Vad jobbar man med om man kan/får jobba hemifrån?

Ainon

Trådstartare
Ni som kan jobba större delen, eller helt, hemifrån (även efter covid) vad jobbar ni med?


Sneglar lite avundsjukt på karln som jobbar som kalkylator inom bygg och skulle kunna sitta hemifrån till 90% om han ville (men åker in till kontoret när jag är föräldraledig med barnen, blir lite väl högljutt i huset 🙃)
 
Jag jobbar med administration. Måste dock åka in till kontoret en dag/vecka för att fixa med posten och då sitter jag på mitt kontor där hela dagen, ifall nån vill komma förbi och ställa nån fråga personligen (minskade drastiskt redan innan covid pga flytt av kontor till annan del av byggnaden). Nästan allt som kommer in till mig numera är digitalt och då spelar det ju ingen roll var jag sitter. Är dock lite avundsjuk på systerdottern som jobbar 100 % digitalt och har flytt till Spanien fram till april...
 
Jag får bara arbeta hemifrån 1 dag/vecka (arbetar inom utbildning), men har flera programmerarvänner som får arbeta 4-5 dagar i veckan hemifrån 😊 Personligen hade jag velat arbeta hemifrån 2 dagar i veckan om jag fick välja.
 
Jag jobbar som IT-akademiker och har lite olika uppdrag. Digitalt arbete bortsett från att jag behöver ha fysiska möten någon gång i bland. Gäller främst vid brainstorming etc.

Jag jobbar cirka 50 % hemifrån - typen av möten avgör vilka dagar jag behöver vara inne på kontoret.

Annars skulle jag säga att nästan alla typer av av arbeten som tjänsteman och inte har kundkontakter, innebär att du borde kunna jobba hemifrån. Däremot kan det skilja sig från inställningen hos arbetsgivaren hur de ställer sig till hemarbete.

I framtiden tror jag att arbetsgivaren förlorar på att inte tillåta hemarbete - underlättar resten av livet galet mycket.

/Lizzie
 
Ni som kan jobba större delen, eller helt, hemifrån (även efter covid) vad jobbar ni med?


Sneglar lite avundsjukt på karln som jobbar som kalkylator inom bygg och skulle kunna sitta hemifrån till 90% om han ville (men åker in till kontoret när jag är föräldraledig med barnen, blir lite väl högljutt i huset 🙃)
Sambon är programmerare och jobbar 3-5 dagar/vecka hemifrån efter covid.
 
Jag jobbar som verksamhetscontroller inom ett av dom större detaljhandelsföretagen i Sverige. Hade annan arbetsgivare under pandemin men då jobbade jag 100% hemifrån. Nu har jag som ambition att jobba hemifrån 2 dagar/vecka, ibland får jag ihop det och ibland inte. Allt jobb är digitalt men en del möten tas med fördel på plats. Arbetsgivaren har som riktlinje att vi ska tillbringa mer arbetstid på arbetsplatsen än hemma. Hemarbete ger många logistika fördelar men jag föredrar ändå att vara på jobbet, nu när jag testat båda varianterna. Hade jag inte haft barn hade jag nog bara snittat 1dag/v hemifrån, jag gillar att träffa mina kollegor och har generellt en bättre arbetsmiljö på kontoret (bättre stol, dubbla skärmar etc.) Får också mer gjort på jobbet, även om det inte alltid är det jag planerade att göra.
 
Som ingenjör kan man jobba mycket hemifrån.

Många av de ingenjörsintensiva företagen har implementerat back-to-office vid det här laget och snitt-tillåtna hemifrån-ration är 2 dagar per vecka (läste en artikel förra veckan.)

Hos oss finns inga ingenjörer som effektivt kan jobba endast hemifrån, däremot går det hyfsat med 1-2 dagar per vecka om vederbörande är duktig på att organisera sitt eget arbete.
 
Har ett systemutvecklingsjobb nu där jag kan jobba hemifrån. Gör oftast det. Har 45 minuter körning till kontoret så det spelar också in. Mitt förra jobb var bara 15 minuter körning, då funkade det att åka in flera dagar men nu undviker jag gärna trafiken om jag kan. (Kollektivtrafik tar minst 1,5 timme enkel resa så det är inte ett alternativ känner jag).
 
Jag jobbar inom webb, just nu på kommunsidan men har även jobbat inom samma område inom privata företag och på byrå. Funkar mycket bra att sitta hemifrån även om vissa saker är enklare på plats, som att hålla workshops/utbildningar till exempel.
 
Inte jag men min syrra jobbar på kontoret 2 dagar i veckan och 3 hemma. Hon jobbar med bokslut på ett större företag. En bekant jobbar med löner och jobbar helt hemifrån

Min syster byte arbetsgivare när det skulle komma tillbaka till kontoret igen efter corona då hennes dåvarande inte ville ha folk som jobbade hemma. Min bekanta bytte inte men förhandla med arbetsgivaren om det och var tydlig med att byte av arbetsgivare fanns på kartan om det inte gick igenom.
 
Min arbetsgivare har bestämmt att det är 100% kontor som gäller för alla i hela koncernen. Jobbar som konsult, med många små projekt.
 
Jobbar på studieförbund som verksamhetsutvecklare och förlägger både arbetsplats och tid efter vad verksamheten kräver. Ofta kan jag jobba hemifrån varje dag, med undantag för möten som sker fysiskt.
 
Jag jobbar på universitet och kan jobba hemifrån förutom när jag undervisar i sal. Min partner är civ.ing. och jobbar som systemarkitekt och får jobba hemifrån tre dagar i veckan.
 
Min man är programmerare och jobbar alltid hemifrån. Han har gjort det i många många år även innan corona.
 
Har en juristexamen och är anställd som verksamhetsutvecklare i skoljuridiska frågor på kommun. Får jobba ca 50% hemma utslaget på hela året så kan variera antal dagar på en vecka efter behov.


Mina faktiska arbetsuppgifter går nog att göra till typ 95% hemma, det är när man ska jaga kommunpolitiker för påskrifter och få in de fysiskt påskriva pappren till diariet som det är bökigt och finns behov av att vara på plats. Hade politikerna kunnat signera digitalt hade jag kunnat jobba helt hemma skulle jag säga. Uppskattar dock ett par dagar i veckan på plats, har trevliga kollegor!
 
Jurist i offentlig verksamhet och kan jobba hemma till 100 % (skedde utan problem under pandemin), men tillåts bara arbeta hemifrån 3 dagar/v.
 
Jag jobbar hemma två dagar i veckan som programmerare av inbyggda system. Min man jobbar helt remote som programmerare.

Jag tycker man hör talas om flera företag som har en back-to-office policy för sina programmerare typ 1-2 dagar på plats och programmerarna kommer inte. Arbetsgivarna vet att de är maktlösa eftersom programmerare är en bristvara.
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
719
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp