den nästa vecka är att servera något som alla gillar att äta och självklart också ta hänsyn till eventuella allergier. Brukar fråga om det är något nån inte äter om jag inte redan vet och brukar fråga om allergier när det är mindre middagar. När det är en mindre tillställning där alla känner varandra bra som den nästa vecka så känner jag att jag inte behöver göra så mycket mer än att servera god mat och ha en trevlig kväll.

Om jag har en större fest där kanske inte alla känner alla brukar jag lägga mer kraft och tid på att hälsa på alla iallafall nån gång under kvällen och om det är någon jag vet kommer ensam och inte känner så många så brukar jag se till att introducera den personen för iallafall några andra vänner etc. Vid större tillställningar så brukar jag oftast satsa på buffé där det finns något för alla, d.v.s både vegetariskt, veganskt och kött och tillbehör som fungerar till allt det som jag har i övrigt. Är det en jättestor fest så har jag i princip alltid undvikit alla former av nötter för att inte orsaka allergiska reaktioner om jag inte är helt bombsäker på att alla tål det.

Vid större fester är det ju också trevlig om man har tänkt på att ha någon form av mer organiserad musik även om det inte behöver innebära livemusik och kanske också nån rolig lek eller annat vid bordet. Nu är det inte jättemånga tillfällen i livet där jag har arrangerat några större fester men det här är väl ändå vad jag funderat på.
Jag har folk hemma på middag varje vecka så just där tänker jag att det inte är så formellt och jag ser mig inte som en värd utan som en vän som lagar mat. Maten och dukningen kan fortfarande vara fin och god, men jag tycker att det är viktigt att mina gäster aldrig känner sig obekväma. Oftast äter vi i köket samtidigt som jag lagar och så får någon av gästerna ansvaret för att servera vin till alla som vill ha.

Lite större middagar sker hos en vän som har mer plats, där lagas flera olika rätter och innan vi äter så brukar vi berätta vad maten innehåller och eventuellt om det finns någon historia bakom rätten.

Stora fester har jag sällan, men där jag arrangerar själv så har jag ett litet gäng som hjälper mig att organisera och laga mat, och när alla har ätit går jag mellan borden och slår mig ner en stund. Har jag bjudit folk är det ju för att jag vill träffa dem och då vill jag ta mig tid att prata lite. Lekar för vuxna har sträckt sig till tipsrundor för att man ska komma upp och röra på sig efter en middag. Musik är trevligt! Är det bara några få kvar på slutet har vi ibland gjort så att man får välja en låt var och så går det runt. Det brukar bli ett bra samtalsämne för de flesta väljer låtar som betyder något särskilt för dem.

I inbjudan brukar jag be att man meddelar ev allergier. Jag lagar sällan EN rätt för en ensam person utan anpassar så en större del av buffén är t ex vegansk. Jag förutsätter att jag blir meddelad och plockar inte undan nötter etc i onödan.
 

Liknande trådar

Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
658
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 801
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp