Bukefalos 28 år!

Vad innebär en långpromenad för er?

cassiopeja

Trådstartare
Undrar som sagt vad just du anser är en långpromenad för dig och din hund?

Anledningen till min fråga är att jag träffade en tjej som tyckte en halvtimme var en långpromenad, medans jag själv anser att en långpromenad är när man har gått i 1½-2 timmar eller mer. Så det verkar kunna vara lite olika, kan väl iofs bero på vad man har för promenadvanor rent allmänt kanske. :)
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Över två timmar är för mig en lång promenad men man ska upp i minst 4 för att det ska vara en långpromenad:D
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Tycker det beror mycket på vad man har för hund. När jag var fodervärd åt en kelpie så va våra lång promenader ca 1-2 timma, korta var på 15-20 min.
Nu är jag ägare till en chihuahua så är 20-30 min lång promenad om ca 10 min kortis runda :)
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

En timma eller mer får gillas som långpromenad, 20-30 min får kallas promenad och allt kortare är bara "ut å kissa hunden". 3-4 timmars rundor blir för mig mer som små "utflykter" än rena promenader. Är ju en sån som promenerar fort och "effektivt" och det pallar jag inte riktigt i 4 h i sträck (dålig kondis).
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Sväng runt kvarteret: 10 min

Kortis: ca 20 min

Normal promenad: 45 min

Längre promenad: 1-1,5h

Långpromenad: 1,5h eller mer.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Långpromenad för hunden nu är väl allt som är över 30-40 min. Men så är hunden bara 4½ månad också.

Generellt så ska det i alla fall vara 1½-2 timmar för att räknas som långpromenad som jag ser det.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Sväng runt kvarteret: 10 min

Kortis: ca 20 min

Normal promenad: 45 min

Längre promenad: 1-1,5h

Långpromenad: 1,5h eller mer.

Ungefär så här tycker jag också. 3-4 timmar är inte en "promenad" för mig, utan en dagsutflykt eller ett litet projekt, tex när jag och hunden gick Ulriksdal-Upplands Väsby.

Jag är dessutom lite skeptisk mot hundägare som hävdar att de "alltid" går 4-5 timmars promenad. Antingen har deras dagar fler timmar än andras, eller så gör de inte så mkt mer än promenerar hundar.

Det är nog lätt att dra sig rtill minnes sina längsta promenader och omnämna dem som norm på nätet.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Har chihuahua

Snabbis = -20min
Promenad = 20min-1h
Långpromenad = 1h+
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Ursprungligen postat av Morran
Sväng runt kvarteret: 10 min

Kortis: ca 20 min

Normal promenad: 45 min

Längre promenad: 1-1,5h

Långpromenad: 1,5h eller mer.

Ungefär så här tycker jag också. 3-4 timmar är inte en "promenad" för mig, utan en dagsutflykt eller ett litet projekt, tex när jag och hunden gick Ulriksdal-Upplands Väsby.

Jag är dessutom lite skeptisk mot hundägare som hävdar att de "alltid" går 4-5 timmars promenad. Antingen har deras dagar fler timmar än andras, eller så gör de inte så mkt mer än promenerar hundar.

Det är nog lätt att dra sig rtill minnes sina längsta promenader och omnämna dem som norm på nätet.


+ 1 för mig på detta.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Sväng runt kvarteret: 10 min

Kortis: ca 20 min

Normal promenad: 45 min

Längre promenad: 1-1,5h

Långpromenad: 1,5h eller mer.

Ungefär så tänker jag med, kissesväng med = öppnar och släpper ut hundarna så de bara får kissa utanför. :)

En långpromenad är inte under timmen.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Ungefär så här tycker jag också. 3-4 timmar är inte en "promenad" för mig, utan en dagsutflykt eller ett litet projekt, tex när jag och hunden gick Ulriksdal-Upplands Väsby.

Jag är dessutom lite skeptisk mot hundägare som hävdar att de "alltid" går 4-5 timmars promenad. Antingen har deras dagar fler timmar än andras, eller så gör de inte så mkt mer än promenerar hundar.

.

Håller med. Ger jag mig ut på 4-5 timmars vandring har jag mat och kaffe med :) Då är det en utflyckt, inte promenad.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Våra korta rundor ligger på ca 20-30 min. En längre runda ligger på 1½-2 timmar ca.

Däremot så går jag hellre en kortare distans, men i väldigt raskt tempo - för det ger hundarna bättre motion än att lunka i 2 timmar.

Nyss var vi ute på en av dom kortare långpromenaderna, där jag höll sådant tempo att båda hundarna fick trava i snabbt tempo vid sidan hela tiden - i ca 45 min. Det ger oss samma sträcka som när vi lunkar på och tar det lugnt i 1½ timme minst.

Vi kan lätt spendera 2-3 timmar i skogen, men då går vi i normalt tempo, stannar och tränar ibland och hundarna går lösa eller i lina och får lukta, kissa och busa omkring. Jag tippar på att man inte går så många kilometer då trots allt, eftersom allt tar lång tid.

Lilla valpen på 12 v går promenader på 15-20 min, i hennes eget tempo. Idag var vi ute i över 1 timme, men då var det inte promenad utan miljö- och socialträning - att gå på torget bland massa människor, åka buss och tunnelbana, sitta och vara passiva på en parkbänk osv.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Håller emd lite där. Så fort man tar med sig dricka och mat så är det en utflykt, alltså längre än en långpromenad.

För mig och vovven (dvschnauzer) är väl en långpromenad, precis som för de flesta 1,5 h och mer.

En längre promenad ligger mellan 30 min och 1 h.

En promenad från 15 min - 30 min.

En snabbrunda från 10 - 15 min.

Allt under 10 minuter är kiss-/bajsrunda när man har bråttom eller den sista innan vi går och lägger oss.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Har chihuahua

Snabbis = -20min
Promenad = 20min-1h
Långpromenad = 1h+

Precis sådär ser det ut för mig och min chihuahua också. Promenader över två timmar blir dock mest utflykter där picknick-korgen är med.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Sväng runt kvarteret: 10 min

Kortis: ca 20 min

Normal promenad: 45 min

Längre promenad: 1-1,5h

Långpromenad: 1,5h eller mer.

Sällar mig till denna med tillägget att är jag ute runt timmen och uppåt så stannar jag på flera ställen och tränar olika saker. Att tro att min Fjant skulle nöja sig med att "lunka" brevid timme efter timme är lite väl optimistiskt.
Den enda gången han tycker det är OK är när jag springer mina långdistanser på 18 och 23km annars tycker han att lunk-promenader suger.

Sedan är det ju otroligt olika beroende på ras, intressen och aktiveringsnivå. Min mammas skottar var sällan ute på några gigantopromenader, de tyckte att trägården och bus i den var the shit medan taxarna alltid gick långpromenader och tyckte att snabbkissa runt kvarteret var det mest meningslösa som fanns. Så finns det egentligen någon mall att gå efter?
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Jag brukar kalla allt över 1 timme för långpromenad när det gäller mina hundar, oftast när vi tar en långpromenad är vi ute mellan 1-2½ timme, detta sker då i normalt promenadtempo alt. att jag vet hur lång tid sträckan tar i vanliga fall (utan längre pauser).
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Under en halvtimme är kortis för oss.
30 min -2 h normalt
2 - 4 h är långis
4 h + är en dagsutflykt:laugh:
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Jag är dessutom lite skeptisk mot hundägare som hävdar att de "alltid" går 4-5 timmars promenad. Antingen har deras dagar fler timmar än andras, eller så gör de inte så mkt mer än promenerar hundar.

jag är en sån:D Pluggar och har schemalagd tid ca 2h x 3 i veckan i snitt, så vi har rätt mycket tid till att vara ute med hunden, och bor så man kan gå i timmar utan att hunden i princip behöver sätta en tass på en asfaltsväg!

Nåja, 3-4 timmarsrundor blir det kanske nån gång i veckan, men normalt är iaf 2 rundor på 1-2 h per dag.
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

För mig är en långpromenad en timme eller mer,en halvlång minst 40 minuter,en kort minst 20 minuter och en kissepaus 10 minuter.

Brukar själv köra 10 minuter morgonkiss
långpromenad på förmiddagen,minst en timme
20-40 minuter på eftermiddagen (eventuellt också en inlinestur på 20-30 minuter av sambon sen eftermiddag)
kvällskiss 10 minuter innan sänggående

Självklart varierar det lite på vad vi gör resten av dagen(jobbar natt och är ledig om dagarna),ibland drar vi till sommarstugan hela dagen och då är hon lös hela dagen= inga promenader mer än morgon och kvällskiss.Ibland tränar vi,ibland är vi till skogs i flera timmar och ibland tar vi det lugnt bara
 
Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

Sväng runt kvarteret: 10 min

Kortis: ca 20 min

Normal promenad: 45 min

Längre promenad: 1-1,5h

Långpromenad: 1,5h eller mer.

Det här gäller även för mig :D

Jag har märkt att ordet skiljer sig lite från person till person. En del menar att långpromenad är den längsta promenaden på dagen medan andra att det är en promenad som är längre än vad man normalt går. För mig är det det senare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
690
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp